کد مطلب: ۲۰۷۰۲۳

تاثیر افزایش بن خواربار کارگران در بازار مصرف

تاثیر افزایش بن خواربار کارگران در بازار مصرف

افزایش رقم بن خواربار کارگران از نگاه یک کارشناس حوزه کار به تحریک تقاضا در بازار مصرف کمک می‌کند و بهترین راه تقویت تولید داخلی و کاهش قیمت تمام شده،‌ بالا بردن قدرت خرید نیروی کار است.

علی‌اکبر لبافی، اظهار کرد: زمانی که نیروی کار قدرت خرید نداشته باشد، قادر به خرید تولید داخل نیست، درنتیجه بسیاری از کالاها انبار می‌شوند و کارخانه‌ها شیفت‌های کاری خود را تعطیل می‌کنند و تداوم این امر به تعدیل نیروی کار و بیکار شدن او می‌انجامد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی دامه داد: در حال حاضر با دو چالش اساسی در کشور روبرو هستیم، یکی پایین بودن توان خرید و دیگری قیمت تمام شده کالا و لذا تنها راهی که شورای عالی کار می‌تواند در پیش بگیرد تا این دو چالش را پوشش دهد، بهبود قدرت خرید نیروی کار است.

این کارشناس حوزه کار تاکید کرد: شورای عالی کار باید به شیوه‌ای تعیین مزد کند که به رکود و انباشت بیشتر تولیدات در انبارها منجر نشود، از این رو دولت باید با اعمال معافیت‌های بیمه‌ای و مالیاتی در بنگاه‌های اقتصادی و حفظ آن، دستمزد را پلکانی افزایش بدهد تا از این طریق قیمت تمام شده پایین بیاید و گرایش به خرید تولید داخل افزایش پیدا کند.

لبافی درباره پیش‌بینی بن خواربار کارگران نیز گفت: یکی از راه‌هایی که می‌تواند به تحریک تقاضا در بازار مصرف منجر شود، بن خواربار یا بن رفاهی است. اگر برای سال آینده رقم بن خواربار کارگران افزایش داده شود و این رقم صرفاً به دریافت مستقیم کالا اختصاص یابد، مثمرثمر است.

وی در پایان تاکید کرد: درباره دستمزد کارگران باید هر تصمیمی که گرفته می‌شود، توان و کشش بنگاه‌های اقتصادی و وضعیت نیروهای حداقل‌بگیری که دستمزد فعلی کفاف زندگیشان را نمی‌دهد، در نظر داشت لذا تنها راهی که می‌تواند کمک کند تا حداقل دستمزد افزایش بیشتری پیدا کند، ورود دولت به موضوع تخفیف‌های بیمه‌ای و مالیاتی و کاهش هزینه بنگاه‌های اقتصادی است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.