کد مطلب: ۳۴۲۷۶۰

بیشترین رشد هفتگی شاخص بورس در یک فصل اخیر

بیشترین رشد هفتگی شاخص بورس در یک فصل اخیر

آخرین روز معاملاتی هفته جاری با رشد همزمان شاخص کل و شاخص کل هموزن پایان یافت و به این ترتیب، هفته سراسر مثبت بازار سهام به سر رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز، آخرین روز معاملاتی هفته جاری با رشد همزمان شاخص کل و شاخص کل هموزن پایان یافت.

افزایش ۸۶۲ واحدی شاخص کل، این نماگر را در نزدیکی سطح ۱۶۵ هزار واحدی مستقر کرد و به این ترتیب، هفته سراسر مثبت بازار سهام به سر رسید و رشد هفتگی بیش از ۴/ ۲ درصدی را برای شاخص کل بازار رقم زد.

تداوم رشد بورس؟

شاخص کل بورس تهران در پاییزی که سپری شد، به واسطه ابهاماتی که بر بازار حاکم بود با خروج نقدینگی، حرکتی رو به نزول را در پیش گرفته بود. روندی که در روزهای پایانی آذر تشدید شد؛ به‌گونه‌ای‌که کارشناسان اظهار کردند بازار به کف بنیادی خود نزدیک شده و احتمال ریزش بیشتر قیمت‌ها کاهش یافته است. این اولین محرکی بود که توجه معامله‌گران را نسبت به بازار سهام برانگیخت و تقاضا با رشدی آرام نسبت به عرضه پیشروی کرد.

در همین برهه زمانی، اخبار مثبتی حول مذاکرات دو قدرت اقتصادی آمریکا و چین به گوش رسید. امری که فضایی مثبت را بر معاملات جهانی نفت و فلزات پایه حاکم ساخت و اثرات آن در صنایع صادراتی بورس منعکس شد. این دسته از صنایع متاثر از بازارهای جهانی خرید و فروش می‌شوند و به کوچک‌ترین سیگنال‌های مثبت دریافتی از جانب آنها واکنش نشان می‌دهند. به این ترتیب، محرک دیگری در جلب نقدینگی به بازار سهام و صنایع کالایی شکل گرفت. نظر به اینکه سهام کالایی حدود نیمی از ارزش بازار را در اختیار دارند، افزایش تقاضا در این سهام مستقیما به رشد شاخص کل بورس منجر می‌شود.

از این رو، شاخص بازار با سرعت بیشتری به افزایش خود ادامه داد؛ به‌گونه‌ای‌که از ابتدای زمستان بیش از پنج درصد به آن افزوده شد. حال، با توجه به اینکه چشم‌انداز خوش‌بینانه‌ای بازار را فرا‌گرفته است، سهامداران به انتظار گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها نشسته‌اند؛ سومین محرکی که می‌تواند تقاضای فعالان بازار را در سهام ارزنده تقویت کند.

اطلاعات صورت‌های مالی ۹ ماهه منتهی به عملکرد پایان آذر شرکت‌ها، باید تا انتهای دی‌ماه در سامانه کدال منتشر شوند. به این ترتیب، فضای فعالیت‌های شرکت‌ها تا ۱۰ روز آینده با شفافیت بیشتری برای سها‌مداران به نمایش گذاشته شده و بخشی از ابهاماتی که وجود داشت از میان برداشته می‌شود. خرید و فروش در چنین فضای معاملاتی که می‌توان به حقایق عینی اتکا کرد، اطمینان بیشتری به معامله‌گران می‌بخشد و آنها را به سوی سهامی که قابلیت سودآوری دارند، سوق می‌دهد.

نگاهی به روند بازار چهارشنبه

روز گذشته، معاملات اکثر صنایع بورسی با غلبه تقاضا بر عرضه انجام شد و ۲۷ گروه در مدار مثبت روز خود را به پایان رساندند. در صدر این صنایع، گروه‌هایی همچون محصولات چوبی، انتشار و چاپ و نیز محصولات کاغذی به ترتیب بیشترین رشد شاخص روزانه را به ثبت رساندند.

از سوی دیگر، متوسط قیمت سهام کالایی نیز در محدوده مثبت قرار گرفت که بیشترین اثرات فزاینده از سوی آنها بود. این دسته از صنایع به دنبال مذاکرات تجاری آمریکا و چین که زمزمه‌های توافق در آن به گوش می‌رسد و بهبود بازارهای کالایی از جمله نفت خام و فلزات پایه در اثر آن، مدتی است که مورد اقبال سهامداران قرار گرفته‌اند.

در دو روز اخیر نیز با قوت گرفتن احتمالات دستیابی به توافق تجاری و اثرات مثبت و قریب‌الوقوع آن بر سهام مرتبط، تقاضا در نمادهای بانکی فروخوابید و متوجه سهام صادراتی شد. از این رو بهای نمادهای بانکی طی این مدت تحت فشار فروش، به سطوح پایین‌تری خزیدند. این اصلاح قیمتی باعث شد که روز گذشته مجددا بخشی از تقاضای بازار به سوی سهام بانکی جلب شود.

روز گذشته ارزش معاملات خرد در حدود ۳۷۷ میلیارد تومان ثبت شد. بخش عمده این نقدینگی در داد‌و‌ستد سهام بانک‌ها رقم خورد که معادل یک سوم آن بود. در میان نمادهایی که بیشترین اثر فزاینده را بر شاخص کل وارد کردند، سهام معدنی و صنعتی چادر ملو صدرنشین بود و بیش از ۱۲۲ واحد نماگر بازار را ارتقا بخشید.

«کچاد» تحت تاثیر اصلاحیه گزارش عملکرد آذر ماه خود که در کدال منتشر شد، رشد تقاضا را در سهام خود شاهد بود. برابر این گزارش، ضریب فروش یکی از محصولات اصلی شرکت، محصولات کنسانتره، از ۸/ ۱۳ درصد به ۵/ ۱۵ درصد قیمت فروش شمش افزایش یافته است. به همین جهت، «کچاد» زیر سایه استقبال سهامداران روز مثبتی را پشت‌‌سر گذاشت.

در مراتب بعدی نمادها با بیشترین اثر بر شاخص کل، پالایش نفت اصفهان و فولاد مبارکه اصفهان جای داشتند که در مجموع بیش از ۲۰۶ واحد به نماگر بازار افزودند. در مقابل، پتروشیمی مبین عنوان بیشترین اثر کاهنده را به خود اختصاص داد و منجر به عقب‌نشینی بیش از ۱۲۶ واحدی شاخص کل شد.

از دیگر اتفاقات بازار می‌توان به نماد دارویی «دعبید» اشاره کرد. داروسازی دکتر عبیدی پس از توقف معاملاتی در تاریخ ششم آذر (برگزاری مجمع عمومی فوق العاده مبنی بر تصویب افزایش سرمایه) بدون محدودیت نوسان قیمت، روز گذشته در ساعات میانی بازار بازگشایی شد. این شرکت چندی پیش آگهی افزایش ۱۵۰ درصدی سرمایه خود را از محل سود انباشته، در سامانه کدال قرار داده بود.

سالانه شرکت‌ها درصدی از سود کسب‌شده را نزد خود تحت عنوان «سود انباشته» نگهداری می‌کنند. هرگاه که این سود انباشته به مقدار مناسبی دست یافت، شرکت تصمیم به افزایش سرمایه از این طریق می‌گیرد. در این شرایط تعداد سهام افزایش پیدا می‌کند؛ ولی تغییری در جریان نقدینگی صورت نمی‌گیرد. از این رو همان‌طور که تعداد سهام افزایش یافته، بهای آنها نیز کاهش می‌یابد.

در همین راستا، سهام دارویی «دعبید» با قیمتی پایین‌تر از سطح قیمت روزی که متوقف شد، بازگشایی و با اقبال شدید سهامداران حقیقی مواجه شد؛ به‌طوری‌که افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت را تجربه کرد و شاخص کل را بیش از ۱۰۰۰ واحد ارتقا بخشید و آن را وارد کانال ۱۶۶ هزار واحدی کرد. با این حال، پس از ساعتی معاملات آن مجددا متوقف شد و همراه با این توقف، شاخص کل بازار نیز به سطح قبلی خود بازگشت.

همگام با بازیگران بازار

دیروز، برای چهارمین روز پیاپی بازار سهام با مشارکت معامله‌گران حقیقی به روز خود پایان داد. طی این فرآیند، بالغ بر ۵ میلیون سهم به ارزش افزون بر ۲ میلیارد تومان از پرتفوی سهامداران حقوقی خارج و به سبد سهام حقیقی‌ها افزوده شد. به این ترتیب، میزان تغییر مالکیت یافته هفتگی نیز به نفع بازیگران حقیقی بازار رقم خورد و نزدیک به ۹۰ میلیارد تومان محاسبه شد.

چهارشنبه هفته جاری، غالب توجهات سهامداران حقیقی به نماد معاملاتی «خودرو» جلب شد. خالص خرید حقیقی‌ها از نماد مزبور بیش از ۲ میلیارد تومان برآورد شد. در ادامه ترجیحات این دسته از معامله‌گران نماد بانکی «وتجارت» قرار داشت که ارزش تغییر مالکیت صورت گرفته در آن نزدیک به ۲ میلیارد تومان بود.

«حفارس» نیز به‌عنوان اولویت سوم سهامداران خرد معرفی شد. در میان صنایع نیز صنعت خودرو با خالص خرید بیش از ۴ میلیارد تومانی سهامداران حقیقی، از بیشترین حمایت آنها برخوردار شد.

صنایع پالایشی و فلزات اساسی نیز در مراتب بعدی قرار داشتند که در مجموع تغییر مالکیت نزدیک به ۳ میلیارد تومانی را تجربه کردند. در مقابل، در صدر صنایعی که با پشتیبانی سهامداران حقوقی روز خود را به اتمام رساندند، صنعت اطلاعات و ارتباطات قرار داشت.

از دیگر صنایعی که تحت مالکیت این دسته از معامله‌گران بودند، می‌توان به صنعت محصولات پتروشیمی و بانک‌ها اشاره کرد که نماد بانکی «وپاسار» و نماد پتروشیمی «بفجر» به‌عنوان ترجیحات برتر این دسته از سهامداران ثبت شده و در مجموع با خالص خرید بیش از ۳ میلیارد تومانی معامله‌گران حقوقی به کار خود پایان دادند.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.