کد مطلب: ۵۳۶۶۹۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نصف سدهای ایران خالی است/ تشدید بحران آب در برخی شهرها

نصف سدهای ایران خالی است/ تشدید بحران آب در برخی شهرها

هدایت فهمی، کارشناس سابق منابع آب وزارت نیرو با اشاره به تنش آبی در ۲۵۰ شهر ایران می‌گوید: «امسال شهرهایی که از آب سطحی استفاده می‌کنند قطعا دچار کم‌آبی جدی می‌شوند.»

به گزارش تجارت‌نیوز ، بحران آب دوباره امسال خبرساز شده است. ایران تا این لحظه حدود ۴۰ درصد نسبت به دوره دراز مدت کاهش بارندگی داشته است و نسبت به سال گدشته حدود ۵۵ درصد کاهش بارندگی را تجربه می‌کند.

هدایت فهمی، مدیر سابق منابع آب وزارت نیرو به تجارت‌نیوز می‌گوید: «در حال حاضر حدود نصف سدهای ایران خالی است و مناطقی که از آب سطحی برای شرب استفاده می‌کنند امسال دچار مشکل می‌شوند و قطعا به تنش کم آبی می رسند.»

او ادامه می‌دهد: « مصرف آب در در ایران خارج از استاندارد است. چه آب در بخش صنعت و کشاورزی استفاده شود و چه برای آشامیدن باشد. به طوری که مثلا در بخش خانگی استاندارد جهانی مصرف آب حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ لیتر برای هر فرد است در حالی که ما در ایران به طور متوسط حدود ۲۲۰ تا ۲۴۰ لیتر مصرف برای هر فرد داریم. این مقدار حتی در برخی مناطق تهران به چیزی بیشتر از ۳۵۰ لیتر آب به ازای هر فرد می‌رسد.»

فهمی اضافه می‌کند: «بحث بعدی، هدررفت آب در شبکه توزیع است. شبکه آبرسانی ایران شبکه بسیار فرسوده‌ای است و حدود ۲۵٪ تا ۲۶٪ آب در حین توزیع از دسترس خارج و اتلاف می‌شود.»

این کارشناس توضیح می‌دهد: «باید برای مدیریت مصرف و کاهش مصارف غیرضروری از همه روش‌ها استفاده کنیم. یعنی از ابزارآلات گرفته تا وضع قوانین و مقررات ویژه، همه را به کار بگیریم تا بحران آب را مدیریت کنیم از ترویج استفاده از شیرآلات کم‌مصرف و اقتصادی گرفته تا وضع تعرفه‌های پلکانی و حتی فرهنگ سازی .»

به گفته معاون آب و آبفای وزارت نیرو، به طور میانگین ۹۰ درصد آب کشور در بخش کشاورزی، ۷ درصد برای شرب و ۳ درصد در صنعت مصرف می‌شود. هدایت فهمی در این باره می‌گوید: «البته حدود ۹۰٪ مصارف آب در ایران در بخش کشاورزی است و اگر امسال فکری به حال کشاورزان نشود، کشاورزان حتما برای تولید محصولات زراعی و کشاورزی دچار مشکل می‌شوند. ما باید به سمت استفاده از متدهای علمی مصرف آب در کشاورزی برویم و محصولات کشاورزی را بیمه کنیم.»

او ادامه می‌دهد: «ما از ابتدا به بحث‌های مدیریتی تقاضا و مصرف توجه نکرده‌ایم و نهادهای اصلی مدیریت آب کشور به این مسایل نپرداخته‌اند و بیشتر به فکر تامین آب به هر قیمت و وسیله بوده است و در حال حاضر هم اگر برای بحران آب به صورت علمی چاره اندیشی نشود در سالهای آینده دچار دردسرهای پیچیده ای خواهیم شد.»

مطالعه بیشتر: آماده باش ایران برای خشکسالی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • آرمین

    خرم آباد شهر هزار چشمه ی ایران ۲ هفته یکبار قطعی آب داره!!! وای به حال سیستان و بلوچستان مظلوم