کد مطلب: ۶۹۹۹۶۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بازدهی بازارها در هفته دوم شهریور ۱۴۰۱/ رشد طلا و افت بورس

بازدهی بازارها در هفته دوم شهریور ۱۴۰۱/ رشد طلا و افت بورس

بازدهی بازارها در هفته دوم شهریور ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که برعکس هفته گذشته، سه بازار مالی رشد و یک بازار، افت را تجربه کرده‌اند. سکه بیشترین و دلار صرافی ملی کمترین رشد را داشتند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازدهی بازارها در هفته دوم شهریور ۱۴۰۱ ، نشان می‌دهد که یک بازار افت و سه بازار نیز رشد را تجربه کردند.

نگاهی به بازدهی بازارها

قیمت دلار

قیمت دلار در هفته دوم شهریور، ۰،۱۴ درصد رشد داشت. این بازار هفته گذشته نیز، ۱،۴۳ درصد رشد کرده بود.

صرافی ملی، روز پنجشنبه ۱۷ شهریور، نرخ فروش دلار را ۲۸۵۸۲ تومان اعلام کرد. این در حالی است که روز پنجشنبه ۱۰ شهریور، تابلو صرافی‌ها رقم ۲۸,۵۴۲ تومان را نشان می‌داد.

نوسانات قیمت دلار

دلار در بازار آزاد، در هفته گذشته در کانال ۲۹ و ۳۰ هزار تومان نوسان داشت. اخبار مذاکرات وین و ارزپاشی بازارساز، تاثیر زیادی روی بازار داشتند.

دلار، هفته را افزایشی به پایان رساند. روز پنچشنبه ۱۷ شهریور، بر اساس اعلام برخی کانال‌های تلگرامی، کف و سقف قیمت دلار به ۳۰,۲۴۰ و ۳۰,۲۵۰ تومان رسید.

قیمت طلا

اما بازدهی بازار طلا در هفته دوم شهریور ۱۴۰۱، پس از چند هفته، با ۰،۶۹ درصد رشد همراه بود. طلا هفته گذشته ۱،۲۳ درصد افت را تجربه کرده بود.

قیمت طلا در روز پنجشنبه به گزارش اتحادیه طلا و جواهر تهران، به یک میلیون و ۲۷۱ هزار و ۹۸۳ تومان رسید. این در حالی است که هر گرم طلا در روز ۱۰ شهریور، یک میلیون و ۲۶۳ هزار و ۲۱۰ تومان معامله می‌شد.

قیمت سکه

خریداران بازار سکه نیز هفته گذشته سود کردند. این بازار در هفته دوم شهریور ۱۴۰۱ با ۱،۴۷ رشد همراه بود. این رقم، بیشترین بازدهی مثبت در میان بازارهای مالی محسوب می‌شود. این در حالی است که بازار سکه هفته قبل از آن را با ۱،۸۱ درصد افت به پایان رسانده و بیشترین بازدهی منفی را به خود اختصاص داده بود.

قیمت سکه طرح جدید روز پنجشنبه ۱۷ شهریور ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و روز ۱۰ شهریور، ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان اعلام شد.

بر اساس داده‌های منابع مختلف، بازار طلا و سکه در هفته گذشته، نوسانات زیادی را تجربه کردند. سکه طرح جدید، در مقاطعی از مرز ۱۴ میلیون تومان گذشت اما بیشتر طول هفته را در سطح ۱۳ میلیون و ۷۵۰ تا ۱۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان در نوسان بود.

قیمت طلا نیز معمولا در سطح یک میلیون و ۲۶۰ تا ۲۷۰ هزار تومان نوسان داشت.

بازدهی بازارها

بازدهی بازارها در هفته دوم شهریور ۱۴۰۱

بورس

اما در وجه دیگری از بازدهی بازارها در هفته دوم شهریور ۱۴۰۱ ، شاخص کل بورس مانند هفته گذشته، افت کرد. شاخص کل بازار سرمایه، چهارشنبه ۱۶ شهریور را در سطح یک میلیون و ۴۱۲ هزار و ۸۵۷ واحد به پایان رساند.

این در حالی است که شاخص کل بورس، در آخرین روز کاری هفته قبل از آن، چهارشنبه ۹ شهریور، به یک میلیون و ۴۳۹ هزار و ۳۹۶ واحد رسیده بود. این ارقام به معنای افت ۱،۸۴ درصدی شاخص کل است. بازار سرمایه در هفته گذشته نیز با ۰،۲۱ درصدی شاخص کل همراه شد.

سارا فلاح، تحلیلگر بازار سرمایه در پیش‌بینی هفتگی بورس می‌گوید: بورس مطابق هفته‌های گذشته بسیار کم رمق بود. کمبود جریان نقدینگی همچنان در بازار مشهود است. ویژگی اصلی معاملات، برتری صنایع کوچک و متوسط بازار نسبت به صنایع بزرگ بود.

سیگنال‌های مؤثر بر بازدهی بازارها

به گزارش تجارت‌نیوز، در مدت اخیر بازارهای مالی از جمله دلار، طلا و سکه ، تحت تاثیر مذاکرات وین و اخبار سیاسی قرار داشتند.

در این روزها نیز سیگنال‌هایی از مذاکرات هسته ای و همچنین تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران برای بازارها ارسال شده است.

وزارت خزانه داری دولت بایدن روز گذشته و در حالیکه مذاکرات وین در انتظار تصمیم‌گیری واشنگتن بوده و کاخ سفید مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران است، یک شخص و ۴ شرکت را در ارتباط با ایران تحریم کرد (ایرنا).

به نقل از اسپوتنیک، بر اساس بیانیه منتشرشده از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا، یک شخص حقیقی و چهار شخص حقوقی جدید از ایران و مرتبط با ایران در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند. شرکت‌های پراور پارس، بهارستان کیش، طراحی و ساخت موتور هواپیما و داما به همراه «رحمت‌الله حیدری»، مدیرعامل شرکت بهارستان کیش، به بهانه ارتباط با تحقیق، توسعه، تولید و تهیه پهپادها برای نیروهای نظامی ایران در این فهرست قرار دارند.

کمتر از ۱۲ ساعت پیش از اعلام دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه این افراد و نهادها، جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا با شرکت در یک نشست خبری اعلام کرد: واشینگتن آن طور که می‌خواهد به نهایی کردن توافق برجام با ایران نزدیک نیست.

کربی در این‌باره توضیح داد: آنقدر که دوست داریم و انتظارش را داشتیم به نهایی کردن توافق نزدیک نیستیم. همچنان شکاف‌ها و اختلاف‌هایی وجود دارد. اما مذاکرات هنوز ادامه دارد.

متن توافق تقریبا آماده است اما…

در عین حال، محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کنند گفت: مشکل مذکرات همیشه آمریکا بوده است. اوباما توافق را نقض کرد، ترامپ آن را پاره کرد و بایدن هم به سیاست‌های ترامپ ادامه می‌دهد.

او بیان کرد: از زمان شروع مجدد مذاکرات، تیم بایدن زمان را تلف کرده است. حالا که متن {توافق} تقریبا آماده است آمریکا دوباره تلاش می‌کند تا با واکنش‌های اخیرش زمان بخرد (جماران).

اخبار سیاسی به ویژه در مورد مذاکرات برجام ، بر بازدهی بازارها اثر می‌گذارد.

آخرین اخبار از تحولات بازارها را در صفحه گزارش بازارها ی تجارت‌نیوز بخوانید. تغ۶ف

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.