کد مطلب: ۲۸۳۵۴۲

بانک مرکزی از استقلال لازم برخوردار نیست

بانک مرکزی از استقلال لازم برخوردار نیست

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خواستار ایجاد ثبات در تصمیمات اقتصادی و سیاست‌های پولی و بانکی شد و تاکید کرد که بانک مرکزی استقلال کافی ندارد.

سیدحسن حسینی شاهرودی درباره اصلاح قانون بانکداری جمهوری اسلامی ایران گفت: قانون بانکداری فعلی یک قانونی است که در گذشته مصوب شده، با توجه به مسائل و مشکلات نظام بانکی ضرورت داشت این قانون تغییرکند، در این راستا طرح قانون جامع بانکداری جمهوری اسلامی ایران در دست بررسی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به دلیل اینکه در قانون فعلی انتخاب رئیس کل بانک مرکزی بر عهده دولت‌ها است و در سال‌های گذشته این اقدام توسط دولت‌ها انجام می‌شد همواره بانک مرکزی از استقلال لازم برخوردار نبوده است.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی افزود: عدم استقلال کافی بانک مرکزی در تعیین و تدوین سیاست‌های پولی و بانکی باعث شده تا همواره تصمیمات دولت و روسای جمهور در سال های گذشته روی سیاست‌های مذکور تاثیرگذار باشد.

حسینی شاهرودی تصریح کرد: وضعیت سیاست‌های پولی و بانکی در دوره‌های مختلف به دلیل مسائل مذکور دچار تزلزل و چالش بوده و هیچ وقت ثبات لازم را در بانک مرکزی کشور تجربه نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی در تاریخ هیچ‌گاه استقلال لازم را نداشته است، یادآور شد: ضرورت دارد قانون بانک مرکزی کشور اصلاح شود و در این راستا در طرح مربوط به بانکداری جمهوری اسلامی به موضوع استقلال بانک مرکزی به صورت جدی رسیدگی خواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان یادآور شد: ضرورت مشارکت نمایندگان بخش خصوصی در حوزه‌های اقتصادی و نقش آفرینی مجلس در تعیین اعضای هیئت عالی و رئیس بانک مرکزی احساس می‌شود؛ در هر صورت شرایط قانون و مقررات باید به نحوی باشد که ثبات در تصمیمات اقتصادی و سیاست‌های پولی و بانکی وجود داشته باشد.

منبع: خانه ملت

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی اصغر سهرابفر

    بنام خداوند يكتا
    با احترام ، بانك مركزي يك نهاد مستقل در هر كشور مي باشداما در ايران بدليل نفوذ سياستهاي دولت در اين نهاد و عدم توانايي كارشناسان مجلس شوراي اسلامي در كنترل دولت امكان تصميم گيري و اعمال درست بانكي غير قابل اجراست .