کد مطلب: ۶۷۵۸۴۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بازدهی بازارها در هفته اول تیر ۱۴۰۱/ عملکرد ضعیف بازارها

بازدهی بازارها در هفته اول تیر ۱۴۰۱/ عملکرد ضعیف بازارها

بازدهی بازارها در هفته اول تیر ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که دلار صرافی ملی با اندکی رشد و دیگر بازارهای مالی با افت همراه بودند. بیشترین بازدهی منفی را بورس بر جای گذاشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازدهی بازارها در هفته اول تیر ، نشان می‌دهد که سه بازار افت داشته‌اند و یک بازار رشد کرد.

قیمت دلار

قیمت دلار در هفته منتهی به دهم تیر، ۰،۰۳ درصد رشد داشت. این رقم برای هفته گذشته، ۱،۰۲ درصد بود. دلار صرافی ملی تنها بازاری بود که در هفته جاری با بازدهی مثبت همراه شد.

صرافی ملی ، روز پنجشنبه نهم تیر، نرخ فروش دلار را ۲۷۷۲۷ تومان اعلام کرد. این در حالی است که روز پنجشنبه دوم تیر، تابلو صرافی‌ها رقم ۲۷ هزار و ۷۲۰ تومان را نشان می‌داد.

دلار صرافی ملی در هفته‌ جاری نوسان چندانی نداشت. اما در بازار آزاد نوسانات بیشتری برقرار بود. با آغاز دوباره مذاکرات هسته‌ای، قیمت دلار به کانال پایین‌تر برگشت و روند کاهشی داشت. در ادامه، انتشار اخبار ناامیدکننده در این مورد، باز هم دلار را افزایشی کرد و به کانال بالاتر بازگرداند. روز گذشته باز هم دلار روند صعودی داشت و حتی بر اساس اعلام بعضی کانال‌ها به یک سطح بالاتر نیز رفت. البته بعضی منابع معتقدند که کانال‌های تلگرامی نرخ ارز را بیشتر از کف بازار اعلام می‌کنند.

قیمت طلا

بازدهی بازار طلا نیز در هفته منتهی به ۱۰ تیر ۱۴۰۱، با ۰،۷۲ افت همراه بود. این رقم در هفته گذشته مثبت و ۲،۰۴ درصد ثبت شد.

قیمت طلا در روز پنجشنبه، به یک میلیون و ۴۳۲ هزار و ۴۲۳ تومان رسید. این در حالی است که هر گرم طلا در روز ۲ تیر، یک میلیون و ۴۴۲ هزار و ۸۱۲ تومان معامله می‌شد.

قیمت سکه

خریداران بازار سکه نیز در هفته جاری افت قیمت را تجربه کردند. در این بازه زمانی، بازدهی منفی برای سکه طرح جدید، ۰،۹۶ درصد بود. این در حالی است که این بازار هفته گذشته، ۲٫۹۸ درصد بازدهی مثبت را تجربه کرد بود. سکه در دو هفته نخست خرداد، بیشترین رشد را در میان بازارهای مالی داشت. برای مثال بازدهی مثبت فلز گران‌بها در هفته دوم خرداد، ۵،۳۷ درصد بود. در هفته سوم اما ۲،۳۵ درصد افت قیمت را تجربه کرد. سکه در هفته منتهی به ۲۸ خرداد، بار دیگر ۱،۰۷ درصد رشد کرد. اما اکنون بازدهی آن منفی است.

قیمت سکه طرح جدید روز پنجشنبه دوم تیر، ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اعلام شد. سکه هفته پیش ۱۵ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان قیمت داشت.

بازار طلا و سکه، در خرداد و هفته نخست تیر، نوسانات زیادی را تجربه کرد. به گونه‌ای که هر دو در طول ماه خرداد، در کانال‌های مختلف جابه‌جا شدند. طلا به کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رفت و برگشت. سکه طرح جدید و قدیم نیز به صورت مقطعی، به ترتیب به کانال‌های ۱۶ میلیون و ۱۵ میلیون تومانی وارد شدند. در هفته منتهی به ۲۸ خرداد، سکه طرح جدید به ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان نیز رسید، اما در ادامه به کانال ۱۴ میلیون تومان سقوط کرد. سکه طرح قدیم هم در سطح ۱۳ میلیون تومانی نوسان داشت. اکنون طرح جدید این فلز گرانبها، با روند افزایشی در کانال ۱۵ میلیون تومان و طرح قدیم آن در سطح ۱۴ میلیون تومان قرار دارد.

طلا نیز تا کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی پیش رفت، اما در ادامه روند کاهشی به خود گرفت. اکنون اما با روندی صعودی، در کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی قرار دارد.

بازدهی بازارها

بازدهی بازارها در هفته اول تیر ۱۴۰۱

بورس

اما در وجه دیگری از بازدهی بازارها در هفته اول تیر ، شاخص کل بورس مانند هفته گذشته، افت کرد. بازار سرمایه، هفته اخیر را در سطح یک میلیون و ۵۱۳ هزار و ۷۱۵ واحد به پایان رساند.

این در حالی است که شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته گذشته، چهارشنبه ۱ تیر، به یک میلیون و ۵۳۳ هزار و ۳۹۳ واحد رسیده بود. این ارقام به معنای افت ۱،۲۸ درصدی شاخص کل است. بورس در هفته گذشته نیز با افت ۱،۹۸درصدی شاخص کل همراه شد.

سارا فلاح، کارشناس بازار سرمایه در پیش‌بینی هفتگی بورس ، گفت: بازار سرمایه این هفته نیز با بازدهی منفی به پایان رسید. شاخص کل بازدهی منفی حدود یک درصد را به ثبت رساند. شاخص هم وزن بازدهی منفی۰.۷ درصدی داشت. ارزش معاملات خرد سهام این هفته پایین بود و این نشان از این موضوع دارد که این ریزش اصلاحی در روند بلند مدت صعودی است. هر چند همچنان معتقدیم که روند بازار در میان‌مدت نزولی است و هنوز زمان پایان اصلاح فرا نرسیده است.

سیگنال‌های مؤثر بر بازدهی بازارها

به گزارش تجارت‌نیوز، در مدت اخیر بازارهای مالی، تحت تاثیر مذاکرات وین قرار داشتند. با وجود مدتی توقف در مذاکرات هسته‌ای، هفته گذشته مذاکرات برجام در دوحه قطر برگزار شد. با وجود امیدواری‌‌های ابتدایی، اما در نهایت گفتگوها بدون نتیجه به پایان رسید.

شروع اولین مرحله از مذاکرات با گفتگوی «علی باقری» مذاکره کننده ارشد کشورمان و «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا کلید خورد.

اطلاعات رسیده از اتاق مذاکرات حاکی بود که در اولین روز، گفتگوها بر سر موضوعات باقی مانده با «رویکردی فنی و با جدیت» دنبال شد ( نورنیوز ).

از سوی دیگر، سخنگوی سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به برگزاری مذاکرات هسته ای به صورت غیرمستقیم، میان تیم‌های مذاکره‌کننده ایران و آمریکا در قطر، گفت: مذاکرات برجام از وین به جای دیگری منتقل نشده است.

پیتر استانو در یک‌ کنفرانس خبری در بروکسل در این باره بیان کرد: آنچه در حال حاضر در قطر در حال رخ دادن است، مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا با تسهیل‌گری اتحادیه اروپاست (ایسنا).

امیدواری‌ها در مورد این مذاکرات، قیمت دلار را کاهشی کرده بود اما انتشار اخبار ناامیدکننده از شکست مذاکرات، مجددا روند بازار ارز را افزایشی کرد. برخی فعالان بازار، دلیل این موضوع را کمبود ارز در بازار هم می‌دانستند.

واکنش‌ها به شکست مذاکرات قطر

پس از اتمام بی‌نتیجه مذاکرات دوحه، انگلیس، آلمان و فرانسه در بیانیه‌ای نوشتند: ما حمایت کامل خود را نسبت به تلاش‌های هماهنگ‌کننده برجام جهت احیای برجام ابراز می‌کنیم. ایران باید از این فرصت تا زمانی که از دست نرفته، برای نهایی‌سازی توافق استفاده کند ( ایسنا ).

در این میان، شبکه آمریکایی «ان‌بی‌سی نیوز» به نقل از مقام‌های آمریکایی اعلام کرد واشنگتن آماده است تا در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای، تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کند (شفقنا). این خیر می‌تواند هیجانات در بازارهای مالی را افزایش دهد.

در عین حال، معاون دبیرکل سازمان ملل در نشست شورای امنیت گفت: همراه با دبیر کل از جمهوری اسلامی ایران و آمریکا می‌خواهیم فورا همکاری ذیل برجام را از سر بگیرند.

او تاکید کرد: از آمریکا می‌خواهیم تحریم‌های خود علیه ایران را به نحو تشریح‌شده در برجام رفع یا متوقف کند. از ایران می‌خواهیم اقدامات مغایر با برجام را به عقب برگرداند ( فارس ).

بازدهی بازارها در هفته اول تیر تحت تاثیر اخبار مثبت ابتدای هفته کاهشی بود اما در روزهای پایانی با شکست مذاکرات، قیمت‌ها صعودی شدند. اما در نهایت هفته با بازدهی منفی سه بازار و رشد اندک دلار صرافی ملی به پایان رسید.

آخرین اخبار از تحولات بازارها را در صفحه گزارش بازارها ی تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    شاخص کل بی خاصیت در حال سقوطه وسهمهایی که با رشد شاخص کل منفی میشدند با تنزل شاخص کل به رشد منفیشون افزود ه شد ه این سهمهای بیچاره قربانی رشد تعدادی محدوداز نماد های شاخص ساز هستند که الان سهمهارو باخودشون به پایین میکشن ولی به احتمال زیاد حمایت 10000 میلیاردی هفته اینده تا دوسه روز جلوی این کاهش رو خواهد گرفت شاید هم بازار تمایل به سبز شدن داشته باشه