کد مطلب: ۳۳۱۲۳۸

مروری بر روزنامه‌های دوشنبه ۱۲ آذر ماه ۱۳۹۷

احتمال بنزین ۵ هزار تومانی و پولشویی ۸۰ هزار میلیاردی مواد مخدر

احتمال بنزین 5 هزار تومانی و پولشویی 80 هزار میلیاردی مواد مخدر

روزنامه قانون به نقل از علی مطهری از احتمال سه سناریو برای افزایش قیمت بنزین خبر می‌دهد. اطلاعات نیز به پولشویی 80 هزار میلیاردی مواد مخدر در طی سال در ایران اشاره می‌کند. روزنامه جمهوری اسلامی به اظهارات رئیس بانک مرکزی در مورد دلار 5 هزار و 700 تومانی در بودجه پرداخته و در نهایت ایران از دور دوم اصلاح نظام بانکی خبر می‌دهد.

اظهارات ظریف در مورد پولشویی طی هفته‌های اخیر به بمب خبری فضای رسانه‌ای کشور تبدیل شد. اظهاراتی که برای وزیر امور خارجه چندان بی‌هزینه نبود و پای او را به مجلس کشاند.

به گزارش تجارت‌نیوز، اکنون که ظریف قرار است بابت سخنانش در مورد پولشویی به مجلس برود، روزنامه اطلاعات از « 80 هزار میلیارد تومان پولشویی مواد مخدر در ایران طی یک سال » خبر می‌دهد.

روزنامه اطلاعات به نقل از دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد می‌نویسد: ایران به تنهایی بیش از ۷۵ درصد کشفیات تریاک و نزدیک به ۳۰ درصد کشفیات جهانی هروئین و مرفین را به خود اختصاص داده است. همچنین جمهوری اسلامی ایران سه هزار و ۸۹۰ شهید و ۱۲ هزار مجروح و جانباز در حوزه مقابله و مبارزه با مواد مخدر دارد.

اطلاعات به نقل از یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌افزاید: از میزان ۲۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه تحمیلی مواد مخدر در سال به اقتصاد کشور، حدود ۴۰ درصد، معادل ۸۰ هزار میلیارد تومان توسط افراد مصرف‌کننده مواد، به قاچاقچیان پرداخت می‌شود که این رقم نیز بسیار بزرگ است.

اما روزنامه ایران از « فاز جدید اصلاح نظام بانکی » خبر می‌دهد. این روزنامه روایت می‌کند که رئیس بانک مرکزی به واسطه اختیاراتی که از شورای عالی هماهنگی اقتصادی دریافت کرده، اصلاحات نظام بانکی را آغاز کرده است. در دور اول این اصلاحات، بانک مرکزی اقداماتی در مورد شفافیت تراکنش‌های بانکی و مبارزه با پول‌شویی انجام داد.

روزنامه ایران اضافه می‌کند که رئیس بانک مرکزی در دور دوم اصلاحات نظام بانکی به بانک‌ها فراخوان افزایش سرمایه داده است. آن گونه که این روزنامه روایت کرده، پایین بودن نسبت کفایت سرمایه بانک‌ها در ایران باعث شده تا نظام بانکی کشورمان فرصت‌های زیادی را از دست دهد. از جمله آنکه بعد از برجام اکثر بانک‌های کشور به علت پایین بودن نسبت کفاقیت سرمایه، نتوانستند با بانک‌های خارجی تعامل و همکاری داشته باشند.

« رقم دلار در بودجه 98 حدود 5700 تومان خواهد بود » تیتری است که روزنامه جمهوری اسلامی به نقل از رئیس کل بانک مرکزی زده است. لازم به ذکر است که طی روزهای اخیر خبری مبنی بر اینکه قیمت دلار در بودجه 8 هزار تومان خواهد بود، منتشر شد.

رئیس کل بانک مرکزی در این خصوص می‌گوید: ارقام بودجه هنوز نهایی نشده است، ولی به نظر من در بودجه 98 نرخ دلار برای تسعیر درآمد‌های نفتی چیزی حدود 5700 تومان خواهد بود.

روز گذشته نیز یکی از نمایندگان مجلس ضمن تکذیب دلار 8 هزار تومانی در لایحه بودجه 98، از دلار 5 هزار و 200 تومانی خبر داد که به میزان 500 تومان با نرخی که رئیس بانک مرکزی اعلام کرده تفاوت دارد. با این حال، باید منتظر ماند تا در روزهای آینده جزئیات بیشتری از لایحه بودجه منتشر شود.

روزنامه قانون نیز در گزارش امروز خود به بررسی یکی د

یگر از ارقام خطیر بودجه، یعنی قیمت بنزین پرداخته است. قانون با تیتر « خیز برای بنزین 5 هزار تومانی » به نقل از علی مطهری روایت می‌کند که اگر قیمت بنزین افزایش پیدا کند، سه سناریو قابل اجرا خواهد بود.

این روزنامه به نقل از علی مطهری، این سه سناریو را اینگونه توضیح می‌دهد که بنزین تا 60 لیتر، لیتری هزار تومان، از 60 لیتر تا 120 لیتر، لیتری 2 تا 3 هزار تومان و بالای 120 لیتر نیز لیتری 5 هزار تومان باشد.

هر چند قانون به نقل از علی مطهری روایت می‌کند که مجلس هنوز به نظر مشخصی در این خصوص نرسیده و جلسات ادامه دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.