کد مطلب: ۷۱۷۲۴۲

شرکت‌های بورسی زیر ذره‌بین:

بررسی عملکرد ۱۰ نماد پالایشی در سال ۱۴۰۱

بررسی عملکرد 10 نماد پالایشی در سال 1401

با انتشار صورت‌های مالی ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ در سایت کدال، این پرسش مطرح می‌شود که شرکت‌های بورسی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل چه کارنامه‌ای از خود به جای گذاشته‌اند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ؛ طبق صورت‌های مالی منتشر شده شرکت‌های گروه فراورده‌های نفتی در سامانه کدال ، پنج سهم از ۱۰ نماد پالایشی بررسی شده عملکرد خوبی داشتند و سعی در بهبود روند سودسازی خود داشتند. اما پنج سهم باقی با اینکه زیانده نبودند نتوانستد عملکرد خود را در سال ۱۴۰۰ بهبود بخشند.

مقایسه EPS نماد‌های پالایشی

شپنا

شرکت «پالایش نفت اصفهان» در این دوره توانست ۱۶ هزار و ۱۲۸ میلیارد تومان بیشتر از مدت مشابه سال ۱۴۰۰ سود سازی کند. به این ترتیب EPS این شرکت از ۲۳ تومان در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ به ۱۰۸ تومان در دوره مشابه سال جاری رسید.

شتران

«پالایش نفت تهران» در ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ موفق شد با جهش ۲۷۸ درصدی سود خالص خود را به ۱۵ هزار و ۷۶۴ میلیارد تومان برساند. همچنین این شرکت توانست در این مدت ۹۲ تومان سود به ازای هر سهم محقق کند.

شبندر

«پالایش نفت بندرعباس» در این دوره با افزایش ۲۹۵ درصدی، سود خالص خود را به ۲۳ هزار و ۴۰۱ میلیارد تومان رساند. همچنین این شرکت موفق شد در این دوره به ازای هر سهم ۱۷۴ تومان سود سازی کند. گفتنی است این عدد در دوره مشابه سال قبل ۵۹ تومان ثبت شده بود.

شاوان

سود خالص شرکت «پالایش نفت لاوان» در ۶ ماهه نخست سال جاری با افزایش ۷۴ درصدی، خود را به سطح دو هزار و ۹۶۲ میلیارد تومان رساند. همچنین EPS این شرکت در این دوره معادل ۳۷۰ تومان ثبت شد.

شبهرن

شرکت «نفت بهران» در این دوره موفق شد ۵۵۸ میلیارد تومان بیشتر از ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ سودسازی کند و سود خالص را به هزار و ۵۲۳ میلیارد تومان برساند. EPS این شرکت نیز با افزایش ۵۸ درصدی همراه شد.

شسپا

شرکت «نفت سپاهان» توانست در ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ به ازای هر سهم ۳۴ تومان سود شناسایی کند. از طرفی سود خالص این شرکت در این دوره افزایش چشمگیری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نداشته و عدد هزار و ۹۰۱ میلیارد تومان را ثبت کرده است.

شپاس

شرکت «نفت پاسارگاد» در این دوره نتوانست عملکردی بهتر از مدت مشابه سال قبل ثبت کند و سود خالص ۲۱۶ میلیارد و ۷۹۳ میلیون تومانی را ثبت کرد. EPS شرکت نفت پاسارگاد نیز در این دوره با افت ۱۷ درصدی نسبت به ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ به عدد ۹۰ تومان رسید.

شبریز

سود خالص «پالاش نفت تبریز» در ۶ ماهه نخست سال جاری با جهش ۱۳۵ درصدی همراه شد و عدد پنج هزار و ۵۷۰ میلیارد تومان را ثبت کرد. همچنین پالایش نفت تبریز در ۶ ماهه نخست جاری به ازای هر سهم ۱۸۵ تومان سود محقق کرده است. این در حالی است که EPS این شرکت در دوره مشابه سال قبل ۲۳۶ تومان ثبت شد.

ونفت

«سرمایه‌گذاری صنعت نفت» نتوانست در این دوره عملکرد قابل قبولی از خود نشان دهد. به نحوی که این شرکت در ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ تنها ۱۹ ریال سود به ازای هر سهم محقق کرده است. گفتنی است سود خالص این شرکت نیز با افت ۷۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹ میلیارد و ۷۱۹ میلیون تومان ثبت شده است.

شراز

شرکت «پالایش نفت شیراز» توانست سود خالص خود را از هزار و ۸۶ میلیارد تومان در دوره ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ به دو هزار و ۴۰۷ میلیارد تومان در مدت مشابه سال جاری برساند. با این وجود EPS این شرکت به دلیل افزایش سرمایه ۹۷۱ درصدی آن با کاهش ۷۹ درصدی مواجه شد و عدد ۲۱۸ تومان را ثبت کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • امیر

    خدا ازتون نگذره ۳سال پالایش یکم و دادید به ملت مظلوم زورتون میاد بکنید ۱۰تومان