کد مطلب: ۲۳۸۶۷۵

بدترین سال را در حوزه منابع آبی تجربه میکنیم

بدترین سال را در حوزه منابع آبی تجربه میکنیم

براساس پیش‌بینی‌های فصلی در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد نیز نسبت به ماه‌های نرمال میزان بارش‌ها کمتر خواهد بود.

کاظم لطفی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان گفت: در 50 سال گذشته چنین کم آبی را تجربه نکرده بودیم و آورد رودخانه‌ها در داخل جلگه 50 درصد کاهش را نسبت به زمان بلند مدت نشان می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی افزود: در فصل آبی جاری با توجه کاهش بارش و آورد رودخانه‌ها نیاز ضروری به حفر چاه عمیق و استفاده از آبهای زیرزمینی است.

لطفی ادامه داد: حجم آب سد سفید رود نسبت به مدت مشابه سال گذشته 190 میلیون متر مکعب کاهش را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان سطح زیر کشت اراضی شالیزارهای استان را 238 هزار هکتار عنوان کرد و اظهار داشت؛ از این مجموع 171 هزار هکتار از اراضی در داخل شبکه آبیاری و زهکشی سد سفیدرود و حدود 66 هزار هکتار خارج از شبکه قرار دارد.

و براساس مطالعات پایه‌ای شرکت آب و فاضلاب باید گفت که در سال جاری بدترین سال را در حوزه منابع آبی تجربه می‌کنیم؛ تا جایی که به گفته شاهین پاکروح - معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب - بدترین سال آبی در 50 سال اخیر سال آبی 1386 - 1387 بود که میزان بارندگی‌ها 146 میلی‌متر ثبت شده، این در شرایطی است که امسال میزان بارندگی‌ها تنها 120 میلی‌متر است.

پاکروح با اشاره به آمار پایه وزارت نیرو در خصوص میزان بارندگی‌ها، گفت: سهم زمستان 46 و سهم پاییز 26 درصد است؛ یعنی 71 درصد از بارندگی‌های یک سال باید در پاییز و زمستان اتفاق بیفتد که متاسفانه از مهرماه 1396 تا پایان اسفندماه تنها شاهد 100 میلی‌متر بارندگی در کشور بودیم که این میزان نسبت به سال قبل 50 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب با بیان این‌که علاوه بر این 24 درصد بارندگی‌ها در بهار و پنج درصد در تابستان اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: براساس پیش‌بینی‌های فصلی در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد نیز نسبت به ماه‌های نرمال میزان بارش‌ها کمتر خواهد بود.

وضعیت فعلی بیانگر تابستانی سخت در حوزه منابع آبی است؛ تا جایی که اگر از هم اکنون تدابیر مدیریتی در این حوزه اتخاذ نشود، به گفته بسیاری از کارشناسان با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد؛ لذا انتظار می‌رود دولت نگاه ویژه‌تری نسبت به این مساله داشته باشد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.