کد مطلب: ۳۰۰۰۰۵

محمدرضا گیوکی، کارشناس بازار سرمایه پاسخ داد:

کدام نمادهای بورسی با افزایش نرخ سود متضرر می‌شوند؟

کدام نمادهای بورسی با افزایش نرخ سود متضرر می‌شوند؟

احتمال اینکه دولت در چند ماه آینده نرخ سود بانکی را افزایش دهد بسیار وجود دارد، سوال این است که افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی چه تاثیری بر شاخص کل بورس می‌گذارد؟

به‌ گزارش تجارت‌نیوز، در روز چهارشنبه ( 21 شهریورماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 10944 میلیارد ریال رسید و شاخص با رشد 6483 واحدی در رقم 155061 جای گرفت که بلندترین جهش بورس در تاریخ رقم خورد.

یکی از عوامل اصلی رشد بیش از شش هزار واحدی شاخص کل بورس در هفته گذشته ورود نقدینگی به بازار سرمایه بود که به گفته بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه روند صعودی شاخص کل بورس و افزایش حجم معاملات در هفته گذشته نشانگر این موضوع است که مردم نسبت به سرمایه‌گذاری در بورس تمایل پیدا کرده‌اند و خواهان انتقال سرمایه خود از بازارهای موازی یعنی سکه، طلا و ارز به سمت بازار سرمایه هستند، بنابراین به لحاظ روانی نقدینگی روی خوشی به بازار سهام نشان داده است.

اما با توجه به اینکه دولت‌ها همواره برای کنترل نرخ تورم و حجم نقدینگی اقدام به افزایش نرخ سود بانکی می‌کنند، احتمال اینکه دولت در چند ماه آینده نرخ سود بانکی را افزایش دهد بسیار وجود دارد، سوالی که مطرح می‌شود این است که افزایش نرخ سود بانکی چه تاثیری بر شاخص کل بورس و ارزش سهام برخی گروه‌ها می‌گذارد؟

محمدرضا گیوکی، عضو انجمن مهندسی مالی و مدیریت استراتژیک ایران در گفتگو با «تجارت‌نیوز» د رخصوص تاثیر افزایش نرخ سود بانکی بر بازار سرمایه ، گفت: قطعا افزایش نرخ سود بانکی مضر است و اینکه مشاهده می‌شود برخی بانک‌ها سود ۲۱ درصد و بیشتر از آن می‌پردازند، هم به بازار سرمایه و هم به خود بانک‌ها آسیب وارد می‌کند.

بانک‌ها رقیب دیرینه بازار سرمایه

عضو انجمن مهندسی مالی و مدیریت استراتژیک ایران تصریح کرد: بانک‌ها یک رقیب دیرینه سرمایه‌گذاری برای بازار سرمایه به شمار می‌روند، با افزایش نرخ سود بانکی، هزینه مالی شرکت‌هایی که وام دریافت کرده‌اند مانند دارویی‌ها و برخی دیگر از صنایع بالاتر می‌رود، بنابراین ارزش سهام نمادهای دارویی کاهش پیدا می‌کند. همچنین این اتفاق برای خود بانک‌ها هم مطلوب نیست، زیرا بهای تمام شده پول برای بانک‌ها هم بالا می‌رود و در نهایت خرج پول برای آنها دشوار می‌شود.

گیوکی افزود: با این اتفاق، جریانی شکل می‌گیرد که قطعا به ضرر بازار سرمایه است؛ از طرفی تنها راه نجات اقتصاد کشور، ارتباطات بانکی بین‌المللی و آرامش سیاسی است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در حال حاضر دو سامانه برای نرخ‌گذاری ارز وجود دارد؛ یکی سامانه نیما است که مربوط به صادرکنندگان و واردکنندگان بوده و در دسترس عامه مردم نیست و دیگری بازار سنا است، بنابراین برای ایجاد شفافیت باید این دو بازار را با یکدیگر ترکیب کرده و یک مرجع رسمی برای تعیین نرخ ارز آزاد تشکیل شود.

عضو انجمن مهندسی مالی و مدیریت استراتژیک ایران در خصوص آخرین تحولات گروه پتروشیمی، تصریح کرد: در آخرین تحولات مربوط به گروه پتروشیمی طرحی دوفوریتی در راستای آزادسازی نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی در دستور کار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. در این طرح بر لزوم تسویه ارزی خوراک با وزارت نفت از سوی صنایع پایین‌دست نفت مانند پتروشیمی‌ها تاکید شده بود.

وی ادامه داد: به طور حتم با تصویب نهایی این موضوع، رانت چندین ساله پتروشیمی‌ها ناشی از اختلاف نرخ ارز مبادله‌ای به‌عنوان مبنای خوراک پتروشیمی‌ها و نرخ ارز آزاد به‌عنوان مبنای نرخ فروش محصولات این شرکت‌ها حذف خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: حذف رانت خوراک شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی به خودی خود امری خوشایند است، اما از آنجا که اجرایی شدن این طرح تاثیر منفی بر سودآوری شرکت‌های پتروشیمی در بازار سرمایه می‌گذارد، معاملات پتروشیمی‌ها تحت‌ تاثیر این موضوع با فشار عمومی فروش به ویژه پتروشیمی‌های مصرف‌کننده خوراک گاز به پایان رسید، اما باید توجه داشت شرایط مناسب بنیادی این شرکت‌ها می‌تواند مانع از اثرگذاری شدید ریسک آزادسازی قیمت خوراک پتروشیمی‌ها بر قیمت سهام آنها شود.

تاثیر متغیر شرایط سیاسی کشور بر آینده بازار سرمایه

عضو انجمن مهندسی مالی و مدیریت استراتژیک ایران در پاسخ به این سوال که بورس با شروع تحریم‌ها چه می‌شود ؟ تصریح کرد: در مرداد ماه سال جاری مرحله اول تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران اعمال شد و مرحله دوم آن نیز از آبان ماه اعمال می‌شود. بازارهای مالی با توجه به ذات و ویژگی‌هایی که دارند این تحولات را پیش‌خور می‌کنند زیرا بازار، بازار انتظارات است و در حال حاضر نیز از آینده فضای سیاسی و اقتصادی ایران ترس دارند.

گیوکی افزود: به نظر می‌رسد که این مرحله از تحریم‌ها بسیار سنگین‌تر از مراحل قبلی باشد و همانطور که در دماسنج اقتصادی کشور مشخص است این ترس خود را در روند صعودی قیمت طلا، سکه و ارز طی مدت زمان اخیر نشان داده است.

عضو انجمن مهندسی مالی و مدیریت استراتژیک ایران تصریح کرد: نتیجه مذاکرات ایران با اروپا بر وضعیت اقتصادی و پیش‌بینی شرایط ماه‌های آتی کشور به خصوص برای بازارهای مالی بسیار حائز اهمیت است. در حال حاضر و دربازه زمانی کوتاه مدت متغیر شرایط سیاسی کشور بسیار بر برآورد تغییرات این بازار‌ها اثرگذار است و می‌تواند بر آینده بازار سرمایه در سه ماهه آتی تاثیرات منفی داشته باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.