خبر مهم:

کد مطلب: ۷۴۷۱۱۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

هجوم چینی‌ها برای تمدید پاسپورت در پی بازگشایی مرز چین

هجوم چینی‌ها برای تمدید پاسپورت در پی بازگشایی مرز چین

با بازگشایی مرز چین، مردم این کشور با اشتیاق فراوان برای تمدید پاسپورت‌های خود به اداره‌های مهاجرت مراجعه می‌کنند. با وجود شیوع گسترده ویروس در چین و مرگ‌ومیر بالای ناشی از آن، مقامات چینی همچنان به عادی جلوه دادن وضعیت ادامه می‌دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از بازگشایی مرز چین پس از 3 سال که مانع سفر 1.4 میلیارد نفر ساکن این کشور شده بود، مردم چین، امروز دوشنبه به صف‌های طولانی در مقابل دفاتر مهاجرت در پکن پیوستند و مشتاق بودند گذرنامه‌های خود را تمدید کنند.

به نقل از رویترز ، بازگشایی روز یکشنبه یکی از آخرین گام‌ها در برچیدن سیاست کووید صفر توسط چین است، که ماه گذشته پس از اعتراضات تاریخی علیه محدودیت‌هایی که باعث ناامیدی گسترده در بین مردم این کشور شده بود، آغاز شد.

اثر بازگشایی مرز چین بر بازار سهام و ارز

بازارهای ارز و سهام چین روز دوشنبه روند صعودی داشتند زیرا سرمایه گذاران معتقدند که بازگشایی می‌تواند به تقویت اقتصاد 17 هزار میلیارد دلاری چین که کمترین رشد خود را در نزدیک به نیم قرن اخیر داشته است، کمک کند.

سهام آسیایی روز دوشنبه به بالاترین سطح پنج ماهه اخیر خود رسید. یوان چین نیز به قدرتمندترین سطح خود در برابر دلار از اواسط ماه آگوست دست یافت.

شاخص بلو چیپ چین0.7 درصد، شاخص ترکیبی شانگهای 0.5 درصد و شاخص هانگ سنگ هنگ کنگ 1.6 درصد افزایش یافت. رالف همرز، مدیر اجرایی گروه UBS، روز دوشنبه در کنفرانس سالانه چین بزرگ (Greater China) بانک سوئیس گفت: «پایان دادن به سیاست کووید صفر تأثیر مثبت زیادی بر هزینه‌های داخلی خواهد داشت. ما معتقدیم فرصت‌های زیادی برای کسانی که متعهد به سرمایه‌گذاری در چین هستند وجود دارد».

انتظار می‌رود که اقدام پکن برای حذف الزامات قرنطینه برای مسافران، سفرهای خروجی را تقویت کند، زیرا ساکنان پس از بازگشت دیگر با این محدودیت‌ها مواجه نخواهند شد.

اما تعداد پروازها کم است و چندین کشور خواستار آزمایش منفی کووید از مسافران چینی شده‌اند و به دنبال مهار شیوع بیماری هستند که بسیاری از بیمارستان‌ها و کوره‌سوزی‌های چین را تحت تأثیر قرار داده است. چین نیز آزمایش‌های منفی کووید قبل از عزیمت مسافران را الزامی کرده است.

کوچک‌نمایی چین درباره شیوع کرونا و مرگ ناشی از آن

مقامات ارشد بهداشتی و رسانه‌های دولتی چین بارها گفته‌اند که موارد ابتلا در سرتاسر کشور اوج خود را پشت سر گذاشته‌اند و تهدیدی که اکنون این بیماری برای این کشور دارد را کم اهمیت جلوه می‌دهند. روزنامه رسمی حزب کمونیست، اواخر روز یکشنبه در سرمقاله‌ای با تمجید از سیاست‌های دولت درباره ویروس کرونا نوشت: «زندگی دوباره به جریان افتاده است! امروز، ویروس ضعیف است و ما قوی‌تر هستیم».

به طور رسمی، چین تا 8 ژانویه تنها 5272 مورد مرگ ناشی از کرونا را گزارش کرده است که یکی از پایین‌ترین میزان مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری در جهان است. اما سازمان بهداشت جهانی گفته است که چین میزان شیوع این بیماری را کمتر گزارش می‌کند و کارشناسان بین‌المللی ویروس تخمین می‌زنند که امسال بیش از یک میلیون نفر در این کشور بر اثر این بیماری جان خود را از دست بدهند. با این حال بازگشایی مرز چین بدون تغییر انجام گرفت و با نادیده گرفتن این پیش‌بینی‌ها، بازار سهام و ارز این کشور تقویت شد.

سفری با خیال آسوده

برخی از مردم انتظار داشتند پس از تعطیلات کریسمس در بازگشت به چین با آزمایش‌های مختلف و قرنطینه روبرو شوند اما اینگونه نشد. تلویزیون دولتی CCTV روز یکشنبه گزارش داد که پروازهای مستقیم از کره جنوبی به چین به طور کامل به فروش رسیده است. این گزارش به سرعت به پربازدیدترین گزارش در شبکه اجتماعی چینی Weibo تبدیل شد.

پس از بازگشایی مرز چین، در کوتاه مدت، افزایش تقاضا از سوی مسافران به دلیل تعداد محدود پروازها به داخل و خارج از چین، که در حال حاضر تنها بخش کوچکی از ظرفیت قبل از کرونا را دارند، با مشکل مواجه خواهد شد. داده‌های Flight Master نشان می‌دهد که در روز یکشنبه، چین در مجموع ۲۴۵ پرواز بین‌المللی ورودی و خروجی داشته که در مقایسه با 2 هزار و 546 پرواز در همان روز در سال ۲۰۱۹ کاهش ۹۱ درصدی پیدا کرده است.

کشورهای مقصد احتیاط کنند!

یک خبرگزاری کره‌ای در اوایل این ماه اعلام کرد که به دلیل موضع محتاطانه سئول در قبال مسافران چینی، برنامه افزایش پروازهای خود به چین را متوقف می‌کند. کره جنوبی مانند بسیاری از کشورهای دیگر اکنون مسافرانی از چین، ماکائو و هنگ کنگ را ملزم می‌کند تا قبل از عزیمت، نتایج منفی آزمایش کووید را ارائه دهند.

تایوان که از اول ژانویه آزمایش مسافران ورودی از چین را آغاز کرد، روز دوشنبه گفت که نتایج آزمایش نزدیک به 20 درصد از افرادی که تاکنون آزمایش شده‌اند مثبت بوده است.

طبق گزارش یک خبرگزاری چینی، انتظار می‌رود درآمد گردشگری داخلی چین در سال 2023 به 70 تا 75 درصد از سطوح قبل از کرونا بهبود یابد، اما پیش‌بینی می‌شود پس از بازگشایی مرز چین، تعداد سفرهای ورودی و خروجی در سال جاری تنها به 30 تا 40 درصد از سطوح قبل از شیوع بیماری برسد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.