خبر مهم:

کد مطلب: ۲۷۵۳۷۸

بازارها قربانی جنگ تجاری آمریکا و چین

بازارها قربانی جنگ تجاری آمریکا و چین

تشدید جنگ تجاری میان چین و آمریکا، ریسک‌گریزی سرمایه‌گذاران و معامله‌گران را افزایش داد و بازارهای کالا را یکی از نخستین قربانیان خود کرد.

تشدید جنگ تجاری میان چین و آمریکا، ریسک‌گریزی سرمایه‌گذاران و معامله‌گران را افزایش داد و بازارهای کالا را یکی از نخستین قربانیان خود کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص کالای بلومبرگ که قیمت ۲۶ ماده خام را نشان می‌دهد، هفته گذشته سه درصد سقوط کرد که بزرگترین کاهش این شاخص در پنج ماه گذشته بود.

با اجرای تعرفه چین علیه صادرات سویای آمریکا، سویا بدترین ضرر را متحمل شد و قیمتش به پایین‌ترین حد در یک دهه گذشته رسید.

بازارهای فلزات و انرژی نیز از نگرانی‌ها نسبت به پیامد منفی اختلافات تجاری روی رشد اقتصاد جهانی بی‌نصیب نماندند به طوری که قیمت مس به پایین‌ترین رکورد یک سال اخیر رسید و نفت نیز بزرگترین کاهش هفتگی را در پنج ماه گذشته داشت.

چین که بزرگترین مصرف کننده کالاها از مس تا زغال سنگ در جهان به شمار می‌رود، نسبت به خطر رکود جهانی در پی جنگ تعرفه‌ هشدار داده است.

اولیور نیوجنت، استراتژیست کالا در بانک ING گفت: اختلافات تجاری و ضررهای متعاقب آن در بازارهای کالا، احتمالاً تا پس از انتخابات میان دوره‌ای آمریکا در نوامبر ادامه خواهد یافت. تصور نمی‌کنیم ترامپ تمایل به عقب‌نشینی داشته باشد.

معامله‌گران همچنین به دقت آمار اقتصادی در چین را برای بررسی کندی اقتصادی این کشور مطالعه می‌کنند. گزارش‌هایی که روز جمعه منتشر شد رشد ضعیف‌تر از حد انتظار واردات، شاخص‌های سرمایه‌گذاری، تولید کارخانه‌ای و رشد خرده فروشی این کشور در ماه مه را نشان داد.

آلیستر مونرو، تحلیلگر شرکت مارکس اسپکترون به بلومبرگ گفت: آمار واردات چین مثبت نبود بنابراین، همه نگرانی‌ها نسبت به نیمه دوم سال وجود دارد. اگر جنگ تجاری همچنان وخامت پیدا کند، مسلما به وضعیت جاری کمکی نخواهد نکرد. اصلی‌ترین بازارهایی که به تحولات اخیر واکنش نشان داده‌اند مس، نفت و سویا بوده‌اند.

مس اغلب معیاری برای سنجش سلامت اقتصادی به شمار می‌رود. قیمت این فلز از هفتم ژوئن ۱۶ درصد سقوط کرده و یکی از بزرگترین و سریع‌ترین ریزش قیمت‌ها را در چند سال اخیر داشته است.

نفت نیز هفته گذشته پنج درصد در بازار کالای نیویورک سقوط کرد و به ۷۰.۰۷ دلار در هر بشکه رسید. عوامل منفی که کاهش قیمت نفت را تسریع کردند، از سرگیری صادرات نفت یک میدان نفتی بزرگ در لیبی و هشدار آژانس بین المللی انرژی نسبت به کاهش نگران کننده ظرفیت تولید شناور جهان بود.

قیمت سویا نیز هفته گذشته ۵.۹ درصد سقوط کرد. واردات سویای چین تحت تاثیر جنگ تعرفه، احتمالا برای نخستین بار در ۱۵ سال گذشته کاهش خواهد یافت.

منبع: تابناک

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.