کد مطلب: ۳۰۶۰۰۱

«بیگ دیتا» در مجارستان رونمایی شد

«بیگ دیتا» در مجارستان رونمایی شد

مجارستان به عنوان میزبان جشن روز جهانی جهانگردی با به اشتراک گذاشتن تجربه خود در تهیه سند استراتژی توسعه گردشگری، از کلیدی رونمایی کرد که درهای قفل شده گردشگری را باز می‌کند.

هومن یوسفی- کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک - در یادداشتی با موضوع «ضرورت استفاده از تکنولوژی دیجیتال در گردشگری» که به انگیزه محتوای جشن روز جهانی جهانگردی نوشته و در اختیار این رسانه قرار داده، اشاره کرده است: در مراسم روز جهانی گردشگری که ۲۷ سپتامبر در بوداپست برگزار شد پنل تخصصی با موضوع «بیگ دیتا یا داده‌های بزرگ» طرح شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، در ادامه یادداشت او که به جزییات این رویداد پرداخته، آمده است: «در این پنل عنوان شد که داده‌های بزرگ کلید گشودن درهایی است که در پشت آن پتانسیل‌های قوی برای گردشگری وجود دارد و به وسیله آن می‌توان به روشی کارآمد به مدیریت مقاصد گردشگری پرداخت.
در این پنل که توسط مدیر بخش صنعت سفر شرکت گوگل مطرح و ریاست پنل را مدیریت توسعه کسب‌وکار گوگل بر عهده داشت، چالش‌ها و فرصت‌های بخش گردشگری در حوزه داده‌‌های بزرگ، بررسی شد.

بیگ دیتا چیست؟

حال باید ببینیم این داده‌ها از چه نوع هستند و چه نقشی در توسعه گردشگری پایدار دارند که تا این حد مورد توجه قرار گرفته‌اند و بخش مشخصی از سخنرانی روز جهانی گردشگری را به خود اختصاص داده‌اند:

امروزه نرخ رشد تولید داده‌ها در دنیای امروز گردشگری، روز به روز در حال افزایش است. از سال ۲۰۱۲ به بعد در هر روز بیش از هزار پتابایت (هر پتا بایت معادل یک میلیون گیگا بایت است) داده تولید می‌شود که به دنبال خود، به ذخیره سازی، تحلیل و پالایش داده ها نیاز دارد.

در صنعتی مانند گردشگری با وسعت شگفت انگیز و محتوای عمیق خود میزان داده های تولید شده بسیار عظیم است.

این موضوع باعث شده است تا برنامه‌ریزان ‌حوزه‌های گردشگری به دنبال ایجاد ساختارها، متدولوژی و روش‌ها و رویکردهای جدید برای کنترل و پردازش این حجم داده و گرفتن خروجی مناسب از آن و تبدیل آن به اطلاعات درست و تحلیل‌های واقعی باشند.

در بسیاری از صنایع مانند کشاورزی و پزشکی و گردشگری حجم داده‌ها به صورت تصاعدی و پیوسته در حال افزایش است. آنقدر که بر آن نام «بیگ دیتا» یا «داده‌های بزرگ» نهاده‌اند.

بیگ دیتا را با نرم‌افزارهای معمول نمی‌توان اجرایی کرد. تحلیل آنها هم در یک واحد زمان ممکن نیست. رشد مداوم کمی و کیفی و تنوع داده‌ها در صنعت گردشگری سبب می‌شود تا برنامه ریزان ‌گردشگری در سطح کلان از روش های سنتی دست کشیده و به دنبال راهی مدرن برای تجزیه و تحلیل داده‌ها باشند. هنر تحلیل داده‌ها است که می‌تواند یک بخش گردشگری را از بخش دیگر و یا یک کشور را از کشور دیگر متمایز سازد.

زولتان گولر، رئیس سازمان گردشگری مجارستان یعنی کشوری که امسال میزبان روز جهانی گردشگری است در پیام خود آورده است که: سازمان گردشگری مجارستان سند استراتژی توسعه گردشگری ملی خود را تا سال ٢٠٣٠ تهیه کرده است و دیجیتال سازی و گردشگری پایدار بخش مهمی از این استراتژی را تشکیل میدهند. این سند در پایان سال ۲۰۱۷ در کشور مجارستان تهیه شده است و با اعلام شعار گردشگری و تحول دیجیتال کار خود را در این ‌کشور آغاز خواهد کرد. مجارستان نمونه ای از یک‌ کشور است و البته هر کشوری می تواند این شعار جهانی را از نگاه خود به مرحله اجرا برساند و با دیدگاه خاص خود به مزیت رقابتی که انتظار دارد دست یابد.

در دنیای گردشگری با قابلیت تنوع پیچیده ای که دارد، فاکتورهای بسیاری به عنوان مزیت رقابتی می تواند خودنمایی کند.

به طور کلی فناوری و تکنولوژی به عنوان یک فعالیت فرعی در کنار فعالیت اصلی نقش موثری به عنوان ارزش افزوده بازی می‌کند.

مطمئنا در هر صنعت داده‌های بسیاری متناسب با اجزای آن صنعت و سیستم موجود در آن به شکل مستمر ایجاد می‌شود که اگر این داده‌ها خوب تحلیل نشود به عبارتی خوب مدیریت نشود، نه تنها اثربخشی لازم در ارتقا شاخص‌های رقابتی آن صنعت بلکه مزیت رقابتی هم ایجاد نمی‌شود.

اینجاست که فناوری اطلاعات و تکنولوژی‌های دیجیتالی به کمک آن صنعت آمده تا بتواند داده‌های متنوع را تحلیل کرده و در اختیار مدیران راهبردی آن صنعت قرار دهد.

یکی از انواع سیستم‌هایی که به کمک دستگاهای حجم زیاد برای تحلیل و پردازش آنها می‌پردازد؛ سیستم خبره (ویزارد سیستم) است.

این سیستم با استفاده از نرم افزارهایی بسیار پیچیده بر اساس تکنولوژی های هوش مصنوعی و شبکه‌های عصبی قادر به تحلیل داده‌ها است و البته سخت افزارهایی که برای انجام این نوع عملیات پیچیده به کار می رود، یک ‌سیستم نبوده بلکه مجموعه ای از ابرکامپیوترهای متصل به هم در سراسر دنیا است که از طریق شبکه های کامپیوتری و بستر اینترنت به یکدیگر مرتبط هستند. و درنهایت، ما هم اکنون در حال استفاده از تکنولوژی هایی هستیم که تا چند سال پیش حتی رویای آن هم سخت بود.»

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.