کد مطلب: ۶۲۸۰۵۲

چه تعدادخودروهای دپویی تا پایان سال ۱۴۰۰ برآوردشده است؟

چه تعدادخودروهای دپویی تا پایان سال ۱۴۰۰ برآوردشده است؟

سه خودروساز بزرگ کشور خودروهای دپویی را تا پایان سال‌جاری ۱۳۶‌هزار و ۱۰۰ دستگاه برآورد کردند.بنابر اطلاعات ارائه شده در سامانه کدال، برآورد موجودی انبار شرکت‌های خودروساز در پایان سال‌جاری نسبت به موجودی انبار آنها در سال گذشته از رشدی حدود ۳۶‌درصدی حکایت دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سه خودروساز بزرگ کشور خودروهای دپویی را تا پایان سال‌جاری ۱۳۶‌هزار و ۱۰۰ دستگاه برآورد کردند.
بنابر اطلاعات ارائه شده در سامانه کدال، برآورد موجودی انبار شرکت‌های خودروساز در پایان سال‌جاری نسبت به موجودی انبار آنها در سال گذشته از رشدی حدود ۳۶‌درصدی حکایت دارد. سه خودروساز بزرگ کشور در پایان سال ۹۹ در مجموع بیش از ۱۰۰‌هزار دستگاه خودروی دپویی در پارکینگ‌های خود داشتند.

به نقل از دنیای‌اقتصاد ، به این ترتیب در حالی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو از افزایش موجودی انبار خود در پایان سال ۱۴۰۰ خبر می‌دهند که اطلاعات منتشر شده در گزارش دی ماه پژوهشکده پولی و بانکی در ارتباط با موجودی انبار خودروسازان از بهبود روند ترخیص در اولین ماه فصل زمستان نسبت به آذرماه حکایت دارد.

وضعیت ترخیص خودرو از پارکینگ‌ها بهبود پیدا میکند؟

اما به‌رغم گزارش اخیر بازوی پژوهشی بانک مرکزی مبنی بر بهبود وضعیت ترخیص خودرو از پارکینگ‌ها در اولین ماه از فصل زمستان، خودروسازان پیش‌بینی کرده‌اند که تا پایان سال‌جاری همچنان ۱۳۶‌هزار و ۱۰۰ دستگاه خودروی ناقص در پارکینگ‌های خود خواهند داشت.

اطلاعات منتشر شده توسط ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در سایت کدال نشان می‌دهد آنها در پایان آذرماه سال‌جاری در مجموع حدود ۱۳۴‌هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع محصولات تولیدی خود را در پارکینگ‌ها دپو و آنها را تجاری نکرده‌اند.

به این ترتیب همان‌طور که عنوان شد برآورد آنها در ارتباط با محصولات انباری در پایان سال‌جاری از دپوی بیش از ۱۳۶‌هزار و ۱۰۰ دستگاهی حکایت دارد. اما چرا پیش‌بینی خودروسازان از رشد موجودی انبار آنها در پایان سال ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته و همچنین آمار ۹ ماهه امسال خبر می‌دهد؟

به نظر می‌رسد شرکت‌های خودروساز به‌رغم برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سوی سیاستگذار خودرویی برای کاهش تعداد خودروهای انباری همچنان با دیده تردید به این مساله می‌نگرند و این تردید در برآوردهای آنها که در سایت کدال سازمان بورس منتشر شده به خوبی نمایان است.

۳ چالش پیش روی خودروسازان چیست؟

آنچه سبب شده خودروسازان نتوانند به کاهش موجودی انبار خود امیدوار باشند را می‌توان در سه چالش پیش روی آنها در ارتباط با تامین ریزتراشه‌ها، نبود منابع مالی کافی و تزریق به موقع قطعات از سوی شرکت‌های قطعه‌ساز به خطوط تولید آنها جست‌وجو کرد.

چالش ریزتراشه‌ها نه‌تنها شرکت‌های خودروساز داخلی را با مشکل روبه‌رو کرده که کل صنعت خودروی جهان نیز به نوعی با این مساله دست به گریبان است. برآوردهای جهانی نشان می‌دهد این چالش تا پایان سال‌جاری میلادی همچنان تولید خودرو را تحت‌تاثیر خود قرار خواهد داد.

با توجه به این مساله خودروسازان داخلی نیز پیش‌بینی خود را با برآوردهای جهانی همسو کرده و نگران تزریق ریزتراشه‌ها به خطوط تولید هستند.

مساله تامین منابع مالی موردنیاز نیز از دغدغه‌های همیشگی خودروسازان است. نبود منابع مالی کافی در شرکت‌های خودروساز علاوه بر اینکه تولید و عرضه را در این شرکت‌ها با چالش همراه می‌کند سبب می‌شود خودروسازان در پرداخت بدهی خود به شرکت‌های قطعه‌ساز نیز با چالش روبه‌رو شوند.

عدم‌تزریق به‌موقع نقدینگی به قطعه‌سازان مانع تامین به موقع قطعات در خطوط تولید شرکت‌های خودروساز شده است. این سه چالش سبب شده خودروسازان پیش‌بینی مثبتی در ارتباط با ترخیص محصولات انباری در پایان سال‌جاری نداشته نباشند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • انلاین

    ب اندازه کافی امسال زمستون ترخیص کرد
    دیگه کافی واسته امسال
    ان شالله اردیبهشت با قیمت ها جدید و تک نرخی
    الان با مدل ۱۴۰۰خدارو خوش نمیاد وارد بازار کنند

  • ناشناس

    اول گفتند 160هزار خودرو دپو شد هنوز هیچی به بازار عرضه نشده آمار شد 136هزار خودرو دپو شده است و کم شد، بعد از مدتها دوباره میگن هیچ خودروی دپو نشده بود که بخواهند عرضه کنند در عجبم از ایرانی جماعت . فکر کنم در آخر سر مردم بدهکار می شوند و مردم می شوند دپو کار و ایران خودرو می شود خریدار خودرو ، و جای اینها با هم عوض می شود وای چه شود آنوقت