کد مطلب: ۳۲۷۷۱۷

بلاتکلیفی ۵۰ هزار تن چای سنواتی

بلاتکلیفی 50 هزار تن چای سنواتی

رئیس سازمان چای عنوان کرد: وجود آیین نامه و دستورالعمل‌های متعدد برای چای سنواتی یکی از موانع حل این مساله در صنعت چای کشور است.

به گزارش تجارت‌نیوز، حبیب جهانساز گفت: زمانی نزدیک به ۲۰۰ هزار تن چای سنواتی در کشور بود که امروز بیشتر آن تعیین تکلیف شده است و تنها چیزی نزدیک به ۵۰ هزار تن از آن نزد بانک ملی و سازمان تعاون روستایی باقیمانده است.

رییس سازمان چای کشور با اشاره به ریشه‌های پیدایش چای سنواتی از زمان اجرای طرح اصلاح ساختاری صنعت چای کشور در سال ۱۳۷۹ گفت که اگر در آن زمان به این بعد قضیه توجه بیشتری می‌شد و نظارت همیشگی برای حفظ برابری ارزش چای داخلی با چای خارجی انجام می‌شد آنگاه موضوع چای سنواتی اتفاق نمی‌افتاد.

وی گفت: در همه جای دنیا حاکمیت تلاش می‌کند که تولید محصول برای کشاورز به صرفه‌تر از از واردات آن باشد. در همین راستا بعضی از کشورها برای واردات چای تا ۱۷۰ و ۱۸۰ درصد تعرفه وضع می‌کنند یا در همین کشورهای همسایه مانند ترکیه از ۷۵ تا ۹۵ درصد تعرفه برای واردات چای وضع می‌شود. در موضوع پیدایش چای سنواتی در کشور ما کمتر این اتفاق افتاد و در نهایت کارخانه دار و کشاورز نتوانستند چای خودشان را بفروشند که در نهایت منجر به تشکیل چای سنواتی شد.

رییس سازمان چای کشور وجود آیین نامه و دستورالعمل‌های متعدد برای چای سنواتی را یکی دیگر از موانع حل این مساله در صنعت چای کشور عنوان کرد و گفت: عبور از این آیین نامه‌ها و دستور العمل‌ها برای حل مساله چای سنواتی کار سختی شده است.

چای ایرانی

سازمان چای اجازه نخواهد داد که مساله چای سنواتی به تولید چای داخلی ما ضربه بزند.

جهانساز در ادامه فرصت و شرایط کنونی حاکم بر صنعت چای کشور را برای حل مساله چای سنواتی مناسب ارزیابی کرد و افزود: البته در گذشته این امکان وجود نداشت که به سادگی مساله چای سنواتی حل و فصل شود زیرا ارزش برابری چای داخلی با خارجی یک مساله اساسی بود. یعنی این امکان وجود نداشت که این چای به سادگی وارد بازار داخلی می‌شد یا صادر می‌شد زیرا به تولید سال ضربه می‌زد اما اکنون فرصت آن وجود دارد زیرا برداشت چای داخلی به پایان رسیده و وضعیت چای داخلی هم الحمدالله خوب شده است. ما هم پیشنهاد خود را داده ایم و امیدواریم مساله چای سنواتی با همت همه دستگاه‌ها هر چه زودتر حل شود.

رییس سازمان چای کشور با اشاره برگزاری جلساتی برای حل مساله چای سنواتی گفت: البته سازمان چای اجازه نخواهد داد که مساله چای سنواتی به تولید چای داخلی ما ضربه بزند. چای سنواتی فعلا به حالت پلمپ است و بیرون آمدن آن از انبار هم تحت ضوابط و مقرراتی است.

جهانساز با بیان اینکه برای چای سنواتی هزینه‌های مختلفی از هزینه‌های کود و نیروی انسانی تا انبارداری پرداخت شده است، گفت: باید با مساله چای سنواتی درست برخورد کنیم. ورود این چای به جامعه به صورت رهاسازی از جهات مختلف از جمله ضوابط بهداشتی و ضربه به تولید داخلی درست نیست و از طرف دیگر این مساله با شایعه پراکنی هم حل نمی‌شود.

وی حل مساله چای سنواتی را در گروه همکاری وزارت بهداشت، اداره استاندارد، سازمان چای و سیستم‌های نظارتی عنوان کرد و گفت: این سازمان‌ها باید کنار هم بنشینند و تفاهم کنند تا سایه شوم چای سنواتی یکبار برای همیشه از سر چای داخلی کنار برود .

منبع: نوش‌آنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.