کد مطلب: ۳۹۳۹۱۷

گفتگوی تجارت‌نیوز با معاون اتاق بازرگانی فارس:

وضعیت حاد بنگاه‌های اقتصادی شیراز / ۹ هزار کارگر در آستانه بیکار شدن

وضعیت حاد بنگاه‌های اقتصادی شیراز / 9 هزار کارگر در آستانه بیکار شدن

معاون اتاق بازرگانی فارس می‌گوید: امسال استان فارس در بخش فضای کسب‌وکار پنج پله سقوط کرده که علت آن به تصمیم‌های خلق‌الساعه، تعدد و ضعف مدیران در بخش‌های اجرایی کشور باز می‌گردد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از افزایش دستمزدها برای سال ۹۸ برخی فعالان اقتصادی هشدار دادند که با هزینه‌های جدید بخش تولید امکان دارد موج گسترده بیکاری نیروی انسانی در واحدهای اقتصادی به راه بیفتد. حال باید پرسید که تعدیل نیروی انسانی در بنگاه‌های استان‌ها چقدر جدی است؟

آخرین آمار مربوط به وضعیت بنگاه‌های مشکل‌دار در کشور نشان می‌دهد، تعداد این بنگاه‌ها در پایان خرداد ماه امسال نسبت به پایان سال گذشته با کاهش مواجه بوده است. به طوری‌که در پایان اسفندماه سال گذشته حجم نیروی شاغل در هزار و 351 بنگاه مشکل‌دار کشور حدود ۱۴۵ هزار نفر بود، با کاهش تعداد بنگاه‌های مشکل‌دار به هزار و 262 بنگاه، تعداد افراد شاغل در این بنگاه‌ها نیز به حدود ۱۴۱ هزار نفر کاهش پیدا کرده است. یعنی سرجمع تعداد بنگاه‌ها ۸۹ واحد کم شده است.(مهر)

همچنین طی سه ماهه ابتدای سال جاری تعداد ۴۷۰ بنگاه اقتصادی مورد حمایت قرار گرفتند که موجبات تثبیت حدود ۱۰۰ هزار فرصت شغلی را فراهم آورده است.

براساس آمارها بعد از هرمزگان، استان فارس دومین استانی است که بیشترین بنگاه مشکل‌دار را دارد و حالا به نظر می‌رسد که 9 هزار و 156 کارگر در خطر تعدیل نیرو در این واحدها قرار دارند.

معاون اتاق بازرگانی فارس در پاسخ به این پرسش که چرا این استان‌ها واحدهای بحرانی بیشتری نسبت به دیگر استان‌ها دارند؟ به تجارت‌نیوز گفت: براساس آمارهای سه ماهه نخست امسال رتبه استان فارس در شاخص فضای کسب و کار پنج پله سقوط کرده است. در دو سال اخیر رتبه فضای کسب‌وکار این استان شش بود که به دلیل اعمال قوانین خلق‌الساعه این رتبه تنزل یافت و حالا شاخص کسب و کار به رتبه 11 رسیده است.

یلدا راهدار افزود: آنچه که به نظر می‌رسد ادامه فعالیت را برای فعالان اقتصادی تنگ‌تر از گذشته کرده،تحریم‌های بین‌المللی است. همچنین تعدد و صدور بخشنامه‌های دولتی شرایط را برای توسعه امور صنعتگران بیش از پیش سخت کرده است. در حقیقت این روزها صنعتگران این استان نسبت به سایر استان‌ها از نظر فضای کسب و کار ناراضی هستند. علت این نارضایتی هم به ضعف مدیریتی باز می‌گردد. در حقیقت استان فارس طی یک سال اخیر با بی‌ثباتی حوزه مدیریت رو به رو بوده است. همین عامل باعث متضرر شدن فعالان اقتصادی کشور شده است.

کالاهای تولیدی شیرازی‌ها به کدام کشورها می‌رود؟

او به مقصد صادراتی کالاهای تولیدی استان فارس اشاره و اظهار کرد: عراق، عمان و قطر مقصدهای صادراتی کالاهای تولیدی استان فارس هستند. متاسفانه به دلیل چالش‌های به وجود آمده در منطقه و تشدید تحریم‌ها از سوی آمریکا صدور کالاهای غیرنفتی به بازار عراق با چالش‌های متعدد و گسترده‌ای مواجه شد.

راهدار همچنین به بنگاه‌های صنعتی مستقر در استان فارس اشاره کرد و گفت: صنایع غذایی، فلزی و شیمیایی بیشترین بنگاه‌های صنعتی محسوب می‌شوند که در استان فارس مستقر هستند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.