کد مطلب: ۴۸۴۱۶۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افتتاح بازار متشکل ارزی دلار را ارزان می‌کند؟

افتتاح بازار متشکل ارزی دلار را ارزان می‌کند؟

اگرچه گفته می‌شود تاخیر انجام شده در راه‌اندازی بازار متشکل ارزی می‌تواند تا حدودی از تاثیر روانی آن بر کاهش قیمت دلار بکاهد اما برخی کارشناسان معتقدند نباید انتظار داشت که افتتاح این بازار بلافاصله در قیمت‌ها تاثیر بگذارد و حتی موجب کاهش آن شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از تابستان 97 با شروع فعالیت عبدالناصر همتی در بانک مرکزی راهکارهای مختلفی برای مهار و ثبات قیمت دلار پیشنهاد شد. یکی از این راهکارهایی که تاکنون سرانجام مشخصی نداشته، راه‌اندازی «بازار متشکل ارزی» است.

بازار متشکل ارزی قرار است برای ساماندهی بازار ارز و تعیین نرخ در داخل کشور تشکیل شود، اما همچنان بلاتکلیف باقی مانده و با وجود وعده‌های مکرر مسئولان درباره زمان راه‌اندازی آن هنوز به سرانجام نرسیده است، بازاری که طبق گفته کارشناسان توان بازگرداندن ثبات به بازار ارز و جلوگیری از سفته‌بازی را نیز دارد.

گفته می‌شد ایجاد بازار متشکل ارزی می‌تواند علاوه بر ایجاد ثبات در بازار ارز به رسیدن قیمت دلار به نرخ واقعی آن نیز کمک کند، اما حالا به نظر می‌رسد تاخیر انجام شده در راه‌اندازی این بازار می‌تواند تا حدودی از تاثیر روانی آن بر کاهش قیمت دلار بکاهد. بر همین اساس تاخیرهای به وجود آمده در وعده‌های بانک مرکزی را نمی‌توان به فال نیک گرفت.

تاثیر بازار متشکل ارزی بر قیمت

البته کارشناسان معتقدند نباید انتظار داشت که افتتاح بازار متشکل بلافاصله در قیمت‌ها تاثیر بگذارد و حتی موجب کاهش آن شود زیرا بازار متشکل اساساً برای تعیین نرخ ساخته نشده بلکه برای تغییر روی تعیین نرخ ایجاد شده است.

نحوه محاسبه فعلی نرخ تهران به این شکل است که هر روز صبح نرخ تبدیل درهم امارات (ارز کاملاً الصاق شده به دلار آمریکا) به ریال ایران در بازار دبی به دست می‌آید. در تهران بر اساس خروجی نرخ فوق، نرخ فردایی دلار تهران محاسبه می‌شود و بعد نرخ نقد تهران از روی نرخ فردایی به دست می‌آید. این همان فرایندی است که هر روز صبح تا قبل از ظهر، تکرار می‌شود.

در واقع پایتخت ارزی ایران در محلی خارج از فضای جغرافیایی و حتی امنیتی آن قرار گرفته است و حالا انتظار این است که با افتتاح بازار متشکل تعیین نرخ در داخل صورت بگیرد.

یکی از مهم‌ترین مسائل بازار ارز این روزها تاثیر فوری اخبار وسیگنال‌های منفی در آن است که به راحتی امکان جوسازی و افزایش قیمت کاذب را ایجاد می‌کند. اما اگر بازار متشکل کارآیی لازم را داشته باشد ممکن است بتواند باعث کاهش نوسانات دوره‌ای و تصحیح فوری نرخ با هر خبر شود و این امر به نوبه خود از تقاضای سفته بازی در این بازار می‌کاهد.

از طرف دیگر مقید بودن معاملات به حجم‌های بزرگ و معاملات واقعی باعث کاهش واریانس نرخ و مانع از افزایش‌های ناگهانی می‌شود.

محدودیت‌های بازار

با همه این‌ها برخی کارشناسان اعتقاد دارند فعالیت این بازار نه تنها تاثیری در نرخ بازار ندارد بلکه در حال حاضر فقط موجب چهار نرخی شدن دلار می‌شود. از دیگر انتقادهایی که بر آن می‌شود این است که تنها تبادل دلار و یورو در آن مقدور است و باقی ارز‌ها جایی در بازار متشکل ارزی ندارند.

مهم‌ترین نقیصه بازار متشکل ارزی از نگاه برخی کارشناسان اسکناس محور بودن آن است. بازار حواله [مثلاً درهم] در این بازار دیده نشده است. باید توجه داشت که ۹۵٪ اندازه بازار ارز را حواله و فقط ۵٪ آن را اسکناس تشکیل می‌‌دهد و مانور بازار متشکل در محدودهء فقط اسکناس، از عمق تاثیرگذاری آن بر بازار می‌کاهد.

آیا زمان افتتاح نرسیده؟

بازار متشکل ارزی با این که افتتاح رسمی نشده است اما به صورت آزمایشی شروع به فعالیت کرده و تا سقف مشخصی عرضه در آن صورت می‌گیرد. اتفاقا یکی از اقدامات بانک ‌مرکزی برای کنترل بازار ارز در گرانی‌های این روزها نیز افزایش سقف عرضه در این بازار تا 500 هزار دلار بوده است.

به اعتقاد برخی علت عدم افتتاح بازار متشکل تا امروز عدم تمایل صرافی‌ها برای پیوستن به این بازار بوده که موجب شده بازار عمق لازم را نداشته باشد. از این رو آنان بازار متشکل را سیاستی شکست‌خورده می‌خوانند که برای فعالیت‌های بانک ‌مرکزی فقط نمودی تبلیغاتی داشته است درحالی که بازارساز خودش نیز آمادگی کافی برای استفاده از آن را ندارد.

در مقابل بعضی دیگر هم باور دارند که وجود چنین بازاری برای ما نیاز بود و حالا باید فرصت داد تا این بازار با گذشت زمان عمق و کارایی لازم را پیدا کند.

تعدادی هم باور دارند که در روزهای بحرانی ارز یکی از اقدام‌های لازم برای ساماندهی این وضعیت راه‌اندازی رسمی بازار متشکل ارزی است. آن‌ها معتقدند تعلل در راه‌اندازی سازوکار چارچوب‌دهی به بازار ارز چیزی جز فرصت‌سوزی نیست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محسن

    هرگز قیمت دلار کاهش پیدا نمیکنه ارزش ذاتی دلار الان پنجاه هزار تومان هست اگر می خواهید پی به ارزش ذاتی و حقیقی دلار ببرید قیمت لوازم خانگی و موبایل و خودرو و طلا و مسکن را نگاه کنید تا متوجه شوید که دلار باز هم رشد خواهد کرد. اگر می بینید دلار الان 31 تومان هست به خاطر قیمت گذاری دستوری بازارساز(دولت) هست و این یک مسکن موقتی هست و با این کار فقط فنر دلار فشرده تر می شود و در اینده بعد از ازاد شدن این فنر قیمت ها نجومی تر خواهد شد.

    • ناشناس

      حتما دلار داری محسن اینقدر داری جلز بلز میکنی که پنجاه شده واثعا باید برای شماها تاسف خچرد که حتی به فکر آینده بچه خودت هم نیستی فقط به فکر بالارفتن ارزش داراییات از اونور همه چی گرونتر باید تهیه کنی آخه چرا مفزتو به کارنمیندازی شب وروز دلالا دعا میکنندلار برسه به پنجاه مطمعن باشید آه هشتاد ملیون آدم به جون میخرید واقعا متاسفم براتون

  • ناشناس

    ارزان نمی کند، مفت می کند، البته شفا نمی دهد فقط کور می کند
    زرشک

  • محمد

    تنها راه پایین اوردن دلار اینه که کل کل با دنیارو بذارین کنار به غیر از این هم هیچ راهی دیگه وجود ندارد. متشکل ارزی و پالت مالت ….عرضه دلار همش جوکه خوب حالا متشکل ارزی راه انداختین چی میشه دلارو مثلا 5تومن کشیدین پایین هنر کردین براتون کف و دست و هورا بزنیم. دلار مثلا 25تومن ارزونه! یعنی 8برابر قبل . اگر دلار دارین بریزین تو بازار با قیمته 4تومن. ندارین برادر من ندارین .الکی دستو پا نزنین

  • سلطان ادب

    بازار متشکل ارزی یه زمانی اسم بزرگی داشت و یک ترسی به دل دلالان می انداخت،ولی الان دیگه عادی شده،الان به فکر یه اسم ترسناک جدید باش،مثل لولوی ارزی یا بازار خوخوی ارزی

  • نبی

    با سلام
    قیمت واقعی دلار ۵ هزار تومان یا کمتر می باشد به امید خدا در آینده نزدیک کسی دلار نگه نخواهد داشت وهمه فروشنده خواهند شد که مثل پیاز هر چی در خانه ها بمونه بیشتر گَندش در خواهد اومد….

  • ناشناس

    آقایون صاحب قدرت به جای اینکه هی دژمن دژمن کنید یکم با کشورها رابطه خوب برقرار کنید. تا کی میخواید نقش دایه جهان را بازی کنید.

  • ناشناس

    این اسمهای عجیب و غریب فقط دهان پُر کنه و برای نشان دادن اقتدار دولته وگرنه دولت مدتهاست که ورشکست شده و دستش توی جیب مردمه به خصوص که دکان نفت فروشی دولت هم تعطیل شده
    هر از چند گاهی هم با دروغ و فریب یه شوک به بازار میدن و حرفهای بی سر و ته میزنن و تا این سیستم پر از فساد اصلاح نشه هیچ راهکاری نمیتونه مشکلات ایران رو حل کنه هر چی از این اسم ها هم درست کنن یه راه جدیدی برای رانت خواری و دزدی درست میشه و به وسیله اون نرخ ارز رو روی قیمت بالاتر تثبیت میکنن و باز به دزدی شون ادامه میدن
    چشمها را باید شست جور دیگر باید دید

  • ناشناس

    کسانی که نوشتید کل کل و با کشور های دیگه بزارین کنار خوب به حرفهای خودتون نگاه کنید در این متن خودتون با دولت مرد خودتون دارین کل کل میکنید عیبی در وجود خودتو ن است نمیبینید و اون وقت نسخه میبیچید بیاین یه کم هم دل با باشیم

  • ناشناس

    اگر تو خواب بریزد اگرنه به این خبر ناخوش روحانی دلار ریزش نمی کند وقتی خانه از پای بست ویران است وهیچ گونه راه وچاهی برای ورود دلار و حتی دارو وواکسن نگذاشته اند وارد ایران شود چگونه بااین خبر دلار ریزش می کند خواب دید خوابتان خیر است مردم خول وهالو حساب نکنید دلار نه تنها ریزشی نمی کند بلکه به شدت بالا می رود

  • ناشناس

    مردم را مسخره میکنند یک دفعه گران میکنند بعد ۱۰ تا تک تومانی ارزان میکنند شروع به بوق وکرنا میکنند شیره میماند به سر مردم