کد مطلب: ۳۹۷۸۶۷

رئیس جمهور:

هیچ تصمیمی برای مذاکره دو جانبه با آمریکا نداریم / بازار به آرامش رسیده است

هیچ تصمیمی برای مذاکره دو جانبه با آمریکا نداریم / بازار به آرامش رسیده است

رئیس جمهوری با بیان اینکه مسیر استراتژی ما بر دو پایه مقاومت داخلی و دیپلماسی فعال استوار است، گفت: تصمیمی برای مذاکره دوجانبه با آمریکا در هیچ مقطعی نداشته و نداریم؛ پیشنهادهایی از طرف بسیارها مطرح شده اما پاسخ ما همیشه منفی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز سه شنبه ۱۲ شهریور ماه در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: آمریکا در ۱+۵ با ما حرف می‌زد، اگر آمریکا تمام تحریم خود را بردارد باز هم امکان‌پذیر است در جلسه ۱+۵ مثل قدیم حضور پیدا کند.

وی در رابطه با سو برداشت ها از سخنرانی‌هایش، گفت: چون این حرف را در سخنرانی‌ها نمی‌توانیم کاملا باز کنیم، برخی فکر می‌کنند مقصود از مذاکره، گفتگوی ۲ جانبه است؛ خارجی‌ها معمولا برداشت‌های خود را دارند اما اصول سیاست‌های ما را رهبری مشخص می‌کند؛ همه ما مسیر واحدی را طی می‌کنیم و در مسائل ملی اختلافی وجود ندارد.

روحانی عنوان کرد: در سال ۹۸ نخستین گام کاهش تعهدات را برداشتیم اما در عین حال مذاکره خود را نیز با کشورهایی که روابط نزدیک داریم مثل چین و روسیه و دیگر کشورها مثل اروپا و دیگران کشورها ادامه دادیم.

وی با یادآوری اینکه در پایان ۲ ماه به نتیجه نرسیدیم و گام دوم تعهدات برجامی را برداشتیم، افزود: ۲ ماهه دوم نیز روزهای پایانی خود را طی می کند؛ در این ۲ ماه مذاکرات مختلفی داشتیم با برخی سران کشورها مستقیم و با برخی تلفنی صحبت کردیم.

رئیس جمهوری تاکید کرد: اگر اروپا یا کشورهای ۱+۴ بتوانند به بخشی از تعهدات مهم خود عمل کنند، ممکن است ما هم در بحث کاهش تعهدات تجدید نظر کنیم، اما اگر کار مهمی انجام ندهند حتما قدم سوم را در روزهای آینده (پنجشنبه) برخواهیم داشت.
روحانی با بیان اینکه هرچه قدم های بیشتری برداریم حل مساله سخت تر خواهد شد، گفت: از آنجایی که بازگشت به نقطه نخست آسان است، بنا بر این همچنان بعد از مرحله سوم باز هم به مذاکرات خود ادامه می دهیم.

وی عنوان کرد: اساس بحث ما با اروپا این است که اگر نفت ما را نقد و یا نسیه بخرند و پول در اختیار باشد، شرایط برای گام های کاهش تعهدات تسهیل می شود؛ بحث ما چند ماهه تا پایان سال میلادی است؛ هنوز به توافق نرسیده ایم اما مذاکرات ما ادامه دارد.
رئیس جمهوری ادامه داد: حالا که مشخص شد سیاست آمریکا جواب نمی دهد و ملت ایران برابر توطئه ها و مشکلات ایستادگی می کند، به مسیر درست و تعهدات بازگردند تا شاهد شرایط دیگری باشیم.

دروازه دیپلماسی هیچ‌گاه بسته نبوده است

روحانی اظهار داشت:‌ برای مشکلات زلزله سال ۹۶ و سیل امسال، دولت همه توان و تلاش خودش را به کار برده است، نه به عنوان یک کشور تحت فشار تحریمی بلکه به صورت یک کشور سرزنده بانشاط با همکاری همه مردم و ارگان‌ها مشکلات را رفع می کند و به پیش می رود. همه اینها نشان این است که مقاومت و ایستادگی جواب می دهد و در کنار آن دیپلماسی فعال می‌تواند مسیر را برای ما آسان‌تر کند.

رئیس جمهوری بیان کرد: ‌ما هیچگاه دروازه دیپلماسی را نبستیم و نخواهیم بست؛ سیاست این دولت از آغاز دولت یازدهم و ادامه آن در دولت دوازدهم تعامل سازنده با جهان بوده و این را ادامه خواهیم داد. ما معتقد نیستیم که از این دو ابزار یکی را باید استفاده کنیم، یا دیپلماسی یا مقاومت، معتقد نیستیم که مقاومت ملی با دیپلماسی فعال در تضاد است ما این دو را مکمل همدیگر می‌دانیم.

روحانی عنوان کرد:‌ خواهشمندم بعضی رسانه‌های جمعی تضاد و تقابل و دوگانگی در کشور درست نکنند. شرایط ما شرایط دوگانگی نیست بلکه شرایط وحدت و صدای واحد است. نباید ما صدای دشمن را از حنجره ولو گروه مخالف دولت بشنویم. بگذار دشمن با حنجره خودش حرف بزند. چرا یک عده حنجره خودشان را به برنامه و تبلیغات دشمن و صدای دشمن عاریه می دهند امروز باید متحد باشیم در کنار هم باشیم.
رئیس جمهوری تصریح کرد:‌ با اتحاد و با فعال شدن همه کنار یکدیگر می‌توانیم از این مشکل راحت‌تر عبور کنیم و بدون اتحاد و وحدت و یکپارچگی شاید عبور از مشکل فعلی بسیار سخت و مشکل باشد.

روحانی گفت: بعد از یکسال صبر راهبردی، ما سیاست تقابل کاهش تعهد را آغاز کردیم. بعد از یکسال دیگر این فرصت برای جهان و تاریخ کافی بود. لازم بود برابر دیگران که تعهداتشان را کنار گذاشته یا به شدت کاهش داده بودند کاهش تعهدات را آغاز کنیم.

پس از ۱۶ ماه مقاومت، نگاه دنیا به مردم ایران عوض شده است

روحانی گفت: شرایط امروز کشور، ‌ سخت و پیچیده است که نیاز به نقش آفرینی استثنایی از سوی مجلس شورای اسلامی، دولت، قوه قضاییه و سایر ارکان کشور دارد.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: به یاد ندارم که هیچ کشوری در تاریخ دهه های گذشته همانند ایران امروز در فشار اقتصادی بی حد و حصر، حداکثری استکبار جهانی و دشمنان مرز و بوم قرار گرفته باشد.

روحانی گفت: در ۱۶ ماه پیش طرحی بود که با اعلام و اجرای تحریم شدید علیه جمهوری اسلامی ایران، حداکثر کشور ۶ ماه بیشتر نتواند تاب آوری داشته باشد. اگر به تاریخ کشورهای دیگر مراجعه کنیم با چنین تحریمی که از تحریم صادرات نفت و سایر موارد گرفته تا تحریم شدید بانکی و تا تحریم کشتی رانی و بیمه و سایر تحریم هایی که امروز با آن مواجه ایم، هیچ کشور معمولی نمی توانست ۶ ماه تحمل کند.

وی افزود: محاسبه آنها بر اینکه بعد از ۶ ماه یعنی در پایان سال میلادی گذشته از نظام و انقلاب و دولت و مجلس چیزی باقی نمانده باشد، با محاسبات عادی، چندان غلط نبود. اما وقتی این محاسبه برابر یک ملت آبدیده که فراز و نشیب فراوان در تاریخ دیده و ایمان قوی و اعتقاد قوی به خاندان رسالت و همواره پشت سر پرچم سالار شهیدان و آمادگی ایثار برای در طول تاریخ بوده، اعمال می شود نادرست و غلط از آب در می آید آنها هم امروز به این واقعیت رسیده اند.

روحانی ادامه داد: امروز نگاه دنیا نسبت به ایران بعد از ۱۶ ماه مقاومت حتی نگاه آمریکا نسبت به ملت ایران عوض شده است. آنها هم به این نتیجه رسیده اند که با فشار حداکثری نمی توانند ملت ایران را به زانو درآورند. این همه پیغام با واسطه با سراسر جهان که امروز مشاهده می کنیم به خاطر همین یاسی است که بر نقشه دشمن و افکار دشمن مستولی شده است.

وی ادامه داد: آنها می دانند این راه پاسخ نخواهد داد و می دانند که این جنگ تحمیلی اقتصادی چون جنگ تحمیلی نظامی ۳۰ سال قبل هیچ نتیجه ای نمی دهد و ملت ما علیرغم همه دشواری ها برابر جهان یعنی در برابر کشوری که به ایدئولوژی شرق به ظاهر خودش را مسلح و با سلاح غرب و شوروی و فرانسه خود را مجهز کرده بود و با پول ارتجاع و به ویژه عربستان، فکر نمی کردند ملت ایران بتواند در این جنگ پیروز شود.

روحانی گفت: آمریکا به بعثی ها اطلاعات می داد، شوروی و فرانسه اسلحه می داد، ارتجاع عرب هم دلار و پول و بندر به آنها می دادند و برخی از کشورهای مرتجع منطقه فرودگاه را در اختیار آنها گذاشته بودند و علیرغم همه این تلاش ها و حصری که برای ما بوجود آورده بودند رزمندگان دلاور، سپاه و ارتش، بسیج و همه مردم با دادن عزیزترین فرزندان خود پیروزی را به دست آوردند.

رئیس جمهوری ادامه داد: این جنگ تحمیلی دوم که از نوع اقتصادی، روانی و سیاسی است سرنوشتی بهتر از آن جنگ نخواهد داشت، در این جنگ تحمیلی هم ملت ما پیروز صحنه است. این امروز ادعا نیست.

با صبر انقلابی و تدبیر عقلانی، آمریکا را منزوی کردیم

روحانی اضافه کرد: ما در آغاز راهبردی که نظام ما برابر توطئه آمریکا اتخاذ کرد راهبرد صبر انقلابی و تدبیر عقلانی بود. ما با صبر انقلابی و تدبیر عقلانی نگذاشتیم ایران تنها بماند و توانستیم آمریکا را در انزوا قرار دهیم.

روحانی یادآور شد: آمریکایی ها در تاریخ جهان از آن زمانی که ابرقدرتی خود را شروع کردند برای نخستین بار است علیه یک ملت و کشور برنامه ریزی و توطئه می کنند و دنیا به آنها روی خوش نشان نمی دهد، رای مثبت نمی دهد و راه آنها را نمی پذیرد و حداقل در بیان و زبان و سیاست با ملت ایران همنوا هستند و از لحاظ سیاسی و حقوقی در مجامع حقوقی بین المللی و در دادگاه بین المللی ملت ایران پیروز این صحنه بوده است.

رئیس جمهوری اضافه کرد: یک نمونه پیدا کنید که آمریکا در یک توطئه بزرگ جهانی وارد شده و تنها مانده باشد، او و اذنابش یک رژیم منحوس و نامشروع و چند «کشورک» در کنار آمریکا ماندند و کل ملت ایران خود را در کنار ملت های جهان و حتی دولت های بزرگ جهان می بینند.
وی ادامه داد: ما در این راه و مسیر، نخستین قدمی که برداشتیم دادن یک فرصت تاریخی به کشورهای ۱+۴ بود. در این فرصت تاریخی می توانستند به تعهدات خود عمل کنند و اگر به تعهدات خود عمل می کردند ما هم به تمامی تعهدات در برجام عمل می کردیم و بنابراین آمریکا نه تنها از لحاظ سیاسی، اجتماعی، افکار عمومی و حتی اقتصادی نیز شکست می خورد.

روحانی گفت: متاسفانه بعد از تخلف و خیانت آمریکا و زیر پاگذاشتن تعهدش، اروپایی ها هم یا به وظیفه خود عمل نکردند یا نتوانستند یا هر دو، که آنچه ما می فهمیم هر دو است. جایی می توانستند انجام ندادند و جاهایی نیز با مشکلاتی مواجه بودند.

استراتژی ما بر دو پایه مقاومت داخلی و دیپلماسی فعال استوار است

روحانی تاکید کرد:در این مسیر استراتژی ما دو پایه بود، مقاومت داخلی و از طرف دیگر دیپلماسی فعال استوار است، بدون مقاومت داخلی راه به جایی نمی بریم و بدون دیپلماسی فعال هم مسیر و راه ما دشوار خواهد بود بنابراین پایه اصلی استراتژی ما این بود که ملت ما روی پای خود بایستد، مجلس و دولت قوه قضائیه و همه ارکان دست به دست هم دهند و بتوانیم مردم را از معضلات و مشکلات اقتصادی که آنها را تحت فشار قرارداده از این فشار بکاهیم.

رئیس جمهوری یادآور شد: البته در این راستا رهنمودهای رهبری و همچنین تشکیل جلسه سه قوه و شورای عالی هماهنگی اقتصادی که با تدبیر ایشان بود. حتی ایشان در جلسه ای این پیشنهاد را مطرح کردند و فرمودند اگر نظری دارید بعدا صحبت شود و این اصلش مورد قبول همه باشد و ما پذیرفتیم و بر آن مبنا آن جلسه شروع شد و البته خیر و برکات فراوانی هم این جلسه داشت و امیدواریم بعد هم برکات بیشتری برای ما داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه شما نمایندگان حامیان اصلی دولت هستید، گفت: شما به وزیران رای دادید و دولت به پیشنهاد و تعیین افراد، توسط رییس جمهوری و رای اعتماد شما کار خود را آغاز کرد بنابراین با کمک شما بوده که دولت تشکیل شده و با کمک شما است که دولت در مسیر قانونی خود قدم بر می داردبنابراین در این روزهای سخت با وحدت از این مشکل عبور کنیم ولو اینکه برای مردم روزهای سختی گذشته و باز روزهای سختی خواهد بود.

روحانی با بیان این مقاومت ملت ایران موفقیت و پیروزی را به دست آورده است، گفت: امروز باید بعد از اردیبهشت ۹۸ که تحریم را شدیدتر و به اصطلاح خود صد در صد کرده و از تمام ابزار خود علیه ملت ایران استفاده کرده اند، آنچنان فشاری بر کشورهای دیگر وارد کردند که اگر یک هواپیما به ایران پرواز می کرد یا بکند یا از ایران به کشور دیگری که به قول ایرانی ها با چهارچشم مواظبت می کنند. اگر یک قایق از بندر ما حرکت کند و مقصدی را مدنظر قرار دهد مراقبت شدید آنها قرار می گیرد، چنین تحریمی و چنین پایشی و نظاره گری و فشاری بی سابقه است.

رییس جمهوری ادامه داد: باید شاخص های اقتصادی در این چند ماه بگوید که آیا مقاومت ملت ایران پاسخ داده یا پاسخ نداده است.

وی ادامه داد: همه امید ما این است که بتوانیم پیرو راه آن بزرگوار برای اصلاح جامعه و در مسیر استقرار خوبی ها و پاک کردن جامعه از بدی ها از هیچ تلاشی فروگذار نکنیم.

بازار سرمایه امیدوارکننده است

روحانی اظهار داشت: اخیرا بانک مرکزی در گزارشی اعلام کرد که شاخص بهای تولید کننده در ماه گذشته نسبت به ماه قبل، فقط ۷ دهم درصد بوده، یعنی کمتر از یک درصد رشد داشته است و ماه گذشته نسبت نقطه به نقطه به ماه گذشته مشابه سال قبل، هشت واحد درصد کاهش داشته است که نشان می دهد اگر ما کاهش را در شاخص بهای تولیدکننده می بینیم اثر آن در چند ماه آینده در تورم مصرف کننده ظاهر می شود، علامت امروز ما یک علامت مثبت است.

رئیس جمهوری گفت: قیمت ارز از یک ثبات نسبی در ۲ ماه اخیر برخودار شده است که نشان می دهد بازار آرامش دارد و بازار سرمایه ما امیدوار کننده است این به معنای امید مردم به تولید است.

در مسیر آبادانی و تولید حرکت می‌کنیم

وی با بیان اینکه اگر مردم به تولید امیدوار نباشند به بازار سرمایه مراجعه نمی کنند، گفت: شاخص های صنعتی نشان می دهد هم در زمینه اخذ مجوز هم افتتاح کارگاه های صنعتی ما نسبت به سال گذشته رشدهای ۱۸ تا ۲۰ درصدی داریم که معنای این است که برخلاف تمام تبلیغات همه تمام تبلیغات جهانی متمرکز شده تا روحیه ملت ما را تضعیف کند مردم ما در مسیر آبادانی و تولید در حال حرکت هستند.

رئیس جمهوری گفت: این که ما در آغاز امسال و در شرایط فعلی کلید ساخت ۱۱۰هزار مسکن شهری و روستایی را می زنیم و اعلام می کنیم مسکن ما در بخش ترمیم و ساخت تا سال آینده ۹۰۰ هزار واحد خواهد بود به معنای حرکت مثبت اقتصادی جامعه است؛ خانه سازی ها توسط دولت انجام نمی گیرد بلکه توسط بخش خصوصی انجام می شود. دولت فقط تسهیلات لازم را فراهم کرده است.

الحاق به اوراسیا آبان ۹۸ اجرایی می‌شود

رئیس جمهوری گفت: این که در این شرایط برای اولین بار پس از انقلاب، جمهوری اسلامی ایران در یک پیمان اقتصادی ورود کرده و منطقه و روابط آزاد تجاری با جمع اوراسیا عملیاتی کرده است که در آبان سال ۹۸ اجرایی می شود و عملا وارد یک پیمان اقتصادی- منطقه ای می شویم که می تواند راه را برای صادرات و واردات آسان تر کند.

مبادله با پول ملی ضربه به دلار آمریکا است

روحانی گفت: این که امروز با چند کشور بزرگ جهان توافق کردیم که مبادلات با پول ملی ما باشد به معنای ضربه بر دلار و توطئه های آمریکا نسبت به برنامه های اقتصادی کشور ما است.

رئیس جمهوری افزود: امروز در کشور شرایط آرام تری نسبت به دو سه ماه پیش مشاهده می کنیم و به امید خدا شرایط بهتری نیز در ماه های بعد نسبت به اوایل سال ۹۸ تجربه خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم و دوازدهم در این ۶ سال در شرایط بسیار سختی قرار داشته و به استثناء یکسال و نیم، همیشه در تحریم بودیم، گفت: باوجود تحریم ها، ۱۴ فاز پارس جنوبی و ۱۵ واحد پتروشیمی بزرگ را افتتاح کردیم و در کشاورزی تحولات بزرگی بوجود آوردیم. ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی تحت آبیاری قطره‌ای و سامانه‌های نوین در قالب طرح هایی در خوزستان، ایلام، سیستان و بلوچستان اجرا شده است. همچنین، علی رغم همه فشارها، گازرسانی و آب رسانی و برق‌رسانی به روستاها و انتقال خطوط تلفن و اینترنت به روستا، بطور روزانه ادامه دارد.

موافق تشکیل وزارت میراث فرهنگی نبودیم

رئیس جمهوری در بخش دیگری از صحبت های خود در رابطه با تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، گفت:‌ نمایندگان مجلس قصد اضافه کردن وزیر جدیدی را دارند؛ ما دولتی ها چندان موافق تشکیل این وزارتخانه نبودیم اما تصمیم نهایی با نمایندگان و شورای نگهبان است.

روحانی با اشاره به استعفای سید محمد بطحایی از وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: آقای بطحایی علاقه‌مند شد که در کنار شما نمایندگان باشد و استعفا داد. در استعفای خود نوشته بود که می‌خواهم در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کنم ولی من خیلی موافق نبودم ولی اصرار وی و تنگی وقت برای استعفا، به دفتر ما فشار آورد و موجب پذیرش استعفا شد.

وی با بیان اینکه بطحایی وزیر خوبی بود، تصریح کرد: وی در کار خود فعال بود و در دولت هیچ مشکلی نداشت. البته با وزرای قبلی هم نداشت با آقای دانش و فانی هم مشکلی نبود. با اینها رابطه خوبی داشتیم و از حسینی هم که در این چند ماه زحمت را به دوش گرفت و آموزش و پرورش را سرپرستی کرد، بسیار راضی هستیم و بیش از آنکه فکر می‌کردیم، او توانست به خوبی آموزش و پرورش را اداره کند.

رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه لازم نیست توضیح بدهم میراث فرهنگی از لحاظ فرهنگی و هویت ملی چقدر برای ما مهم است، خاطرنشان کرد: شاید اگر میراث فرهنگی نبود، کتاب نمی‌توانست هویت ملی ما را تبیین کند. کاری که آثار شیراز، اصفهان و بقیه شهرهای بزرگ ایران را می‌تواند گویا باشد، زبان کتاب قاصر و کوتاه است. زبان تمدن و معماری یک زبان رسا و همه فهم است و ترجمه هم نمی‌خواهد. یک زبان واحد دارد و همه دنیا نیز می‌فهمند.

روحانی اضافه کرد: آثار فراوانی در استان‌های ما وجود دارد. کمتر استانی داریم که آثار هفتصد ساله، هشتصد ساله و هزار ساله در آن نباشد. همه استان‌ها از این نعمت بزرگ که پرچمدار هویت ایرانی است، برخوردار هستند. نگه داشتن، حفظ و معرفی اینها به دنیا و عرضه کردن به مردم داخلی و خارجی یک وظیفه ملی، فرهنگی و انقلابی همه ماست.

وی با بیان اینکه گردشگری به عنوان یک پیشران در اقتصاد و اشتغال ماست، ابراز داشت: ما امروز باید دو کار بزرگ انجام دهیم. نخست اینکه نباید بگذاریم در شرایط فشار اقتصادی جوانان بیکار بمانند. نباید بگذاریم آمار بیکاری ما رشد پیدا کند. باید در شرایط تحریم هم بیکاری را کاهش دهیم.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه دومین مساله در بحث محیط کسب و کار است که ما بتوانیم محیطی را ایجاد کنیم تا مردم به خوبی بتوانند در کشور سرمایه‌گذاری کنند، عنوان کرد: برای این کار، موضوع گردشگری برای ما بسیار مهم است؛ هم موجب سرمایه‌گذاری در کشور در بخش‌های مختلف می‌شود و هم می‌تواند موجب اشتغال بسیار خوب در کشور باشد که ما امروز بسیار به آن نیاز داریم.

روحانی ادامه داد: افتخار می‌کنم دولت در شرایط تحریم توانست آمار بیکاری را کاهش دهد و از ۱۲.۱ به ۱۰.۸ برساند که به معنای آن است که همه بخش اجرایی کشور، مجلس و سایر مسئولان در این زمینه فعال بودند پس گردشگری برای ما مهم است.

تسلیت ایام سوگواری

روحانی همچنین ایام سوگواری و شهادت حضرت امام حسین (ع) و یارانشان را تسلیت گفت و اظهار امیدواری کرد: همه ما بتوانیم پیرو راه آن عزیزی باشیم که گفت قیام من برای سامان دادن امور جامعه و نجات امت از انحراف و نفاق است که اراده من و تصمیم من امر و فرمان به خوبی ها و نهی و بازداشتن از پلشتی ها و زشتی ها است. راه من راه جدم و پدرم و راه برادرم خواهد بود.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.