کد مطلب: ۴۹۴۱۰۱

یک اقتصاددان در گفتگو با تجارت‌نیوز:

بازگشت بایدن به برجام چه اثری بر اقتصاد ایران دارد؟

بازگشت بایدن به برجام چه اثری بر اقتصاد ایران دارد؟

با انتخاب بایدن به عنوان رئیس‌جمهور چهار سال آینده آمریکا امیدها به کاهش فشار تحریم‌های اقتصادی علیه ایران نیز افزایش یافته است. بایدن نیز صراحتا اعلام کرده به برجام برمی‌گردد، آیا می‌توان به اقتصاد ایران در دوره بایدن امیدوار بود؟

کمیل طیبی، اقتصاددان در گفتگو با تجارت‌نیوز ، روی کار آمدن دموکرات‌ها و بایدن را برای ایران مثبت قلمداد کرد و به بررسی ابعاد مختلف آن پرداخت. او می‌گوید: انتخاب بایدن می‌تواند زمینه را برای صادرات نفت ایران و گسترش صادرات غیرنفتی فراهم کند، همچنین مجراهایی که در حال حاضر برای ورود ارز بسته شده، باز و منابع ارزی جدید ایجاد می‌شود. وجود این منابع ارزی برای ایران می‌تواند در رشد و توسعه برنامه‌های ارزی موثر باشد.

او این وضعیت را جدای از این که هر دو کشور برنامه‌ای برای مذاکره داشته باشند یا خیر متصور شده و اظهار می‌کند: به صورت خودکار از میزان فشار حداکثری ترامپ کاسته می‌شود و اقتصاد ایران فرصت تنفس پیدا می‌کند.

به گفته او، بازگشت بایدن به برجام زمینه را برای اقتصاد ایران فراهم می‌کند تا شاخص‌های کلان اقتصادی اصلاح شود، به دنبال آن فضای کسب‌وکار بهبود پیدا می‌کند.

طیبی با اشاره به این که تحریم‌های اخیر کمرشکن بوده، عنوان کرد: با بازگشت آمریکا به برجام، زمینه برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی، ایجاد کانال‌های مالی، نقل ‌و انتقال سرمایه در بازارهای مالی بین‌المللی فراهم می‌شود که این موضوع برای اقتصاد ایران بسیار حیاتی است. در این شرایط امکان انتقال تکنولوژی و فناوری نیز وجود دارد که یک عامل مهم برای سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران است.

بازگشت به برجام کدام بخش را متاثر می‌کند؟

به گفته طیبی، بازگشت به برجام روی همه‌ی بخش‌ها اثرگذار است اما بیشترین منفعت در بخش صنعت رخ می‌دهد. این بخش نیاز به منابع ارزی دارد و سرریز‌های تکنولوژیکی و سرمایه‌گذاری به صنعت کارخانه‌ای کمک می‌کند تا ظرفیت‌های تولیدی افزایش یابد.

او در خصوص بخش خدمات گفت: در بخش خدمات حوزه‌های مالی و بیمه‌ای تحت تاثیر قرار می‌گیرد. حتی ایران می‌تواند در بعد خدمات فنی_مهندسی که دارای مزیت است بازارهای هدف خودش را پیدا کند تا خدمات و کالاهای غیرنفتی را صادر کند.

این اقتصاددان در پایان تصریح کرد: وقتی سهم این اثرات مثبت افزایش پیدا کند بخش کشاورزی نیز مستقیم و غیرمستقیم منتفع می‌شود و فرصت‌های شغلی جدید به وجود می‌آید. به طور کلی ظرفیت تولیدی بالا می‌رود.

در این خصوص علی ماجدی، سفیر سابق انرژی ایران در اروپا هم پیش از این در گفتگویی با تجارت‌نیوز، نسبت به آینده درآمدهای ارزی ابراز امیدواری کرده و گفته بود می‌توان این انتظار را داشت که از اسفند ماه درآمدهای نفتی ایران افزایش یابد.

تجارت‌نیوز در بخش آکادمی در پرونده‌ای مجزا به تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران پرداخته و به این سوال جواب داده بود که آیا اقتصاد ایران توان ادامه تحریم‌ها را دارد یا نه؟ برای مطالعه این پرونده به لینک زیر در بخش آکادمی مراجعه کنید:

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    حد اقل اثرش این است که به این امید سر مردم را گرم میکنند تا دولت روحانی عمر باقی مانده را راحت‌تر سپری کند
    وگر نه بایدن و ترامپ دو دست چپ و راست آمریکا هستند

  • آرش

    تحلیلگر عزیز…
    اوباما که تحریم فلج کننده را بنا گذاشت و بایدن معاونش بود بعد از انجام کامل تعهد ایران پول های بلوکه شده ی ایران را آزاد نکرد..بلکه چند تحریم جدید در حالی که با خوشحالی که فیلم هاش موجود هست قرار داد
    باز دوباره از همون سوراخ گزیده بشویم؟