کد مطلب: ۷۰۶۹۵۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بازدهی بازارها در هفته اول مهر ۱۴۰۱/ سکه، تنها بازدهی مثبت هفته

بازدهی بازارها در هفته اول مهر ۱۴۰۱/ سکه، تنها بازدهی مثبت هفته

بازدهی بازارها در هفته اول مهر ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که مانند هفته گذشته، سه بازار مالی افت و یک بازار، رشد را تجربه کرده‌اند. دلار صرافی ملی بیشترین و بورس کمترین افت را داشتند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازدهی بازارها در هفته اول مهر ۱۴۰۱ ، نشان می‌دهد که مانند هفته گذشته، سه بازار افت و یک بازار نیز رشد را تجربه کردند.

نگاهی به بازدهی بازارها

قیمت دلار

قیمت دلار در هفته اول مهر، ۰٫۷۷ درصد افت داشت. این بازار هفته گذشته نیز، ۰٫۰۳ درصد افت کرده بود.

صرافی ملی، روز پنجشنبه ۷ مهر، نرخ فروش دلار را ۲۸۵۲۳ تومان اعلام کرد. این در حالی است که روز پنجشنبه ۳۱ شهریور، تابلو صرافی‌ها رقم ۲۸۷۴۳ تومان را نشان می‌داد.

نوسانات قیمت دلار

دلار در بازار آزاد، در هفته جاری روند نوسانی داشت و در محدوده ۳۱ هزار تومان و ۸۰۰ هزار تومان در نوسان بود. اما روز گذشته ورق برگشت و دلار وارد کانال ۳۲ هزار تومان شد.

روز پنچشنبه ۷ مهر، بر اساس اعلام برخی کانال‌های تلگرامی، کف و سقف قیمت دلار به ۳۱ هزار و ۹۳۰ و ۳۲ هزار و ۱۵۰ تومان رسید.

قیمت طلا

بازدهی بازار طلا نیز در هفته اول مهر، با ۰٫۶۹ درصد افت همراه شد. طلا هفته گذشته ۰٫۵۶ درصد رشد را تجربه کرده بود.

قیمت طلا بر اساس آخرین گزارش اتحادیه طلا و جواهر تهران، به یک میلیون و ۳۲۲ هزار و ۷۷۰ تومان رسید. این در حالی است که هر گرم طلا در روز ۳۱ شهریور، یک میلیون و ۳۳۲ هزار و ۴ تومان معامله می‌شد.

قیمت سکه

این بازار در هفته اول مهر، با ۱٫۳۹ درصد رشد همراه شد که تنها بازار با بازدهی مثبت در این هفته بود. بازار سکه هفته گذشته را با ۵٫۰۷ درصد رشد به پایان رسانده بود.

قیمت سکه طرح جدید به ۱۴ میلیون و ۶۰۰ تومان رسید. در حالی که قیمت سکه در روز پنجشنبه ۳۱ شهریور، ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اعلام شد.

بر اساس داده‌های منابع مختلف، بازار طلا و سکه در هفته گذشته نوسانات زیادی را تجربه کرد. در بازار داخلی طلا روند کاهشی داشت و سکه افزایشی بود. طلا حتی برای ساعاتی به کانال ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی هم رفت اما بار دیگر به کانال بالاتر برگشت. البته اونس جهانی کاهش و دلار در بازار داخلی افزایشی بود. احتمالا همین عامل باعث رفت و بازگشت قیمت طلا شد.

columnar chart page 0001 1

بورس

شاخص کل بورس چهارشنبه هفته اخیر روی عدد یک میلیون و ۳۵۵ هزار واحدی بود و این هفته به محدوده یک میلیون و ۳۴۶ هزار واحدی رسید و افت ۰٫۶۴ درصدی را ثبت کرد. از سوی دیگر شاخص هم‌وزن نیز کاهش ۰٫۸۰ و شاخص کل فرابورس نیز در حدود ۰٫۱۹ درصد کاهش یافت و به تراز ۱۸ هزار و ۳۶۲ واحدی رسید.

ارزش معاملات این هفته برابر با شش ۶۷۰۴ میلیارد تومان بود که روز شنبه ارزش معاملات ۲۵۵۴، دوشنبه ۲۰۸۱ میلیارد تومان و روز چهارشنبه ۲۰۶۰ میلیارد تومان بود.

خروج پول هم همچنان از بازار سرمایه ادامه دارد و روز شنبه ۶۲۹ میلیارد تومان و روز دوشنبه ۱۲۳ میلیارد تومان خروج پول از بازار داشتیم و تنها در روز چهارشنبه ۵۳ میلیارد تومان پول حقیقی وارد بازار شد. اما میانگین خروج نقدینگی سهامداران در این هفته به ۶۹۹ میلیارد تومان رسید.

در این هفته صنعت سایر واسطه مالی با افزایش کمتر از دو درصدی و صنعت ارتباطی با رشد ۱٫۵۱ بیشترین رشد را داشتند. صنعت سایر معادن نیز با ۱۲.۷۶ درصد کاهش بیشترین افت را داشت و صنعت ذغال سنگ با ۷.۸۸ درصد اُفت در جایگاه بعدی قرار گرفت.

سیگنال‌های مؤثر بر بازدهی بازارها

در مدت اخیر بازارهای مالی از جمله دلار، طلا و سکه ، تحت تاثیر مذاکرات وین و اخبار سیاسی قرار داشتند. در این روزها نیز سیگنال‌هایی از مذاکرات هسته ای و همچنین تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران برای بازارها ارسال شده است. البته مشاهدات نشان می‌دهد که با گذشت زمان تاثیرپذیری بازارها از مذاکرات کمتر شده است و بازارهای مالی و سرمایه به روند طبیغی خود ادامه می‌دهند.

«تضمین» رمز واژه بن‌بست؟

در حالی که روز گذشته آمریکا مدعی شد احیای برجام به بن‌بست رسیده است، بار دیگر وزیر امور خارجه ایران از تداوم مبادله پیام‌ها بین ایران و آمریکا سخن گفت.

به نقل از ایسنا، پایگاه خبری المانیتور روز گذشته با وزیر امور خارجه ایران مصاحبه کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این مصاحبه گفت‌: وقتی می‌گوییم تضمین، یعنی توافق ما به‌گونه‌ای باشد که نفع اقتصادی در بازگشت به برجام قابل لمس باشد. البته پیام‌هایی میان ما و آمریکا مبادله شده و همچنان در حال مبادله است. فکر می‌کنم طرف آمریکایی به خوبی مسائل و مواضع منطقی ما را درک می‌کند. احتمال می‌دهم به دلایل مختلف آمریکا هنوز به نقطه شجاعت در تصمیم‌گیری نرسیده است.

حسین امیرعبداللهیان اظهار کرد: ما در مورد همکاری با آژانس هیچ مشکلی نداریم. اکنون در چارچوب پادمان همکاری‌های ما با آژانس ادامه دارد. دوربین‌های آژانس نصب هستند و عملیات مانیتورینگ خود را انجام می‌دهند. ولی اقدامات داوطلبانه و بیشتری که انجام داده بودیم از جمله دوربین‌هایی را که داوطلبانه نصب شده بود، از مدار خارج کردیم. در اقدام متقابل، بخاطر قطعنامه‌ای که در آژانس چهار ماه پیش صادر شد. آمریکا و سه کشور اروپایی، کار اشتباهی را انجام دادند؛ در حالی‌که در وسط مذاکره بودیم، قطعنامه را در آژانس ارائه کردند. ما به همکاریمان با آژانس ادامه می‌دهیم.

امیرعبداللهیان گفت: در مورد سه مکان اتهامی علیه ایران، آژانس سوالاتی دارد؛ آماده‌ایم به سوالات آژانس پاسخ دهیم. اما قویا اعتقاد داریم آژانس باید تکنیکی و فنی عمل کند. مشکل ما با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این است که سیاسی عمل می‌کند. اگر آژانس متمرکز بر مسئولیت و وظیفه فنی خودش بشود، ما هم در این مسیر همکاری‌هایمان را با آژانس تقویت خواهیم کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.