کد مطلب: ۶۰۷۱۱۴

برگ‌برنده ‌ایران در مذاکرات وین

برگ‌برنده ‌ایران در مذاکرات وین

سخنگوی کمیسیون امنیت ‌ملی گفت: جمهوری‌اسلامی ایران در این دور از مذاکرات با رویکردها و راهبردهای متفاوت‌تری نسبت به گذشته وارد گفت‌وگوها شده‌است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمود عباس‌زاده‌مشکینی گفت: ما مصمم‌تر از قبل برای احقاق حقوق ملت ایران وارد کارزار مذاکرات شده‌ایم. این موضوع غربی‌ها را دچار انفعال کرده و در وضعیت سختی قرار داده‌است. ازسوی دیگر آنان عادت دارند هنگامی که در مقابل منطق و اراده طرف مقابل خود کم می‌آورند، از ابزارهای دیگر برای پیشبرد مقاصد خود استفاده ‌کنند؛ بنابراین در روزهای اخیر شاهد این موضوع هستیم که امپراتوری رسانه‌ای خود را فعال کرده‌اند و می‌کوشند رویکردهای متناقض‌شان نسبت به مذاکره با ایران را با به‌کارگیری ابزارهای رسانه‌ای و تبلیغاتی پنهان نگه دارند. بر این اساس می‌کوشند اینگونه القا کنند که مذاکرات هنوز روند جدی به‌خود نگرفته‌است.

او در رابطه با چگونگی مقابله با این رویکرد غربی‌ها گفت: باید درنظر داشته باشیم که اکنون دیگر مذاکره اولویت نخست کشور نیست و بودجه ۱۴۰۱را هم واقع‌بینانه بسته‌ایم. ازسوی دیگر دست مذاکره‌کنندگان ایرانی در مذاکرات پر است؛ چراکه براساس قانون مجلس، فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان با قوت و البته براساس پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ادامه دارد و در این مسیر هم در بحث درصد غنی‌سازی و هم در زمینه ذخیره‌سازی سوخت به موفقیت‌های قابل‌توجهی دست یافته‌ایم که برگ‌برنده مذاکره‌کنندگان کشورمان در وین به‌حساب می‌آید.

اینجانب معتقدم با پیش‌نویس‌های پیشنهادی ایران در دور هفتم مذاکرات وین، درواقع غربی‌ها اکنون در جایگاه «متهم» قرار گرفته‌اند و ما به‌عنوان «مدعی»، آنان را مورد بازخواست قرار داده‌ایم.

عباس‌زاده‌مشکینی ادامه داد: آنها در روزهای اخیر ادعا کرده‌اند که ایران هنوز وارد مذاکرات جدی نشده‌است. من می‌خواهم بگویم که درست می‌گویند؛ چراکه ما وارد روند مذاکراتی مطلوب آنان نمی‌شویم. مذاکره باید همراه با احترام متقابل و انجام تعهدات متقابل باشد. آنچه موردپسند غربی‌هاست را نمی‌توان «مذاکره» دانست؛ چراکه بیشتر به‌دنبال «محاکمه» هستند. ما چنین رویکردی را نمی‌پذیریم و وارد بازی آنان نمی‌شویم.

همچنین درباره همگرایی ایران، روسیه و چین معتقدم با وجود اینکه مواضع چین و روسیه در مذاکرات وین منطبق با مواضع ایران است و این موضوع جای قدردانی دارد، اما همواره باید مدنظر داشته‌باشیم که واقع‌بینانه حرکت کنیم. با وجود اینکه در مذاکرات وین با این دو کشور همگرایی داریم، اما باید با توجه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های خودمان عمل کنیم.

منبع: روزنامه همشهری

آخرین اخبار جامعه را از صفحه جامعه دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.