کد مطلب: ۵۳۷۰۸۴

فعالان بخش معدن در گفتگو با تجارت‌نیوز:

سهم ایران از اقتصاد سوریه؛تقریبا هیچ!/ در سوریه فعالیت معدنی نداریم

سهم ایران از اقتصاد سوریه؛تقریبا هیچ!/ در سوریه فعالیت معدنی نداریم

ایران هنوز نتوانسته است سهم چندانی از اقتصاد سوریه داشته باشد و حالا چین، ترکیه و امارات بزرگترین شرکای تجاری سوریه به حساب می‌آیند. 

به گزارش تجارت‌نیوز مهدی عباسی، مسئول دفتر اقتصادی ایران در حلب سوریه اسفند ماه سال گذشته در هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی گفته بود که سهم ایران از تجارت خارجی سوریه کمتر از ۳ درصد است.

این در حالی است که سوریه پس از جنگ نیاز گسترده به بازسازی دارد و البته از ظرفیت فراوانی در برخی بخشهای اقتصادی مانند معادن برخوردار است.

با این وجود ایران نه تنها در بخش ساخت و ساز سوریه نتوانسته سهم در خور توجهی به دست آورد که برخلاف اخبار قبلی در بخش معادن هم دستاورد چندانی نداشته است.

کیوان کاشفی، رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه درباره فعالیت ایران در معادن سوریه به تجارت‌نیوز گفت: سوریه دارای معادن غنی است که نیاز به شناسایی و اکتشاف دارد اما ایران فعالیت معدنی در این کشور ندارد هر چند تفاهم‌نامه‌ای نیز با وزارت صمت برای گسترش فعالیت‌ معدنی ایران در سوریه امضاء شده اما برای گسترش فعالیت‌ها در این زمینه نیاز به کمک وزارت صمت است.

او می‌گوید: در حال حاضر بخش زیادی از فسفات سوریه توسط بخش خصوصی و سایر نهادهای ایرانی مستقر از طریق ایران ترانزیت می‌شود و این ماده معدنی به ایران وارد و از آنجا به چین و هند صادر می‌شود اما دستاورد ایران در بخش معادن سوریه آنچنان قابل توجه نیست.

به گفته این عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران، سوریه همچنین دارای معادن غنی سنگ آهن است که هیچ مطالعه‌ و کارشناسی پیرامون حجم، خلوص و ارزش معادن این کشور انجام نشده، این در حالی است که تحریم سوریه مانع جدی برای سرمایه گذاری سایر کشورها در معادن این کشور به شمار می‌آید.

همچنین محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران هم درباره این موضوع به تجارت‌نیوز گفت: ایران به طور رسمی در معادن سوریه فعالیتی ندارد.

او توضیح داد: ایران کارخانه‌ سیمان در سوریه دارد و احتمالا بخش معدن نیز در کنار این کارخانه فعال است اما به طور رسمی در بخش معدن فعالیتی در سوریه نداریم.

اواسط سال ۹۸ بخش خصوصی در تلاش برای فعالیت‌های تجاری، معدنی ، نفتی و پتروشیمی هیاتی تجاری به سوریه اعزام کرد و مرکز تجارت ایرانیان در دمشق نیز فعال شد اما گویا این اقدامات به نتیجه در خور توجهی نرسیده است و در حال حاضر چین و روسیه در ساخت و ساز و معادن این کشور سرمایه گذاری قابل توجهی دارند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • جعفر

    اینم دست مزد ما بود که اقای بشار اسد داد سوریه رو ما از دستت داعش نجات دادیم حالا امارات و چنین بخورن خوب والله

    • تدن

      خلایق هر چه لایق

    • ناشناس

      خودمون مقصر هستیم.

  • ناشناس

    تمام خرج سوریه فلسطین یمن بحرین عراق افغانستان ودیگرکشورهای عقب مانده دنیارا دایع داغ تراش خرج میدهد ازسهم ماملت

    • ناشناس

      لطفا هر کشور دیگری صورتحساب داره بفرست ما پرداخت کنیم
      راحتی ملت خودمان را نمیخواهم برای ما دیگران بیشتر أهمیت دارن
      کشوری با أین همه ثروت جای خجالت داره جوانان ما در سطل أشغال جستجوی درامد کنن

  • ناشناس

    درعوض ایران تونسته محیطی امن ومطمئن برای تاجران سایرکشورهاایجاد کنه واین موضوع افتخاربزرگی برای ایران است

  • ناشناس

    مگرقرارهست که ما سهمی درسوریه یا عراق یا افغان
    ببریم !!!متاسفم ازاین طرز تفکر کمی تفکر لازمه

  • وطن دوست

    سلام متاسفم به این وزارت امورخارجه که نتونست حق ایران رو از اقتصاد سوریه بدست بیاره مگه میشه ما خاک سوریه رو حفظ کنیم شهید و جانباز بدیم ترکیه که خاک سوریه رو تصرف کرده سهمش از اقتصاد ایران بیشتر باشه آدم متاثر میشه از این خبرها

  • ناشناس

    من ایرانیم شرمنده ام از بی تفاوتی خودم