کد مطلب: ۶۹۲۱۰۷

تجارت‌نیوز گزارش ‌می‌دهد:

بازار اجاره به کما رفت؟/ شرایط برای مستاجران بدتر می‌شود؟

بازار اجاره به کما رفت؟/ شرایط برای مستاجران بدتر می‌شود؟

امسال در حالی بازار اجاره به روزهای پایانی فصل رونق خود می‌رسد که بسیاری از مستاجران با وضعیت بحرانی مواجه هستند.

به گزارش تجارت نیوز ، بازار اجاره امسال بیش از سال‌های دیگر خوش‌نشینان را نقره داغ کرد. افزایش یکباره‌و معنادار نرخ اجاره‌بها از در اولین ماه سال جاری بسیاری از مستاجران و حتی برخی از موجران را بهت زده‌کرد. اتفاقی که شاید در روزهای اول بیشتر به یک شوخی تلخ شبیه بود اما کم کم و با بازار گرمی برخی از مشاوران املاک این کابوس به واقعیت تبدیل شد.

افزایش جا به جایی مستاجران

بنا به گزارش‌های میدانی صورت گرفته سال جاری برخلاف سال‌های گذشته شاهد افزایش نقل و انتقال مستاجران بودیم. هر چند ابن مهم تا حد زیادی تحت تاثیر مصوبه ستاد ملی کرونا مبنی بر تمدید قرارداد اجاره بود. اما امسال با بهتر شدن شرایط کرونا در کشور و بالا رفتن آسانسوری نرخ اجاره‌بها دیگر موجران به همان افزایش ۲۰ الی ۲۵ درصدی نرخ اجاره راضی نشدند و بیشتر خواهان مستاجر با پرداخت کرایه بالا هستند که این موضوع خود گویای شرایط نامناسب بسیاری از مستاجران است.

اجاره‌نشینی در خانه‌های غیرمتعارف

با گرانی معنادار نرخ اجاره‌بها بسیاری از مستاجران مجبور به کوچ در حاشیه شهرها و یا اجاره اتاق و سوله شدند، هرچند این روند را طی سال‌های گذشته هم شاهد بودیم اما طبق اطلاعات واصله این آمار برای سال جاری رکورد زد و بسیاری از مستاجران را روانه خانه والدین یا کوچ به حاشیه شهرها کرد، که این خود گویای وضعیت نامناسب بازار اجاره و بی تاثیربودن دستورالعمل‌های وزارت راه و شهرسازی متولی بازار مسکن است.

افزایش آمار مستاجران و سراب خرید خانه

با نگاهی گذرا به وضعیت قیمت مسکن طی چند ماه گذشته می توان این ادعا را داشت که خانه دار شدن بسیاری از مستاجران آن هم در شرایط فعلی که وام مسکن یک سوم قیمت مسکن را هم تشکیل نمی‌دهد. بسیاری از بانک‌ها از پرداخت آن شانه خالی می‌کنند. چگونه می‌توان کاهش آمار مستاجران را متصور شد؟ البته باید یادآور شد که در شرایط فعلی متقاضیان مصرفی مسکن با پس انداز خود فقط می‌توانند در بازار اجاره برای سال جاری سربلند باشند و دیگر رویای خرید خانه را از سر بیرون کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.