خبر مهم:

کد مطلب: ۳۹۲۸۲۵

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی:

بیمه ایران کالاهای قاچاق را بیمه می‌کند! / لوازم خانگی ارزان می‌شود

بیمه ایران کالاهای قاچاق را بیمه می‌کند! / لوازم خانگی ارزان می‌شود

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی می‌گوید: علت رشد کالاهای قاچاق نیز حمایت سازمان‌های بیمه‌ای است. اخیرا بیمه ایران نیز کالاهای قاچاق را بیمه می‌کند و اداره پست هم این کالاها را درب منزل مردم تحویل می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، صاحبان صنایع لوازم خانگی روزهای کج دار و مریضی را سپری می‌کنند. یک روز هجوم کالاهای وارداتی به کشور و روز بعد تعدد اقلام قاچاق در بازار و یک روز دیگر هم مواد اولیه باعث شده که از میزان تولید لوازم خانگی در کشور کاسته شود.

حالا این بار بحث بر سر کمبود سرمایه در گردش صنعتگران است. هر چند که این دغدغه طی این سال‌ها مداما به مسئولان دولتی هشدار داده شد اما بی‌توجهی به این موضوع باعث شد که از سال 97 با پدیده کمبود کالا و در نهایت گرانی در سطح بازار مواجه شویم. طبق آمار و ارقام صنعت لوازم خانگی در جایگاه دوم صنایع کشور و بعد از صنعت خودرو قرار دارد. حال با توجه به افزایش تنش‌های بین‌المللی و کمبود مواد اولیه قیمت لوازم خانگی در نیمه دوم سال چه وضعیتی خواهد داشت؟ آیا قیمت کالاها مجدد گران خواهند شد؟

رئیس هیات مدیره مجمع کارآفرینان ایران امروز در جمع خبرنگاران قرار گرفت و درباره وضعیت لوازم خانگی گفت: امروز همه صنایع بزرگ کشور معطل تامین نقدینگی هستند، اما مشکل آنجاست که نقدینگی به سمت فعالیت‌های سفته بازی رفته است و در این زمینه باید سیاست‌های کنترلی نظیر مالیات بر عایدی اعمال شود.

محمدرضا دیانی همچنین در بخش دیگر سخنانش به وضعیت تولید اشاره کرد و افزود: در حال حاضر با ظرفیت ۲۰ تا ۳۰ درصد فعالیت می‌کنند، این صنعت در حال حاضر به حدود چهار هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز دارد تا بتواند ظرفیت تولید را به ۶۰ درصد برساند. در سال‌های گذشته منابع نقدینگی زیادی در شمال شهر تهران صرف ساخت آپارتمان‌ها و مجتمع‌هایی شده که بسیاری از آنها خالی هستند یا در سایر فعالیت‌های سفته بازی وارد شده و هیچ فایده‌ای هم نداشته است.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ادامه داد: منابع نقدینگی کشور باید به سمت تولید هدایت شود، این در حالی است که در سال ۹۶ فقط ۲۶ درصد و در سال ۹۷ حدود ۲۷ درصد نقدینگی‌ها به سمت تولید رفته است؛ انتظار می‌رود در این زمینه بانک مرکزی به اعمال سیاست‌های تشویقی و تنبیهی برای بانک‌ها در تخصیص منابع بپردازد.

دیانی ادامه داد: ‌امروز تحریم‌ها طلایی‌ترین فرصت را برای صنعت کشور به وجود آورده و در حقیقت یک توفیق اجباری است تا با طراحی سیاست‌های دقیق و منسجم، موضوع حمایت از تولید را عملیاتی و اجرایی کنیم.

دیانی گفت: بحث مبارزه با فساد سبب شده تا اکنون برخی اداره‌ها، کارهای عادی‌شان را نیز با ترس و لرز انجام دهند و کاری به اینکه فعال اقتصادی فردی پیشرو و فعالی بزرگ است یا عادی، نداشته و اولویتی قائل نمی‌شود، در حالی که اقتصاد به معنای توجه به اولویت‌هاست.

او ادامه داد: امروز بانک‌ها ملاک اعتباردهی را میزان تولید در سال‌های قبل قرار داده و به اندازه ۷۰ درصد فروش سال‌های گذشته به تولیدکنندگان اعتبار می‌دهند، این در حالی است که تحقق تولید به اندازه پارسال ۲.۵ برابر سال گذشته سرمایه در گردش نیاز دارد.

دیانی درباره وضعیت این روزهای صنعت لوازم خانگی گفت: با وجود تحریم‌ها، اما تولیدکنندگان داخلی قادرند بهترین کالاها را با بهترین کیفیت تولید کنند. این موضوع حتی شامل قطعات «های تک» (High Tech) می‌شود و قادر به تولید آنها هستیم. حتی در تولید این قطعات هیچ منع تکنولوژیکی نداریم اما در سال‌های گذشته فقط به دلیل به صرفه نبودن‌ آنها این قطعات را تولید نکردیم.

او یادآور شد: ‌بزرگترین مشکل در صنعت لوازم خانگی، تامین نقدینگی است و مسائلی نظیر لجستیک و حمل‌و‌نقل بین‌المللی نیز با برنامه‌ریزی درست دولت قابل حل است.

دیانی به برگزاری جلسه‌ای در وزارت صنعت، معدن و تجارت در هفته گذشته با موضوع مبارزه با تحریم‌ها اشاره کرد و افزود:‌ در این جلسه، برگزارکنندگان خواستار مجوز برای واردات قطعات نیمه کامل (SKD) لوازم خانگی شدند و این موضوع سرمایه‌گذاری شرکت‌های داخلی در تولید قطعات و داخلی‌سازی آنها را با شکست مواجه می‌کند.

بیمه کالاهای قاچاق

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: در صورت تامین نقدینگی مورد نیاز این صنعت که به حدود چهار هزار میلیارد تومان می‌رسد، ظرفیت تولیدی شرکت‌های داخلی دست کم دو برابر شده و صرفه اقتصادی خواهد یافت و پس از آن کاهش ۲۰ درصدی قیمت‌ها امکان‌پذیر خواهد شد.

او مدعی شد که لوازم خانگی تولید داخل در بسیاری موارد قابل رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی است و به طور نمونه اکنون که کولرگازی در بازار کمیاب شده و نمونه‌های قاچاق آن زیاد است، با تزریق نقدینگی ۵۰۰ میلیارد تومانی قادر به تامین کل بازار کشور خواهیم بود.

دیانی همچنین به میزان قاچاق کالاهای لوازم خانگی اشاره کرد و گفت: رشد قاچاق کالاهای لوازم خانگی در امسال نسبت به سال‌های گذشته از 100 درصد هم گذشته است. معتقدم که سهم کالاهای قاچاق در سطح بازار بیش از 30 درصد است. علت رشد کالاهای قاچاق نیز حمایت سازمان‌های بیمه‌ای است. اخیرا بیمه ایران نیز کالاهای قاچاق را بیمه می‌کند و اداره پست هم این کالاها را درب منزل مردم تحویل می‌دهد. با این وضعیت آیا می‌توان به رشد تولید و صادرات اندیشید؟

حال با توجه به حجم گسترده واردات کالاهای قاچاق به کشور یکی از دغدغه‌های مردم کمبود اجناس و نوسان قیمت‌هاست. کمبود کالا موجی از گرانی را در سطح بازار به وجود آورده که همین عامل باعث شده که مردم نتوانند کالاهای مورد نظر را در بازار تهیه کنند.

از سوی دیگر سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان به مردم نوید کاهش قیمت لوازم خانگی را داد؟ به تجارت‌نیوز گفت: چنانچه سرمایه در گردش واحدهای صنعتی داخل از سوی دولت و بانک‌ها تامین شود می‌توان به کاهش 20 درصدی قیمت‌ها امیدوار بود. اما چنانچه بحث نقدینگی واحدهای صنعتی برطرف نشود قیمت لوازم خانگی در نیمه دوم سال افزایش خواهد یافت و بازار با کمبود کالا مواجه می‌شود.

حمیدرضا غزنوی افزود: امیدواریم با حمایت از تولید داخل بتوانیم سالانه یک میلیارد دلار کالا به کشورهای خارجی صادر کنیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.