کد مطلب: ۱۶۹۹۲۸

با درگیری نظامی میان ایران و عربستان قیمت نفت تا ۲۰۰ دلار افزایش می‌یابد

با درگیری نظامی میان ایران و عربستان قیمت نفت تا 200 دلار افزایش می‌یابد

سی‌ان‌بی‌سی طی گزارشی نوشت، هرگونه درگیری نظامی میان عربستان و ایران می‌تواند فاجعه کاملی برای این منطقه و جهان در پی داشته باشد بطوریکه یکی از اثرات آنها رسیدن قیمت نفت به 200 دلار در هر بشکه و فرو رفتن آمریکا در رکود عمیق است.

در حالی‌ که تنش‌ها در منطقه خاورمیانه بالا گرفته است، هر گونه درگیری نظامی میان عربستان و ایران می‌تواند فاجعه کاملی برای این منطقه و جهان در پی داشته باشد به طوری که یکی از اثرات آنها رسیدن قیمت نفت به 200 دلار در هر بشکه خواهد بود.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، تولیدکنندگان بزرگ نفت اوپک همگی در همسایگی خلیج فارس هستند و تقریبا 20 درصد نفت صادراتی در جهان از تنگه هرمز می‌گذرد که خلیج فارس را به بازارهای جهانی وصل می کند. این تنگه در باریک‌ترین قسمت 34 مایل عرض دارد، در شمال آن ایران و جنوب آن عمان قرار دارد. در صورت بروز هر گونه درگیری میان ایران و عربستان، این آبراه به آسانی می‌تواند مسدود شود.

کشتیرانی در این آبراه می‌تواند پیش از اینکه حتی یک کشتی خسارت ببیند، متوقف شود. در صورتی‌ که شرکت‌های بیمه‌گر احساس کنند که یک ریسک حتمی حمله به یک نفتکش در این ناحیه وجود دارد، یا پوشش بیمه را تعلیق می‌کنند یا نرخ‌های آن را به میزان گزافی بالا می‌برند. تحت این شرایط، مالکان کشتی‌ها ممکن است صبر کنند تا خصومت‌ها فروکش کند تا اینکه نفتکش‌ها خود را به دل خطر بزنند.

این تنگه می‌تواند در نتیجه یک رویارویی مستقیم نظامی مثلا از سوی ایران بسته شود.

نتیجه بسته شدن این تنگه بر اقتصاد جهان می‌تواند بسیار شدید و فوری باشد. برای مثال، در بحران تنگه سوئز در سال 1957 ده درصد نفت تولیدی جهان از بازار حذف شد. طی یک ماه، آمریکا و اروپا با رکود مواجه شدند که برای یک سال طول کشید.

طی جنگ اعراب و اسرائیل در سال 1973 و تحریم‌های نفتی اعراب، صف‌های طویلی در مقابل جایگاه‌های عرضه سوخت کشیده و قیمت نفت 4 برابر شد. همچنین صادرات نفت خلیج فارس به آمریکا روزانه 1.2 میلیون بشکه کاهش یافت که برابر با حدود 7 درصد کل مصرف این کشور بود. این شوک نفتی آمریکا را به رکود فرو برد که برای 2 سال طول کشید.

در صورت بروز رویارویی ایران و عربستان که به قطع ادامه‌دار صادرات نفت خلیج فارس منجر شود، یک رکود جهانی شدید و سریع مشابه رخ خواهد داد.

همانند سال 1973، هشت درصد واردات نفت امریکا از خلیج فارس برای مصرف این کشور صرف می‌شود اما خسارت قطع این 8 درصد برای کاهش 10 درصدی تولید ناخالص داخلی آمریکا از سال 1973 تا 1975 کافی بود.

به طور کلی، واردات نفت امریکا می‌تواند به 15 درصد کل مصرف این کشور کاهش یابد که دو برابر میزان سال‌های 1957 تا 1973 است و برای فرو رفتن آمریکا به یک رکود عمیق که سال‌ها به طول انجامد کافی خواهد بود.

از طرف دیگر، وابستگی آمریکا به واردات نفت از زمان انقلاب شیل به میزان چشمگیری در حال کاهش است. حتی اگر مناطق ساحلی آمریکا با قیمت‌ بالای نفت مواجه شوند، دوره شکوفایی به مناطق لوئیزیانا، تگزاس و داکوتای شالی و آلبرتای کانادا باز خواهد گشت. کاهش 20 درصدی عرضه نفت در جهان می‌تواند قیمت نفت را به 200 دلار در هر بشکه برساند. از این رو، بخش نفت شیل شاهد روزهای درخشانی خواهد بود.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.