کد مطلب: ۵۸۱۹۶۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سیگنال مهم به دو گروه بورسی / رشد نمادهای خودرویی و دارویی چقدر است؟

سیگنال مهم به دو گروه بورسی / رشد نمادهای خودرویی و دارویی چقدر است؟

کلیت بازار سهام در دو هفته گذشته منفی بوده است. علاوه بر شاخص و نمادهای بزرگ بازار سهام، نمادهای کوچک بازار هم با افت رو به رو شدند. اما روند بازار سرمایه با توجه به سیگنال‌هایی که به صنایع رسیده است چگونه است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، کلیت بازار سهام در دو هفته گذشته منفی بوده است. علاوه بر شاخص و نمادهای بزرگ بازار، نمادهای کوچک بازار هم با افت رو به رو شدند و حالا روند بازار سرمایه در روزهای آینده به دلیل ابهامات موجود در کلیت فضای اقتصادی و سیاست‌های دولت نامشخص است.

عرضه‌های اولیه که در هفته‌های گذشته به صورت متوالی وارد بازار سرمایه شدند در ریزش بیشتر بازار نقش مهمی را بازی کردند و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد، حدود پنج هزار میلیارد تومان نقدینگی به دلیل خرید عرضه‌ها از بازار خارج شده است.

دلیل دیگر افت بازار سهام به گمان کارشناسان بازار سهام، طول کشیدن مذاکرات برجام است که تاثیر منفی در روند بازار سهام دارد و حالا سناریوهای مختلفی برای روند بازار و صنایع بورسی بعد از مذاکرات برجام شکل گرفته است. به عقیده سلمان نصیرزداه، کارشناس بازار سهام اگر مذاکرات برجام به نتیجه برسد احتمال زیاد با برجام سال ۲۰۱۵ تفاوت‌های ساختاری دارد و در کوتاه مدت اثر موقت کاهشی بر نرخ دلار خواهد داشت، بنابراین از نظر روانی صنایعی که از برجام آسیب دیدند مثل خودرو، حمل و نقل و بانک، در کوتاه مدت مورد توجه فعالان بازار سهام قرار خواهند گرفت. اما واکنش دیگر گروه‌ها به اخبار منتشر شده چه خواهد بود؟

واکنش نمادهای خودرویی به آزادسازی واردات خودرو

به عقیده بسیاری از کارشناسان با آزادسازی واردات خودرو، قیمت خودرو در داخل کشور به سمت واقعی شدن حرکت می‌کند و اتفاقا سدی در برابر رقابت خودروهای داخلی نیست. اما اگر این طرح به مرحله اجرا برسد چه تاثیری بر سهام خودرویی می‌گذارد؟

نیما میرزایی، کارشناس بازار سرمایه درباره تاثیر طرح آزادسازی واردات خودرو بر گروه خودرویی به تجارت‌نیوز گفت: طرح آزادسازی واردات خودرو در همان ابتدای راه موجی از واکنش‌های مثبت و منفی را در بین فعالین اقتصادی و از جمله جامعه سهامداران گروه خودرویی ایجاد کرد. طرحی که به نظر می‌رسد تا تصویب و ابلاغ نهایی ،مسیر سخت و پرفراز و نشیبی را پیش رو دارد‌ و در همین ابتدای راه برگ برنده آن که واردات خودروی دست دوم بود حذف شد! اما در صورت تصویب به همین شکل، دو تاثیر غیرهمسو بر گروه خودرویی و قطعه‌سازان خواهد داشت.

وی همچنین افزود: تاثیر مثبت این موضوع ناشی از بندی است که یکی از شروط واردات خودرو را ارز ناشی از صادرات خودرو و یا قطعات می‌داند و این امتیاز را برای شرکت‌های داخلی ایجاد کرده که طبیعتا با توجه به سود جذاب احتمالی واردات، تاثیر قابل توجهی بر صورت‎‌های مالی خودروسازان و زیر مجموعه‌های آن‌ها خواهد گذاشت.

واکنش گروه دارویی به سیگنال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

ارز ترجیحی(۴۲۰۰ تومانی) که از سال ۱۳۹۸ در بودجه عمومی کشور تخصیص یافته است قرار بود تا امسال به صورت کامل از بودجه حذف شود حالا که سه سالی از اختصاص این ارز به کالاهای غیر ضرروی می‌گذرد و فساد را تا جای ممکن در اقتصاد کشور پخش کرده است، وزیر بهداشت از فسادزا بودن این ارز در محصولات دارویی خبر می‌دهد.

بهرام عین اللهی در این باره می‌گوید: اختصاص ارز ترجیحی برای دارو فعلاً تا آخر امسال ادامه دارد، اما برنامه این است که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دارو حذف و مابه‌التفاوت آن به بیمه‌ها پرداخت شود.

وزیر بهداشت همچنین در بخش دیگری از مصاحبه خود با فارس می‌‎گوید: با حذف این ارز، هزینه دارو از طریق بیمه‌ها به مردم پرداخت می‌شود.

نوید قدوسی، کارشناس بازار سهام درباره تاثیر حذف ارز ترجیحی از اقلام دارویی به تجارت‌نیوز گفت: با حذف ارز ترجیحی بهای تمام شده محصولات تولیدی شرکت‌های دارویی جهش قیمتی ایجاد می‌شود و در نتیجه برای جبران بالا رفتن نرخ تولید محصول ناچارند قیمت‌ها را بالا ببرند. اما مساله اینجا است که آیا جامعه پذیرای چنین افزایش قیمتی خواهد بود؟

نوید قدوسی در بخش دیگری می‌گوید: اگر از بعد دیگری به این موضوع نگاه کنیم با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، شرکت‌ها و گروه‌هایی که مواد اولیه خود را با این ارز تولید می‌کردند منتفع خواهند شد و در نتیجه گروه نمادهای دارویی هم از این موضوع سود خود را می‌برند اما این سودآوری در صورتی عملی است که حاشیه سود شرکت‌ها تغییری نکند.

وی در تشریح این موضوع گفت: دارو یکی از محصولات مهم معیشتی مردم است که با توجه به وضعیت تورمی کشور افزایش نرخ در اقلام دارویی به اعتراض‌های مردمی منجر می‌شود و دولت در این صورت سعی در کنترل قیمت‌ها می‌کند که نتیجه این موضوع به کاهش حاشیه سود شرکت‌ها و زیان آن‌ها ختم می‌شود.

آخرین پیش‌بینی بازار سهام را در صفحه پیش‌بینی بورس تجارت‌‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    هیچوقت سهام با نام ارزشی نخرین مثل برکت اینا دهن پر کنن سهام بنیادین با سود انباشته بالا همیشه سود ده بوده تنها سهمی که توکل بازار سودشو حتی تو اصلاح اخیر از دست نداده سپ میباشد توروزگار منفی خورش پایانیش خیلی پایین بیاد1درصده بررسی کنین

  • ناشناس

    چرت نگو کی اهمین به گرون شدن میده ؟ مگر همه چیز خدا برابر شد چی شد ؟

  • ناشناس

    تو این چند سال دارو چندبرابر گرون شده و هنوز ارز ۴۲۰۰ هم حذف نشده و حرفی از آن از هیچ طرفی هم نیست

  • ناشناس

    اینطور که کارشناس اینجا گفته عرضه اولیه نقدینگی را از بورس خارج نکرده بلکه به سمت خرید این سهام برده و نیز در صف‌های خرید آنها قفل شده البته از صف‌های خرید از هفته پیش شروع به آزاد شدن نقدینگی شده و مقداری از اصل نقدینگی در این سهام هم با فروش بخشی از آنها در هفته های دیگه آزاد میشه یعنی حدود 4000 میلیارد و همگی اگر بصورت هوشمند صرف خرید سهام بشه میتونه سبب رشد بورس در یکی دو هفته پیشه رو باشه

  • ناشناس

    تجارت نیوز که رفتی تعطیلات آخر هفته ولی مردم افتخار میدن و نظر میدن بعد از تعطیلات که برگشتی توجهی به آنها هم بکن نه انگار که چون تعطیلی نظرات هم تعطیله از عصر شنبه که برگشتی نظرات که فقط همان شنبه داده شده بخوانی و تایید کنی مردم به خودت و سایتت احترام میذارند و نظر میدهند این احترام لطفا متقابل باشه

  • آرش

    ۱۰۰درصد ۱۰۰درصد ۱۰۰درصد خودرو خساپا خگستر از شنبه رشد خواهد کرد و یک یا دو ماه ادامه دارد و۷۰درصد سود دارد‌ بهترین موقع‌ خرید است ۶ساله تو بورس هستم و از هیچ استادی و کارشناسی یا تو انیستاگرام یا جای دیگه استفاده نکردم همش الکی است اگه میخواهی بورس بلد باشی باید باید باید تو بازار باشی و ضرر کنی تا تجربه کسب کنی ? بهترین استاد بهترین پارت بهترین سرمایه تو بازار بودن است

  • ناشناس

    رئیس جمهور قانون جهش تولید مسکن را برای اجرا ابلاغ کرد این خودش برای صف خرید شنبه کافی است

  • ناشناس

    مسخره است هر روز مطلب تکراری …

  • ناشناس

    منفعتی برای همه
    خبری رانتی از حذف نشدن ارز دارویی
    تخصیص ارز 4200تومانی برای دارو سال آینده هم میباشد