کد مطلب: ۷۰۸۱۶۶

ایران گاز را روی ترکیه بست

ایران گاز را روی ترکیه بست

به دلیل انجام کارهای بازرسی و نگهداری بر روی خط لوله انتقال گاز ایران – ترکیه امکان دریافت گاز از نقطه ورودی گوربولاک به شبکه انتقال ایران را طی ۸ روز آینده از دست می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شرکت خطوط نفت ترکیه (بوتاش) با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد صادرات گاز ایران به ترکیه در روزهای ۲ تا ۹ اکتبر برای انجام تعمیرات برنامه‌ریزی شده متوقف می‌شود.

به نقل از تسنیم، در این اطلاعیه آمده است: به دلیل انجام کارهای بازرسی و نگهداری بر روی خط لوله انتقال گاز ایران - ترکیه طی روزهای دوم تا نهم اکتبر ۲۰۲۲ که از قبل برنامه‌ریزی شده است امکان دریافت گاز از نقطه ورودی گوربولاک به شبکه انتقال ما در طی ۸ روز آینده وجود نخواهد داشت.

در این اطلاعیه تاکید شده است در جریان عملیات تعمیر و نگهداری این خط لوله هیچ مشکلی در زمینه تراز عرضه و تقاضای گاز ترکیه ایجاد نمی‌شود.

ترکیه برای تامین گاز مورد نیاز خود به واردات از ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان وابسته است.

قیمت حامل‌های انرژی در این کشور به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی و کاهش شدید ارزش لیر افزایش قابل‌ملاحظه‌ای داشته است.

اختلافات گازی ایران و ترکیه

پیشتر تجارت‌نیوز گزارش داده بود که همزمان با افزایش اختلافات گازی ایران و ترکیه در داوری، ایران قصد دارد با دور زدن ترکیه و عبور دادن لوله‌های خود از کشورهای ارمنستان و گرجستان، گاز را به بلغارستان و یونان صادر کند.

شکاف اختلافات گازی ایران و ترکیه روز به روز عمیق تر می شود به طوری که با گذشت حدود ۶ ماه از ابلاغ نتیجه داوری دو کشور نه تنها درباره تعیین نرخ جریمه و کاهش قیمت گاز به توافق نرسیده اند که حالا ایران برای صادرات گاز به جای ترکیه با کشورهایی همچون ارمنستان و گرجستان وارد مذاکره شده است.

اختلافات ایران و ترکیه از حدود دو سال قبل به صورت علنی کلید خورد جایی که شرکت ملی گاز ایران حاضر به حذف بند Take or pay (بگیر یا بپرداز) از قرارداد فروش گاز به ترکیه نشد و در نهایت پرونده شکایت ترکها در داوری بین‌المللی به نفع این کشور به نتیجه رسید.

این درحالی است که علی ماجدی معاون سابق وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت درباره پیشنهاد ترکیه درباره حذف بند Take or pay (بگیر یا بپرداز) گفته بود: این بند قابل حذف نیست فقط درصدهای آن ممکن است کم یا زیاد شود، البته باید در نظر داشت که در مذاکره دو طرف سعی می‌کنند منافع خودشان را به دست بیاورند و به یک نقطه مشترکی برسند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.