کد مطلب: ۷۳۷۰۷۶

یک روز پس از بیانیه شورای همکاری خلیج فارس؛ واکنش چین چه بود؟

یک روز پس از بیانیه شورای همکاری خلیج فارس؛ واکنش چین چه بود؟

یک روز بعد از انتشار بیانیه شورای همکاری خلیج فارس، سکوت چین درباره بند 12 این بیانیه که تاییدکننده ادعای مالکیت امارات بر جزایر سه‌گانه ایرانی‌ست، ادامه دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یک روز پس از انتشار متن بیانیه چهل و سومین نشست شورای همکاری کشورهای خلیج فارس و چین، سخنگوی وزارت امورخارجه چین بدون اشاره به بند دوازدهم این بیانیه، اعلام کرد که معاون نخست‌وزیر این کشور از روز دوشنبه سفر خود را به ایران آغاز خواهد کرد. وانگ ونبین تایید کرد که این سفر نقش مثبتی در تعمیق شراکت جامع راهبردی ایران-چین خواهد داشت.

اولین موضع چین در قبال بیانیه شورای خلیج فارس

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک نشست خبری به سوالی درباره تاثیر بیانیه مشترک چین و شورای همکاری خلیج فارس بر روابط تهران-پکن پاسخ داد.

آنطور که خبرگزاری ایسنا گزارش داده است، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در این نشست خبری در پاسخ به اینکه دولت چین چه توضیحی درباره تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌های مطرح شده درباره روابط تهران و پکن در پی بیانیه مشترک جمهوری خلق چین و شورای همکاری خلیج فارس دارد، گفت: نشست چین-شورای همکاری خلیج فارس که اخیرا برگزار شد، اهمیت قابل توجهی برای طرفین دارد. در این نشست، بیانیه مشترکی از سوی چین و شورای همکاری خلیج فارس صادر شد و برنامه‌ای اجرایی برای سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ در زمینه گفتمان راهبردی میان چین و شورای هکاری خلیج فارس تعیین شد.

به گفته این مقام چینی، هدفِ توسعه روابط میان چین و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، تعمیق همکاری‌های عمل‌گرایانه دوجانبه در بخش‌های متعدد و بهره‌مندی ملت این کشورها از مزایای آن است.

ونبین گفت: چین و ایران دوستی دیرینه‌ای دارند و به اتفاق هم تصمیم گرفتند شراکت جامع راهبردی‌شان را تحکیم کرده و ارتقا دهند. چین آماده افزایش ارتباطات و هماهنگی‌ها با ایران برای ایجاد پیشرفت بیشتر در روابط دوجانبه است. دو طرف برنامه‌ای برای همکاری جامع چین-ایران امضا کرده‌اند که اجرای آن اوایل امسال آغاز شد. چین با ایران برای رشد خوب و پایدارِ همکاری‌های عمل‌گرایانه تلاش خواهد کرد.

او در ادامه با اشاره به سفر معاون نخست‌وزیر چین به ایران گفت: سفر هوچون‌هوا، معاون نخست‌وزیر به ایران امروز آغاز می‌شود. ما بر این باوریم که این سفر نقش مثبتی در تعمیق شراکت جامع راهبردی ایران-چین خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین همچنین بیان کرد: کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و ایران همگی دوستان چین هستند؛ نه روابط چین-شورای همکاری خلیج فارس و نه روابط چین-ایران علیه هیچ طرف سومی نیست. چین از بهبود روابط کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با ایران بر اساس اصل همسایگی خوب، برقراری همکاری برد-برد با ایران و پیشبرد توسعه و ثبات در خلیج فارس حمایت می‌کند. چین حاضر است نقشی سازنده در این زمینه ایفا کند.

سکوت چین در برابر تمامیت ارضی ایران؟

اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پی این مطرح می‌شود که در بیانیه مشترک چین و شورای همکاری خلیج فارس، ادعاهایی درباره تمامیت ارضی ایران در حوزه جزایر سه‌گانه خلیج فارس به نگارش درآمده بود که پیشتر نیز از جانبِ امارات اعلام شده بود. بند دوازدهم بیانیه شورای همکاری خلیج فارس و چین که در این نشست به امضا رسیده، گمانه‌زنی‌ها در تهران را تا آنجا پیش برده که گروهی از کارشناسان معتقدند چین عملا با امضای این بیانیه، نه تنها به صورت یک طرفه، قرارداد 25 همکاری با ایران را لغو کرده بلکه تعرضی نیز به حاکمیت یک‌پارچه ایران بر جزایر ایرانی خلیج فارس دارد.

در تهران نیز، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر موضعِ نرمِ ایران در قبالِ بیانیه مشترک شورای همکاری خلیج فارس و چین، اعلام کرد: رابطه ایران با کشور چین در سایه وجود اراده سیاسی دو کشور مبتنی بر منافع و مسائل مشترک در حال گسترش است و در همین چارچوب امروز میزبان هیات عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی از چین در ایران خواهیم بود. این سفر با هدف گسترش مناسبات دو کشور انجام شده است.

او با تاکید بر این‌که نگاه ما در ارتباط با چین، نگاه در مسیر توسعه مناسبات دو کشور است، افزود: همانطور که پیش از این گفتم در ارتباط با موضوعات منافع اساسی ایران و تمامیت ارضی کشور با هیچ طرفی مصالحه نمی‌کنیم و نسبت به ادعاها و مسائل منتشر شده در این زمینه واکنش جدی نشان می‌دهیم و از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک برای پیشبرد منافع دو کشور استفاده می‌کنیم.

به گفته کنعانی، وزارت امور خارجه بلافاصله پس از انتشار این بیانیه، وارد عمل شده و سفیر چین در تهران را فراخوانده تا مراتب اعتراض خود را اعلام کند. او در پایان مواضع و واکنش‌های وزارتخانه مطبوعش به این ادعای واهی را «فوری» و «قاطع» خواند.

باید منتظر ماند و دید، سفر معاون نخست‌وزیر چین به تهران می‌تواند امید به از سرگیری قرارداد 25 ساله ایران و چین را فراهم کند یا پکن توانسته در همسایگی ایران، متحدان دیگری فراهم کند؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • کس

    ای هوار شرق دوست نمی شوند برای ایران خودتان با چشم در روز روشن می بینید نه چین ونه روسیه بدرد بخور نیستند بر مبنای منافعشان جلو میروند ما هم از دو طرف راند میشویم چرا ما هم نباید مثل همین کشورهای همسایه هم چین را داشته باشیم وهم غرب را باور کنید راهتان اشتباه است زمان خودش پشیمان میشوید که دیر است بفکر مردم وکشور باشید نه بفکر تعدادی برای خوردن ایران