خبر مهم:

کد مطلب: ۴۲۹۲۴۴

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

عملکرد بازارهای جهانی در هفته‌ اول فوریه / بیت‌کوین از قله ۱۰ هزار دلار عبور کرد

عملکرد بازارهای جهانی در هفته‌ اول فوریه / بیت‌کوین از قله 10 هزار دلار عبور کرد

ویروس کرونا با سرعت هرچه‌تمام‌تر در حال گسترش است و افزایش نگرانی‌ها نوسان بازارهای جهانی را به‌دنبال داشته است. در هفته‌ای که گذشت شاخص دلار 1.34 درصد رشد کرد. نفت برنت اما پنجمین هفته نزولی خود را به‌ثبت رساند.

در هفته‌ای که گذشت بازارهای جهانی باز هم به نگرانی‎های ناشی از شیوع ویروس کرونا واکنش نشان دادند. به‌دنبال افت قابل توجه یوان، رشد شاخص دلار ادامه یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص دلار که نرخ برابری آن را در مقابل سبدی از ارزهای جهانی اندازه‎گیری می‌کند، در هفته اول فوریه 2020 با رشد 1.4 درصدی مواجه شد.

البته مداخله بانک مرکزی چین و تزریق میلیاردها دلار به بازارهای مالی با هدف تقویت بازار، از رشدِ بیشتر دلار جلوگیری کرد.

از دیگر دلایل رشد دلار آمریکا می‌توان به آخرین گزارش‌های اقتصادی منتشرشده در این کشور اشاره کرد.

داده‌ها در ایالات متحده نشان می‌دهد، آمریکا موفق شده ماه گذشته 225 هزار شغل در بخش کشاورزی خلق کند. این در حالی است که پیش‌تر ایجاد 160 شغل در ژانویه پیش‌بینی شده بود.

به این ترتیب، داده‌های مثبت اقتصادی نشانگر آن است که احتمالا فدرال‌رزرو تغییری در نرخ بهره ایجاد نخواهد کرد.

نمودار زیر بازدهی چهار بازار دلار، طلا، بیت‌کوین و نفت را در هفته پایانی ژانویه 2020 نشان می‌دهد:

بازارهای جهانی

اقدام بانک مرکزی چین موجب شد تقاضا برای دارایی‌های امن کاهش یابد و برعکس سرمایه‌گذاران بار دیگر برای سرمایه‌گذاری‌های پرریسک ترغیب شوند.

یوان چین و فرانک سوئیس که عمدتا نقش دارایی‌ امن را در میان ارزها ایفا می‌کنند، طی چهار روز پایانی هفته گذشته با افت مواجه شدند.

قیمت جهانی طلا هم پس از دو هفته صعودی، روند کاهشی به خود گرفت و 1.19 درصد کاهش یافت.

علی‌رغم افت هفته گذشته فلز زرد، اکثریت تحلیلگران وال‌استریت و سرمایه‌گذاران خرد مین‌استریت به آینده طلا خوش‌بین هستند.

اوله‌ هنسن، تحلیلگر ارشد ساکسوبنک در این زمینه گفته است: نمی‌توان تاثیر شیوع این ویروس بر کاهش رشد اقتصادی چین و دیگر کشورها و درنهایت بر بازارهای مالی را نادیده گرفت.

به‌گفته فیل فلین، افزایش امیدها برای مهار ویروس کرونا موجب شد از اواسط هفته گذشته قیمت طلا کاهش یابد. اما جدیدترین آمار و گزارش‌ها نشان می‌دهد که این ویروس به‌سرعت در حال گسترش است و بنابراین احتمالا مردم باز هم به خرید طلا ادامه خواهند داد.

توقف فعالیت‌های اقتصادی در چین و تمدید تعطیلی کارخانه‌ها موجب شد نفت هم پنجمین هفته نزولی خود را به‌ثبت برساند و 3.21 درصد افت کند.

چین بزرگ‌ترین خریدار نفت کشورهای خاورمیانه است و گزارش‌ها نشان می‌دهد، خرید نفت این کشور از زمان شیوع ویروس کرونا روزانه ۲۰ درصد، معادل سه میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.

به‌گفته یک منبع آگاه اوپک، تولیدکنندگان نفت احتمالا ۶۰۰ هزار بشکه از تولید روزانه خود را با هدف ایجاد تعادل در بازار کاهش دهند. انتشار این خبر موجب شد قیمت نفت در معاملات روز جمعه اندکی بهبود یابد اما در ساعات پایانی باز هم روند نزولی به خود گرفت و کاهش یافت.

تحلیلگران معتقدند، کاهشِ کمتر از یک میلیون بشکه در روز برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا احتمالا کمک چندانی به افزایش قیمت‌ها نخواهد کرد.

در بازار ارزهای دیجیتال اما بیت‌کوین در هفته اول فوریه 2020 بیش از هشت درصد رشد کرد. در معاملات روز یکشنبه بیت‌کوین موفق شد بار دیگر از قله 10 هزار دلار عبور کند.

بیت‌کوین که از ابتدای سال 2020 با قیمت حدود هفت هزار دلار شروع کرد، در معاملات امروز (در لحظه تنظیم گزارش)، به 10 هزار 154 دلار رسیده؛ این بالاترین قیمت این ارز رمزنگاری‌شده از اکتبر سال 2019 (چهار ماه گذشته) محسوب می‌شود.

به‌عقیده برخی تحلیلگران، عبور از سطح 10 هزار دلار احتمالا می‌تواند به‌معنای عبور از سطوح بالاتر باشد.

کارشناسان حوزه ارزهای دیجیتال، به نقش‌آفرینی بیت‌کوین به‌عنوان دارایی امن اشاره کرده و معتقدند، به‌دلیل افزایش تنش‌ها در خاورمیانه از یک‌سو و شیوع ویروس کرونا که منجر به عدم قطعیت شده، بیت‌کوین هم مانند طلا از تقاضای بالایی برخوردار است.

بر اساس پیش‌بینی‌های یک تحلیلگر در موسسه فاندستارت، می‌توان بیت‌کوین 11 هزار دلاری را در ماه‌های پیش‌رو پیش‌بینی کرد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد، بیت‌کوین از ابتدای سال تاکنون حدود 40 درصد رشد کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.