کد مطلب: ۸۱۶۶۳۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

بازدهی هفتگی بازار سهام / تقلای بورس برای حفظ سرمایه حقیقی‌ها

بازدهی هفتگی بازار سهام / تقلای بورس برای حفظ سرمایه حقیقی‌ها

بازار سهام در حالی هفته دوم خردادماه را به پایان رساند که شاخص کل بورس 3.2 درصد عقب‌نشینی کرد و شاخص هم‌وزن نیز 3.45 درصد پایین رفت. در این هفته ارزش معاملات خرد در مرز 10 هزار میلیارد تومان نوسان داشت که حاکی از نااطمینانی سرمایه‌گذاران برای ورود به داد و ستدها بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص کل بورس تهران که هفته جاری را در ارتفاع دو میلیون و 345 هزار و 967 واحد آغاز کرده بود، با تجربه سه روز ریزش در طول هفته، تا سطح دو میلیون و 271 هزار و 42 واحد کاهش یافت تا افت 3.2 درصدی را ثبت کرده باشد.

شاخص هم‌وزن نیز در طول این هفته افت بیشتری را نسبت به شاخص کل بورس ثبت کرد؛ به نحوی که از ارتفاع 792 هزار و 905 واحد در ابتدای معاملات هفته به سطح 765 هزار و 508 واحد در روز چهارشنبه رسید و افت هفتگی 3.45 درصدی را ثبت کرد.

ارزش معاملات

این هفته ارزش و حجم معاملات بازار سهام ناامیدکننده بود. به نحوی که در روز نخست هفته، ارزش معاملات خرد به 10 هزار و 341 میلیارد تومان رسید.

روز یکشنبه اما ارزش معاملات خرد اندکی افزایش یافت و 11 هزار و 560 میلیارد تومان رسید.

در روز دوشنبه وضعیت معاملات نسبت به روز قبل عقبگرد داشت و کمتر از 10 هزار میلیارد تومان را ثبت کرد و به 9 هزار و 150 میلیارد تومان رسید.

روز سه‌شنبه نیز ارزش معاملات خرد کاهش بیشتری را تجربه کرد و به هشت هزار و 885 میلیارد تومان رسید. این رقم در آخرین روز هفته اندکی افزایش یافت و به 9 هزار و 108 میلیارد تومان رسید.

به این ترتیب بازار سهام در حالی معاملات دومین هفته خردادماه را پایان داد که ارزش معاملات خرد نتوانست به سطوح امیدوارکننده برسد و پیام بی‌اعتمادی معامله‌گران را مخابره کرد.

عملکرد حقیقی‌ها

در دومین هفته خردادماه، روند ورود و خروج پول حقیقی چنگی به دل نمی‌زد. در نخستین روز از هفته همزمان با ریزش شاخص کل، هزار و 341 میلیارد تومان تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی رخ داد.

در دومین روز هفته که کاهش شاخص کل شتاب گرفته بود، روند خروج پول حقیقی هم تندتر شد تا در این روز بیش از دو هزار و 100 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شود.

این مسیر اما در روز دوشنبه و همزمان با رشد شاخص کل تغییر کرد و در این روز 500 میلیارد تومان تغییر مالکیت از حقوقی به حقیقی ثبت شد.

روند ورود پول حقیقی در روز سه‌شنبه هم ادامه یافت و 61 میلیارد تومان ورود ثبت شد. در این میان اما در آخرین روز هفته دوم خردادماه، بیش از 890 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد.

خروج پول حقیقی از بازار سهام را که در آخرین روز هفته شدت گرفت، می‌توان در ارتباط با تعطیلات هفته آینده نیز تفسیر کرد؛ معامله‌گران با توجه به این تعطیلات ترجیح داده‌اند بخشی از دارایی سهام خود را نقد کنند.

کارشناسان بازار سهام با توجه به هفته نیمه‌تعطیل پیش رو و بلاتکلیفی بازار برای روز شنبه، روند معاملات روزهای آتی را نوسانی توصیف می‌کنند.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.