کد مطلب: ۴۴۸۵۶۹

چشم‌انداز هفتگی بازارها با توجه به اخبار سیاسی و اقتصادی:

بورس، دلار و طلا چه خواهند شد؟ / آخرین سیگنال‌ها برای بازارها

بورس، دلار و طلا چه خواهند شد؟ / آخرین سیگنال‌ها برای بازارها

بازار سهام همچنان با اختلاف قابل توجهی بازدهی بیشتری نسبت به دو بازار ارز و طلا دارد. اما آیا سهامداران همچنان می‌توانند به این روند مثبت بازار سهام امیدوار باشند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، پیش از شروع هفته اخیر، آخرین کارنامه هفتگی بازارها این گونه بود: بورس بازدهی مثبت ۱۸٫۳ درصد، دلار بازدهی مثبت ۰٫۶ درصد، طلا بازدهی منفی ۰٫۷ درصد و سکه بازدهی منفی ۰٫۳ درصد.

در این شرایط تجارت‌نیوز درباره وضعیت بازارها طی این هفته پیش‌بینی کرده بود: همزمان با سیگنال‌های پی در پی حمایت از بازار سهام و تداوم وضعیت بی‌رمقی دیگر بازارها به نظر می‌رسد در روزهای کم‌نوسان بازارهایی به غیر از بازار سرمایه، آینده این بازار همچنان نسبت به دیگر بازارها امیدوارکننده‌تر به نظر می‌رسد و احتمالا هفته مشابهی دیگر به مانند چند هفته اخیر در انتظار سهامداران باشد.

در واقعیت نیز تقریبا همین اتفاق رخ داد اما با این تفاوت که در هفته اخیر، بازار طلا نیز به مانند ارز و بورس بازدهی مثبتی را تجربه کرد. با این حال دامنه نوسانات طلا و ارز آن طور که پیش‌بینی شده بود، همچنان محدود به نظر می‌رسد.

232244

بورس همچنان پیشتاز بازدهی بین بازارهاست.

در هفته اخیر بازدهی بازارها این طور بود: بورس بازدهی مثبت ۱۱٫۳ درصد، دلار بازدهی مثبت ۰٫۶ درصد، طلا بازدهی مثبت ۱٫۸ درصد و سکه بازدهی مثبت ۱٫۶ درصد.

در این شرایط که آنالیز بازارها در هفته سوم اردیبهشت ماه نشان می‌دهد همچنان بورس روند پرشتاب صعودی خود را حفظ کرده و دو بازار دیگر یعنی طلا و ارز دامنه محدود مثبتی را طی می‌کنند، چه سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی برای بازارها قابل مشاهده است؟

سیگنال‌هایی برای بازارها

بیماری کرونا همچنان ادامه دارد. همان طور که اصرار مقامات مسئول بر اهمیت بازار سهام نیز ادامه دارد. بنابراین به نظر می‌رسد روند بازارها احتمالا همچنان مثل چند وقت اخیر باشد. حتی در چند روز اخیر اظهارات مقامات دولتی درباره بورس بیشتر هم شده است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه شرایط پولی و ارزی کشور در وضعیت مناسب‌تری نسبت به دو سال پیش قرار دارد، گفت: شرایط بازار سرمایه امکان خوبی برای بهبود شرایط تأمین مالی در کنار تأمین کسری بودجه، از راه عرضه سهام بنگاه‌ها و اموال مازاد و مهمتر از همه، انتشار هدفمند و مدیریت شده اوراق بدهی، که هر دو ضد تورمی هستند، فراهم کرده است.

رئیس جمهور هم از ظرفیت عرضه زمین و معادن دولتی در بورس سخن گفته و اظهار کرده است: در زمینه بورس هم چیزهایی در بورس نیاوردیم که باید به آن فکر کنیم مثلاً هیچ وقت فروش زمین را در بورس قرار ندادیم. دولت زمین‌های بزرگ را در اختیار قرار دارد یا نیروی مسلح در اختیار دارند و مثلاً می‌بینید یک پادگان، ۱۰ کیلومتر در ۳ کیلومتر در حالی که نصف‌ آن برای آن نیروی مسلح کافی است، نصف این زمین را عرضه کند یا دولت زمین‌های بزرگی دارد و یک بخشی مورد نیاز است و بقیه‌اش را می‌تواند عرضه کند. معادن هم همینطور و معادن بسیار زیادی در کشور داریم که مشخصات‌ این معادن روشن و قیمت‌گذاری شود و بورس وارد شود و شفاف و معلوم شود که ما بتوانیم علاوه بر سهام خود معادن در بورس عرضه کنیم و یک تحول بزرگی درست شود.

در همین حال به نظر می‌رسد عرضه اولیه‌های جدید بورسی هم همچنان پابرجا هستند. رئیس مرکز روابط‌عمومی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی از ورود شرکت سرمایه‌گذاری صندوق فولاد پس از شستا به بازار سرمایه خبر داده است.

اما برای دیگر بازارها چه سیگنالی قابل مشاهده است؟

با این حال در بازار طلا سیگنال جهانی به نظر می‌رسد حاکی از یک روند صعودی قیمت است. قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی که معامله‌گران منتظر انتشار آمار اشتغال ماهانه آمریکا برای ارزیابی وضعیت اقتصادی این کشور بودند، نزدیک به بالاترین حد خود در دو هفته گذشته در محدوده ۱۷۱۸ دلار ایستاد.

از دیگر اخبار مهم بازارها احتمال اعلام قیمت‌های جدید خودرو در کارخانه و آغاز انتشار اوراق گواهی سپرده ۱۸ درصدی در برخی از بانک طی هفته پیش‌رو است. اخباری که شاید بر روند دیگر بازارها تاثیر بگذارند.

بنابراین هرچند به نظر می‌رسد تصمیم مهم خودرویی و تلاش بانک‌ها برای جذب نقدینگی شاید کمی عملکرد بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار دهد اما احتمالا این اثرگذاری به میزان قابل توجهی نباشد و همچنان روند بورس، طلا و دلار به مانند چند هفته اخیر باشد. افزایش حمایت‌ها از بورس همچنان این بازار را با چشم‌انداز بهتری نسبت به دیگر بازارها جلوه می‌دهد و دو بازار دیگر همچنان به نظر می‌رسد نوسانات محدودی را پیش‌رو داشته باشند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    به امیذروزهای بهتر برای تمامی سرمایه گذاران بورس

  • ادم

    بورس حفره است که هرروز. پول بیشتری می خواهد شاید یک مدت کوتاهی دوام بیاورد ولی با اوضاع اقتصادی شرکتها تحریم. کرونا صددرصد محکوم به شکست است خودرو هم با این قیمتها جای سرمایه گذاری نیست ولی ار ز طلا سپرده بانکی حرکت رو به جلو اهسته وپیوسته دا د که منطقی تر است

  • ناشناس

    بورس عالییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی

  • امیر

    ارزش بازار سرمایه رو به دلار حساب کنی، اون رشدی رو که باید می‌کرد هنوز نکرده و برعکس ارز و طلا از جامونده ها حساب میشه، پس بورس بهترین گزینه ست

  • ناشناس

    سلام سرمایه گذاری در خودرو وطلا وارزاشتباه است

  • ناشناس

    ایا بورس رشد خواهد رد ؟طلا بهتر است یا بورس

  • علی

    سلام. بورس ایران در چند روز آینده شوک عجیبی از نظر کاهش قیمت خواهد داشت.