کد مطلب: ۳۹۶۱۳۴

بررسی ريشه‌های ريزش امروز شاخص بورس در گفتگو با وليد هلالات:

بورس وارد فاز اصلاحی نشده است / روند شاخص برمی‌گردد / رشد ارزش معاملات نشانگر بازگشت بازار است

بورس وارد فاز اصلاحی نشده است / روند شاخص برمی‌گردد / رشد ارزش معاملات نشانگر بازگشت بازار است

یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: نمی‌توان گفت که بازار سهام وارد فاز اصلاحی شده است؛ معمولا فاز اصلاحی وقتی می‌خواهد آغاز شود، چند روز قبل از آن سهم‌ها در محدوده حجم‌های بالا همراه با نوساناتی حركت كرده و در وضعيت متعادل قرار می‌گيرند و بعد از آن وارد فاز اصلاحی می‌شوند.

به گزارش تجارت‌نيوز ، بازار سهام كه از دقايق ابتدايی امروز روند مثبتی را همچون روز گذشته در پيش گرفته بود، ناگهان وارد فاز اصلاحی شده و كليت بازار را سرخ پوش كرد.

برخی از منابع خبری علت اين ريزش را اختلال در هسته معاملات و سايت فناوری اطلاعات عنوان و تصريح كردند كه عدم نمايش صحيح قيمت‌ها سبب شده تا معامله‌گران سفارش‌های خود را تا منفي پنج در سيستم ثبت كنند. همين مساله زمينه‌ساز تشكل صف‌های فروش شده است.

اما منابع خبری از سازمان بورس، اختلال در هسته و سامانه معاملات را تكذيب و صرفا عنوان كردند كه سايت مديريت فناوری دچار مشكل شده كه هم‌اكنون در حال اصلاح ايرادات است. در عين حال به نظر می‌رسد ريزش دقايق فعلی بازار با وجود گستردگي دامنه آن، اما از ارزش معاملات كم نكرده است. چرا كه به سرعت شاهد رشد ارزش معاملات هستيم. کارشناسان اين مساله را تا حدی نشانگر بی‌پشتوانه بودن ريزش فعلي دانسته و از نگاه آنها می‌توان اميدها را براي رسيدن به تعادل زنده نگه داشت.

بورس وارد فاز اصلاحی نشده است

در همین راستا و برای ارزیابی رفتار بازار ، ولید هلالات، مدیر تحلیل و سرمایه‌گذاری کارگزاری اقتصاد بیدار به تجارت‌نیوز می‌گوید:«بنده از صبح تا به الان متوجه اختلال در سامانه نشده‌ام، بنابراین بعید می‌دانم که مشکل خاصی را داشته باشیم. در عین حال نمی‌توان گفت که بازار وارد فاز اصلاحی شده است؛ معمولا فاز اصلاحی وقتی می‌خواهد آغاز شود، چند روز قبل از آن سهم‌ها در محدوده حجم‌هاي بالا همراه با نوساناتی حركت كرده و در وضعيت متعادل قرار می‌گيرند و بعد از آن وارد فاز اصلاحی می‌شوند.»

وي در ادامه افزود: «بنابراين وقتي بازار ناگهان به صورت شارپ منفی می‌شود، معمولا خيلی سريع به تعادل می‌رسد. در بسياری از سهم‌ها شاهد آن هستيم كه بدون پشتوانه بنيادين رشد كرده‌اند. همچنين سهم‌های متعدد ديگری هم وجود دارند كه با وجود توجيه‌های بنيادين قوی و ارزنده بودن، رشد نكرده‌اند. بنابراين نمی‌توان بازار را از يك منظر مشاهده و بررسی كرد.»

اين كارشناس بازار سرمايه تصريح كرد:«در حال حاضر شاهد چند دستگی در بازار هستيم؛ در نتيجه نمی‌توان براي كليت بازار حكم صادر كرد و بايد سهم به سهم ارزيابی را انجام داد.»

هلالات در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اينكه در بازار كدام دسته غالب هستند؟ عنوان كرد: «به لحاظ تعدادی سهم‌هايی غالب هستند كه ارزنده نيستند و بايد اصلاح شوند. اما سرمايه‌گذاران اين سهم‌ها را می‌توان در دسته تازه واردين قرار داد و آنها نيز عموما سرمايه‌های زيادی را وارد بازار و به ويژه اين سهم‌ها كرده‌اند.»

مدیر تحلیل و سرمایه‌گذاری کارگزاری اقتصاد بیدار عنوان كرد:« با وجود این، به دليل بازدهی بالای بازار بايد انتظار همچين رفتاری را هم می‌اشتيم. بنابراين نبايد گفت كه بازار وارد فرآيند اصلاحی شده است. با توجه به مواردی كه مطرح شد، شايد در روز بعد شاهد معاملات مثبت باشيم يا اينكه بازار به تعادل می‌رسد.»

وی در ادامه افزود:« قاعدتا اگر به سمت تعادل برود، بايد منتظر بود كه در روزهاي آينده وارد فرآيند اصلاحی بشويم.»

هلالات در بخش ديگری از اظهارات خود به لزوم بررسی ارزش معاملات در اين فضا اشاره كرد و گفت:« اين مساله به صورت علمی مطرح نشده و ماحصل تجربه است؛ وقتی كه در اين شرايط شاهد ارزش معاملات بالای بازار هستيم، نشان می‌دهد كه حجم ورود پول به بازار بالا است و تا زمانی كه اين روند ادامه داشته باشد، وارد فاز اصلاحی نخواهيم شد.»

وی در ادامه افزود:« اما طبيعی است كه رفتار اپيدمی رو به بالا همواره اصلاح اپيدمی را به دنبال خود خواهد داشت. ما شاهد منفي بودن سهم‌هايی هستيم كه در روزهاي اخير اصلا رشد نكرده‌اند. درحالی كه در اين بازار فشار فروش روي آنها حس می‌شود.»

اين كارشناس بازار سرمايه با تاكيد بر اينكه اين روند به تعادل می‌رسد، عنوان كرد:« بنابراين نمی‌توان با منفی امروز بازار حكم قطعي را در خصوص ورود به فاز اصلاحی صادر كرد. بايد رفتار بازار را در روزهاي آينده مشاهده كرد و بعد از آن نتيجه گرفت.»

مدیر تحلیل و سرمایه‌گذاری کارگزاری اقتصاد بیدار در پايان تاكيد كرد:« در بررسی‌های خود بايد نيم نگاهي هم به ارزش معاملات داشت؛ ارزش معاملات اگر بالا بماند و بازار منفي باشد، اين اميد وجود دارد كه بازار بتواند به تعادل برسد. در عين حال بايد تاكيد كرد بهترين حالت برای بازار، رسيدن به تعادل است. نه ريزشی را شاهده باشيم و نه وارد روند رشدی مثل روزهای اخير باشيم.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بازار به رشد خود باید ادامه دهد