کد مطلب: ۷۴۴۱۸۴

گرانی پرواز را کنسل کرد

گرانی پرواز را کنسل کرد

مدیر فرودگاه یاسوج می‌گوید: شرکت هواپیمایی پارس‌ایر توقع دارد نرخ بلیت پروازهای تهران ـ یاسوج از ۸۴۰هزار تومان به یک‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان افزایش یابد که به‌دلیل عدم موافقت سازمان هواپیمایی کشوری، پروازهایش را لغو کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروزه حمل‌ونقل یکی از نیازهای اولیه انسانی بوده که با توسعه اقتصادی و اجتماعی دامنه گسترده‌تری پیدا کرده و جزو جداناپذیر زیربنایی جامعه است که علی‌رغم نقش محوری در توسعه ولی متناسب با شرایط جامعه خود نیز باید دچار تحول شود.

بخش حمل‌ونقل به‌دلیل اهمیت ویژه و جایگاه مهمی که در اقتصاد جوامع بشری دارد یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی کشورها محسوب می‌شود و پیشرفت و توسعه آن نقش مهمی در ایجاد تحول در سایر بخش‌های صنعتی، کشاورزی و تولیدی ایفا می‌کند تا جایی که امروزه بیشتر اندیشمندان و صاحب‌نظران عرصه اقتصادی، رشد و توسعه همه‌جانبه کشورها را مشروط به توسعه بخش حمل‌ونقل می‌دانند.

بخش حمل‌ونقل هوایی به‌عنوان یکی از ارکان زیربنایی هر جامعه به‌شمار می‌رود و در فرآیند توسعه و پایداری جامعه نقش بسیار مهمی دارد.

جابه‌جایی‌های مسافر و بار که توسط حمل‌ونقل هوایی انجام می‌شود، موجبات گسترش، وسعت عمل، افزایش بهره‌وری و سودمندی، ارتقاء بنیاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و نظامی را فراهم می‌آورد و همچنین درآمدهای حاصل از تولیدات صنعتی، کشاورزی، خدمات، فرهنگی، علمی در جامعه افزایش یافته و بسترساز شکوفایی‌های قابل ملاحظه‌ای در حوزه‌های مختلف اداره کشور است.

توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل هوایی موجب توسعه توریسم و تجارت و در نتیجه شکوفایی اقتصادی خواهد شد.

فرودگاه یاسوج غریب و تنها

قطار توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد به‌دلیل ضعف در حوزه حمل‌ونقل از جمله هوایی، زمینی و ریلی هنوز نتوانسته است سرعت بگیرد زیرا در دیاری که هنوز بیش از دو هزار کیلومتر جاده روستایی خاکی دارد، به خط ریلی وصل نیست و خاک بر فرودگاه‌های آن نشسته است، نمی‌توان انتظار معجزه برای رفع محرومیت‌ها داشت.

سال 73 در سفر مقام معظم رهبری به کهگیلویه و بویراحمد ایجاد و راه‌اندازی فرودگاه یاسوج استارت خورد ولی بعد از گذشت بیش از دو دهه به‌دلیل بی‌تدبیری مسئولان دولتی هنوز نتوانسته است به توسعه کمک کند و در واقع در فرایند رفع محرومیت و نداری از این دیار نقش‌آفرینی داشته باشد.

فرودگاه یاسوج در 5کیلومتری شهر و در 301 هکتار از اراضی حاصلخیز و مناسب برای کشاورزی احداث شد که بنا به گفته کارشناسان در صورت زیر کشت گلخانه رفتن سالانه بیش از 150 میلیارد تومان می‌توانست سود عاید کشاورزان کند ولی راه تولید در بخش کشاورزی را بست و هزینه پرداخت حقوق و مزایای 45 پرسنل را برای شرکت فرودگاه‌ها فراهم کرده است.

بهمن ماه سال 96 هواپیمای ATR72 شرکت هواپیمایی آسمان با 66 مسافر در ارتفاعات دنا سقوط کرد و پروازهای این فرودگاه تعطیل شد که با پیگیری مسئولان استانی و ملی، پس از 77 روز از سانحه، پروازهای فرودگاه یاسوج از سر گرفته شد.

افزایش پروازها به دیگر شهرهای کشور و ایجاد خط جدید هوایی برای پرواز به عتبات عالیات و دیگر کشورها همیشه در شعارهای مدیران دولتی بوده است تا اینکه در دو سال اخیر زیرساخت‌های این مهم با تلاش مسئولان فرودگاه یاسوج محقق و در واقع بین‌المللی شد.

افزایش پروازها و تعریف پروازهای جدید جزو وظایف دیگر مسئولان استانی و کشوری از جمله نماینده عالی دولت در استان کهگیلویه و بویراحمد است و ربطی به مسئولان فرودگاه یاسوج ندارد زیرا تأمین زیرساخت‌ها جزو اختیارات آن‌ها بوده که این مهم نیز به سرانجام رسیده است.

گام‌های بزرگ فرودگاه یاسوج برای تأمین زیرساخت‌ها

عنایت انصاری مدیر فرودگاه یاسوج با اشاره به ارتقای این فرودگاه از داخلى به مرز هوایى و بین‌المللى، گفت: استقرار گذرنامه، گمرک و نهاد ریاست‌جمهورى با همه امکانات و تجهیزات استاندارد و تهیه یک دستگاه XRAY براى گمرک با هزینه افزون‌بر ٦ میلیارد و 250 میلیون تومان از محل اعتبارات شرکت فرودگاههاى کشور انجام شد.

وی افزود: در سال 1400 سه فرودگاه یاسوج و جهرم و سمنان مرز هوایى شدند ولی فقط فرودگاهى که همه اعتبارات را اخذ کرد و تجهیزات لازم را براى انجام پروازهاى بین‌المللى نصب کرد و مهر ورود و خروج مرز را دریافت کرد فرودگاه یاسوج بود.

انصاری گفت: افزایش طول باند و تکمیل سیستم روشنایى باند و مهیا کردن باند براى پذیرش پروازهاى شبانه، اختصاص فیبر نورى اختصاصى براى فرودگاه که ضریب پوشش ارتباطى را افزایش داد، نصب سنسور باد الکترونیکى و حساس به‌منظور افزایش ضریب ایمنى، تهیه یک‌دستگاه خودروى برف‌خوار براى عملیات برف‌روبى سطوح پروازى و انجام فلایت‌چک کلیه سیستم‌هاى ناوبرى از جمله اقدامات انجام‌شده است.

انصاری بیان کرد: اخذ مبلغ ٤ میلیارد تومان جهت توسعه ساختمان ایستگاه آتش‌نشانى فرودگاه، توسعه ساختمان‌هاى پلیس و سپاه فرودگاه به‌منظور افزایش ضریب امنیتى، خرید یک‌دستگاه XRAY کاملاً پیشرفته برای پاویون دولت در فرودگاه، اتوماتیک کردن درب‌هاى ترانزیت و پاویون، استاندارد نمودن طرح‌هاى پروازى در ورود و خروج پروازها و بهسازى کامل فضاى سبز در ایر ساید از دیگر اقدامات انجام‌شده است.

دلیل کاهش پروازهای فرودگاه یاسوج

با وجود بین‌المللی شدن فرودگاه یاسوج و مناسب بودن شرایط برای تعریف پروازهایی به‌مقصد جدید، اما پروازهای تهران و بالعکس از 6 روز در هفته به دو روز کاهش یافته است.

عنایت انصاری مدیر فرودگاه یاسوج در این زمینه به تسنیم گفت: شرکت هواپیمایى پارس‌ایر طى نامه‌ای اعلام کرده با توجه به پایین بودن نرخ مصوب بلیط مسیر تهران به یاسوج و بالعکس دچار ضرر و زیان شده و دو پرواز خود را در روزهاى دوشنبه و سه‌شنبه باطل کرده است.

وی با اشاره به اینکه نرخ مصوب هم‌اکنون 840 هزار تومان است، ابراز کرد: این شرکت توقع دارد این نرخ از طرف سازمان هواپیمایى کشورى به یک میلیون و 300 هزار تومان برسد و به‌دلیل عدم موافقت سازمان با افزایش قیمت فعلاً پروازها را باطل کرده است. هم‌اکنون در هفته روزهاى شنبه و چهارشنبه هواپیمایى ماهان در مسیر تهران فعال است.

وی با بیان اینکه مسئولان کشوری وعده داده‌اند از این ماه پروازها دوباره روزانه شود گفت: برقرارى پرواز یکى از مطالبات بحق مردم یک استان است که باید توسط نمایندگان مردم در مجلس، مدیران ارشد استان از سازمان هواپیمایى کشورى و وزارت راه و شهرسازى و دولت مطالبه شود.

انصاری یادآور شد: مدیران فرودگاه‌ها باید زیرساخت‌هاى لازم و امکانات و تجهیزات استاندارد را براى ارائه خدمات مطلوب در فرودگاه مهیا کنند.

وی خاطرنشان کرد: در نتایج ارزیابى عملکرد شاخص‌هاى عمومى و اختصاصى در سال 1400 فرودگاه یاسوج بین کل فرودگاه‌هاى کشور مقام چهارم را کسب کرده و حائز بالاترین میزان رشد عملکرد نسبت به سال ٩٩ شده است.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.