خبر مهم:

کد مطلب: ۷۰۲۴۲۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بی‌میلی چینی‌ها به خرید خانه/ بحران مسکن در چین وخیم‌تر شد

بی‌میلی چینی‌ها به خرید خانه/ بحران مسکن در چین وخیم‌تر شد

بحران مسکن چین در ماه اوت وضعیت وخیم‌تری پیدا کرده است. سرمایه‌‎گذاری در این بخش با توجه به بدهی بالای سازندگان کاهش یافته است. حتی با وجود کاهش چشمگیر قیمت خانه، هنوز هم چینی‌ها علاقه‌ای به خرید مسکن ندارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بحران در بازار املاک چین در ماه اوت وضعیت بدتری پیدا کرد. طبق آمار رسمی در ماه اوت قیمت خانه‌ها، فروش و سرمایه‌گذاری در این بخش کاهش یافت. به دلیل اینکه بایکوت وام‌های مسکن و مشکلات مالی سازندگان، اعتماد به این بخش را بیش از پیش از بین بردند.

محاسبات رویترز بر اساس داده‌های اداره ملی آمار نشان می‌دهد که کاهش قیمت‌های مسکن جدید در ماه اوت به میزان ۰.۳ درصد بوده است. به دلیل ضعف تقاضا در شهرهای کوچک‌تر و با وجود سرعت پایین تحویل خانه‌ها توسط توسعه‌دهندگانی که بدهی‌های بالایی دارند قیمت مسکن در این کشور رو به کاهش می‌رود. قیمت‌ها در ماه‌های ژوئن و ژوئیه تغییری نداشتند.

قیمت‌ها به طور چشمگیری انقباض سالانه خود را برای چهارمین ماه در ماه اوت گسترش دادند. قیمت‌ها در ماه گذشته ۱.۳ درصد کاهش داشتند که سریع‌ترین افت قیمت سالانه در هفت سال گذشته بود که نشانگر عدم تمایل طولانی‌مدت خریداران نسبت به خرید خانه است.

نگرانی عمیق در بخش مسکن چشم‌انداز دومین اقتصاد بزرگ جهان را که به سختی از انقباض اقتصادی در سه ماهه دوم جان سالم به در برد تحت تاثیر قرار داده است. این بخش، که زمانی یکی از عوامل اصلی رشد اقتصادی بود، از سال ۲۰۲۰ و پس از آن که مسئولان برای کاهش بدهی‌های اضافی سازندگان گام برداشتند، از بحرانی به بحران دیگری وارد شد.

مسئولان در سال جاری گام‌هایی را برای تقویت این بخش برداشته‌اند، از جمل کاهش سخت‌گیری در خرید خانه، پیش‌پرداخت‌های کمتر، کاهش نرخ بهره وام مسکن و کاهش بیشتر قیمت فروش خانه. کارشناسان انتظار دارند که مقامات چینی اقدامات بیشتری را در کلان شهرهایی، نظیر پکن و شانگهای و شهرهای درجه دو، به منظور تثبیت بازار و بازگرداندن اعتماد خریداران در آینده نزدیک به اجرا بگذارند.

از اواخر ماه ژوئن، با متوقف کردن ساخت پروژه های مسکونی قدیمی به علت نقدینگی ناکافی و محدودیت‌هی شدید کرونا، اعتماد به این بخش در سراسر کشور به دلیل تحریم وام مسکن کاهش یافت. داده‌ها نشان داد فروش ملک در ماه اوت برای ۱۳مین ماه متوالی کاهش یافت و این مسئله باعث افزایش علاقه خریداران به خرید مسکن نشده است.

بنا به محاسبه رویترز بر اساس داده‌های «ان بی اس», فروش املاک بر اساس مساحت زمین، ۲۲.۵۸ درصد در سال کاهش یافته است و این ششمین ماه پیاپی است که کاهش دو رقمی دارد. فروش در ماه‌های ژانویه تا اوت، نسبت به سال قبل ۲۳.۰ درصد کاهش داشت.

پس از انتشار این داده‌ها، شاخص املاک و مستغلات CSI در بازارهای اصلی سهام ، ۱٫۷۳٪ کاهش یافت. شاخص املاک هنگ سنگ kdc در هنگ کنگ ۰٫۷۳٪ کاهش داشت.

پروژه‌های ناتمام

وجود پروژه های ناتمام در سرتاسر چین به طور فزاینده‌ای عدم تمایل مشتریان به خرید مسکن را طولانی‌تر می‌کند. به همین دلیل کاهش ماهانه قیمت در ماه اوت به شهرهای بیشتری سرایت کرد. از ۷۰ شهری که شبکه ان‌بی‌اس از میان آنها نظرسنجی کرده است، ۵۰ شهر در ماه اوت قیمت‌های خود را کاهش داده‌اند.

مدتی طول می کشد تا پروژه‌های ساختمانی ناتمام با پشتیبانی دولت محلی از مسکن‌سازان تکمیل شود تا پس از آن، خانواده‌های چینی بتوانند سرمایه‌گذاری در املاک را دوباره مورد بررسی قرار دهند

کاهش سرمایه‌گذاری در بخش مسکن

سرمایه‌گذاری جدید در املاک و ساخت و ساز جدید از سوی سازندگان نیز در ماه اوت کاهش پیدا کرد. این ساله حاکی از آن است که بسیاری از شرکت‌های املاک و ساخت و ساز همچنان به جای راه‌اندازی پروژه‌های جدید، بر بازپرداخت بدهی‌های خود تمرکز کرده‌اند.

سرمایه‌گذاری در ماه اوت پس از کاهش ۱۲.۳ درصدی در ماه ژوئیه، به میزان ۱۳.۸ درصد کاهش یافت. این کاهش در دوره ژانویه تا اوت ۷.۴ درصد محاسبه شده است.

ساخت و ساز جدید بر اساس مساحت زمین به میزان ۴۵٫۷٪ نسبت به سال گذشته کاهش داشت که شدیدترین کاهش در حدود یک دهه اخیر بود.
امروز هر ۷ یوان چین معادل یک دلار است. افت یوان چین، فقط به مشکلات سازندگان می‌افزاید.

شرکت‌های املاک چین بزرگترین ناشران اوراق قرضه کشور هستند و کاهش ارزش یوان تنها بازپرداخت بدهی‌ها را برای آنان گران‌تر می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.