کد مطلب: ۳۹۴۱۹۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رمزگشایی از کاهش مشکوک نرخ بیکاری / بیکاران ناامید بازار کار را ترک کردند

رمزگشایی از کاهش مشکوک نرخ بیکاری / بیکاران ناامید بازار کار را ترک کردند

هرچند نرخ بیکاری در بهار امسال کاهش یافته اما مرکز پژوهش‌های مجلس در پژوهشی اعلام کرده که این کاهش نرخ بیکاری ناشی از افزایش اشتغال نیست بلکه ناشی از خروج افراد ناامید از بازار کار است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در دوران فعالیت دولت‌های نهم و دهم نرخ بیکاری حتی تک رقمی هم شد اما از نگاه کارشناسان علت اصلی این کاهش نه افزایش اشتغال بلکه رشد قابل توجه جمعیت غیرفعال بود. در آن دوره نرخ مشارکت اقتصادی از بیش از 40 درصد اواسط دهه 80 تا 36 درصد هم کاهش یافت.

اما در سال 92 و در دوران فعالیت دولت حسن روحانی نرخ مشارکت یک روند صعودی به خود گرفت و از مرز 40 درصد هم عبور کرد. با این حال در آخرین کارنامه فصلی بازار کار منتشر شده توسط مرکز پزوهش‌های مجلس جمعیت فعال به مانند گذشته روند صعودی نداشت و به تعبیر مرکز پژوهش‌های مجلس با خروج تعدادی از افراد ناامید از بازار کار و رشد جمعیت غیرفعال نرخ بیکاری کاهش یافت.

بازوهی پژوهشی مجلس در این باره اعلام کرده است: هرچند آمار نشان می‌دهد نرخ بيكاری در فصل بهار سال 1398 نسبت به فصول مشابه در سه سال اخير کاهش داشته است اما با توجه به سایر شاخص‌های بازار کار، بايد توجه داشت كاهش نرخ بيكاری نه به دليل افزايش اشتغال قابل توجه بلكه به دليل خارج شدن افراد از بازار كار و افزايش قابل توجه جمعيت غيرفعال رخ داده است.

نتایج برآوردهای مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد در صورتی كه اين افراد از بازار كار خارج نمی‌شدند نرخ بيكاری كل كشور به 13.9 درصد می‌رسيد كه نسبت به نرخ اعلام شده 3.1 درصد بيشتر است.

این مرکز توضیح داده است: در صورتی كه افراد خارج شده از بازار كار در فصل بهار سال 1398 همچنان تقاضای شغل داشتند نه‌تنها نرخ بيكاری 1.3 درصد كاهش نمی‌يافت بلكه 1.6 درصد نيز افزايش می‌يافت. اين موضوع در نرخ بيكاری زنان بسيار جدی‌تر است؛ به طوری كه با اين فرض نرخ بيكاری زنان به جای 17.3 درصد به 28.1 درصد می‌رسيد.

1 3

برگرفته از بررسی اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.