خبر مهم:

کد مطلب: ۶۷۵۷۳۰

دو روایت از مذاکرت دوحه/ در قطر چه گذشت؟

دو روایت از مذاکرت دوحه/ در قطر چه گذشت؟

دور تازه گفتگو ها در خصوص برجام روز گذشته در دوحه بدون نتیجه به پایان رسید. اما دو روایت از مذاکرات دوحه وجود دارد که دانستن آن خالی از لطف نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در مذاکرات دوحه چه گذشت؟

به نقل از اقتصادنیوز ، مذاکرات غیرمستقیم با میانجیگری اتحادیه اروپا روز سه شنبه آغاز شد و مورا به عنوان هماهنگ کننده بین علی باقری کنی و راب مالی در اتاق های جداگانه هتلی در پایتخت قطر (هتل اینترکانتیننتال) رفت و آمد می‌کرد.

روایت اول

خبرگزاری تسنیم وابسته به اصولگرایان، «ضعف و ناتوانی دولت جو بایدن در تصمیم گیری نهایی» را عامل عدم پیشرفت در مذاکرات دانست.

تسنیم نوشت: آنچه مانع از به نتیجه رسیدن این مذاکرات شد، اصرار آمریکا بر متن پیش‌نویس پیشنهادی خود در وین است که هرگونه تضمینی برای منافع اقتصادی ایران را حذف می‌کند.

واشنگتن به دنبال احیای توافق برای اعمال محدودیت بر ایران است بدون اینکه به تهران اجازه دهد هیچ منفعت اقتصادی به دست آورد.

این سایت به‌نقل از منابع آگاه در مذاکرات نوشت همین ضعف دولت بایدن و عدم توانایی در تصمیم‌گیری نهایی جهت احیای توافق هسته‌ای که صرفاً نیاز به پذیرش خط قرمز ایران از سوی آمریکا مبنی بر انتفاع اقتصادی از این توافق دارد، منجر شد نشست دوحه هم فعلا تأثیر خاصی در پیشرفت مذاکراتی نداشته باشد.

بر پایه اطلاعات تسنیم نماینده ارشد اتحادیه اروپا هم از این رویکرد آمریکا در عدم تلاش برای احیای برجام، انتقاد کرده است.

روایت دوم

بنا به گزارش اکوایران، در مقابل رسانه‌های خارجی روایت دیگری ارائه دادند. لارا روزن خبرنگار آمریکایی گزارش داد: در حالی که مذاکرات ایران در دوحه بدون پیشرفت به پایان می رسد، مقام آمریکایی مدعی است: «معلوم نیست چرا آمدند».

انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا درباره مذاکرات دوحه گفت: «دو روز مذاکرات قرابتی فشرده در دوحه. متاسفانه، هنوز پیشرفتی که تیم اتحادیه اروپا انتظارش را داشت، به دست نیامده است».

مذاکرات قرابتی: یک فرآیند دیپلماتیک که به موجب آن یک نماینده بی‌طرف به عنوان واسطه بین دو طرف مخالف که مایل به شرکت در یک نشست هستند اما تمایلی به ملاقات رودررو ندارند، عمل می کند (دیپلماسی شاتل).

به نوشته خانم روزن، مذاکرات غیرمستقیم دو روزه آمریکا و ایران، چهارشنبه شب در دوحه قطر در حالی به پایان رسید که مقامات و کارشناسان آمریکایی مدعی شدند که ایران همچنان درخواست امتیازات بیش از حد می‌کند.

یک دیپلمات ارشد آمریکایی در پاسخ به این سوال که مذاکرات چگونه پیش رفته است، «همانطور که انتظار می رفت، تاسف آور».

او با اشاره به طرف ایرانی مدعی شد: «معلوم نیست با توجه به اینکه آمده‌اند، چرا آمده‌اند؟».

بن‌بست مطلق

علی واعظ، مدیر برنامه ایران در گروه بین المللی بحران، در توصیف وضعیت حاکم بر مذاکرات دوحه به خانم روزن گفته است: «بن‌بست مطلق».

اوایل چهارشنبه، یکی دیگر از مقامات آمریکایی گفت که انتظارات بسیار کمی از مذاکرات دوحه داشته است و تاکنون به نظر می‌رسد که آن انتظارات درست بوده‌اند».

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز با ابراز ناامیدی گفت: «گفتگوهای غیرمستقیم در دوحه به پایان رسید و در حالی که ما از تلاش های اتحادیه اروپا بسیار سپاسگزاریم، از اینکه ایران باز هم نتوانسته است به ابتکار اتحادیه اروپا پاسخ مثبت دهد و در نتیجه هیچ پیشرفتی حاصل نشده است، ناامید هستیم».

این سخنگوی وزارت خارجه ادعا کرد: «در دوحه، مانند گذشته، آمادگی خود برای انعقاد و اجرای سریع توافقی در مورد بازگشت متقابل به پایبندی کامل به برجام بر اساس تقریباً یک سال و نیم مذاکرات را به وضوح اعلام کردیم. با این حال، ایران مانند گذشته در دوحه موضوعاتی را مطرح کرد که کاملاً نامرتبط با برجام بود و ظاهراً آماده تصمیم گیری اساسی در مورد اینکه آیا می خواهد این توافق را احیا کند یا آن را دفن کند، نیست».

همچنین حسین امیرعبداللهیان در گفتگویی تلفنی با وزیر امور خارجه قطر از حسن میزبانی قطر گفت: ارزیابی ما از مرحله اخیر مذاکرات در دوحه مثبت می باشد.

تیم آمریکایی به ریاست راب مالی، نماینده آمریکا در امور ایران، قرار بود روز پنجشنبه از دوحه برگردد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.