حجم ویدیو: ۲۶.۲۸M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۳:۰۱ دانلود ویدیو

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مانده از برجام؛ رانده از چین

دولت ایران از ابتدای روی کار آمدن خود با بی‌اعتنایی به غرب وَ عبور از برجام، تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد پکن چید. اما با بیانیه‌ای که اخیراً چین به همراه عربستان علیه تهران منتشر کرد، حالا باید ایران را مانده از برجام و رانده‌شده از چین بدانیم.

امیر داداشی: به گزارش تجارت‌نیوز ، برخی کارشناسان اقدام اخیر دولت کمونیست چین را به معنای عبور از ایران و خروج یک‌طرفه از سند راهبردی 25ساله با تهران می‌دانند.

به‌رغم تغییر لحن چین، گویا دولت ایران هنوز فرصت ارائه پاسخ رسمی را پیدا نکرده است. در این میان فقط برخی از مسئولان به نوشتن چند توئیت و یادآوری گذشته بسنده کرده‌اند

این مماشات باعث شد تا چین پا را از گلیم خود فراتر ببرد و همسو با شش امیرنشین حوزه خلیج فارس درباره تمامیت ارضی ایران به اظهار نظر و انتشار بیانیه بپردازد. حالا به نظر می‌رسد، ایران پس از روسیه، آخرین یار خود را در عرصه بین‌المللی هم از دست داده است.

چرخش 180 درجه‌ای چین

چرخش 180 درجه‌ای چینی‌ها به سمت کشورهای عربی برای دولت ایران معنایی جز از دست دادن بزرگ‌ترین حامی تجاری ندارد. اما اهمیت این موضوع تنها به این جا ختم نمی‌شود.

پکن در طول سال‌های گذشته بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران از راه‌های غیررسمی بود و به پشتوانه همین کشور، امارات نقش مبادی ورودی ارز به ایران را ایفا می‌کرد. اما اکنون با ائتلاف شکل‌گرفته چینی-عربی آیا باز هم می‌توان به فروش نفت و ورود ارز به کشور امید داشت؟

تنها پس از انتشار بیانیه‌های اخیر، قیمت دلار در بازار سقف جدیدی را ثبت کرد و از 37 هزار تومان هم عبور کرد.

شاید روزی که دولت ایران تمام پل‌های ارتباط با غرب را فرو می‌ریخت، تصور نمی‌کرد چین به همین زودی‌ها با سایر قدرت‌های حاضر در منطقه علیه ایران به توافق برسد. توافقی که باید فعلاً آن را سر کوه یخی دانست که در مناسبات جدید منطقه بیرون زده است.

دولتی که تا همین چند ماه پیش اروپا را به فرا رسیدن «زمستان سخت» تهدید می‌کرد، حالا باید خود در انتظار زمستانی باشد که در آن دیگر نه خبری از برجام است و نه احتمالاً چین. آیا دولت می‌تواند به‌تنهایی از این انجماد اقتصادی و سیاسی عبور کند؟

برای مشاهده بیشتر ویدئوی دولت چین چرا صدای معترضان را شنید؟ را در تجارت‌نیوز ببینید.

1401/09/21

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.