خبر مهم:

کد مطلب: ۳۱۱۸۳۲

بار صنعت بر دوش معدن

بار صنعت بر دوش معدن

با وجود رشد بخش معدن، توليد صنعتي منقبض شد.

تازه‌ترين آمارهاي مركز آمار از شاخص‌هاي صنعتي و معدني كشور نشان مي‌دهد كه معدن در حال بازگشت به روزگار خوش خود است .

به گزارش تجارت‌نیوز، تازه‌ترين آمارهايي كه وزارت صنعت ، معدن و تجارت در قالب نماگر‌هاي شاخص توليد بخش‌هاي صنعت و معدن و كشاورزي ارايه داده است، نشان مي‌دهد كه شاخص مقدار توليد بخش معدن (به استثناي استخراج نفت و گاز طبيعي) در بهار 97 به 98.4 واحد رسيده است كه نسبت به دوره قبل (زمستان 96) حدود 1.5 درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل (بهار1396) به ميزان 2.0 درصد افزايش داشته است.

رشدي كه حاكي از به ثمر رسيدن توجه‌ها به اين بخش طي سال‌هاي گذشته است كه از سال 84 تا 88 در دولت نهم شاهد آن بوديم و بخش صنعت و معدن به مدد رشد معدن توانست طي سال‌هاي متمادي رشد مثبتي را براي اين بخش ثبت كند.

طي سال‌هاي گذشته بخش معدن به دلايل مختلف از جمله فرسوده بودن ماشين‌آلات معدني، توجه كمتر به بخش معدن در بخش سرمايه‌گذاري‌ها به دليل تحريم‌هاي اقتصادي و … توالي ثبت رشد مثبت خود را از دست داده بود اما با توجه به آمارهايي كه به تازگي در اين باره منتشر شده است، مجددا مي‌توان به بازگشت معدن به روزهاي خوشش اميدوار بود .

البته اين آمار‌ها در بخش صنعت و كشاورزي با وجود انعقاد قراردادهاي مختلف توليد شايان توجه نيست، چرا كه طبق اين آمارها شاخص مقدار توليد بخش صنعت در بهار ۹۷ به 93.0 واحد رسيده است كه نسبت به دوره قبل (زمستان ۹۶) و دوره مشابه سال قبل (بهار ۹۶) به ترتيب به ميزان 9.8 درصد و يك‌ درصد كاهش داشته است. نكته قابل توجه آن است كه در زمستان 96 اين شاخص به عدد 103.1 واحد رسيده كه حاكي از مطلوبيت مقدار توليد بخش صنعت در دوره مذكور است.

همچنين شاخص مقدار توليد بخش كشاورزي در بهار 97 به 84.0 واحد رسيده است كه نسبت به دوره قبل (زمستان 96) نزديك به 36.0 درصد افزايش داشته است. ولي نسبت به دوره مشابه سال قبل (بهار96) به ميزان 1.3 درصد كاهش داشته است.

اين اطلاعات همچنين با اشاره به جداول و نمودارهاي منتشر شده تاكيد دارد كه طي دوره يك‌ساله بهار 1396 تا بهار 1397، مقادير توليد بخش معدن (جز استخراج نفت و گاز طبيعي) روند افزايشي داشته، ولي مقادير توليد بخش كشاورزي ابتدا روند نزولي و سپس روند صعودي را طي كرده است. از سوي ديگر مقادير توليد بخش صنعت، ابتدا روند افزايشي داشته و سپس با كاهش مواجه بوده است.

شاخص كليدي عملكرد اقتصادي در اكثر كشورها و از مهم‌ترين نماگرهاي كوتاه‌مدت اقتصادي در آمار رسمي است كه در برخي كشورها هم به صورت مستقل و هم در مقايسه با ساير شاخص‌هاي كوتاه‌مدت براي ارزيابي عملكرد اقتصادي و تهيه حساب‌هاي ملي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين شاخص اطلاعاتي براي ايجاد سياست‌هاي اقتصادي و همچنين پيش‌بيني آينده اقتصادي فراهم مي‌كند.

منبع: روزنامه اعتماد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.