کد مطلب: ۸۱۶۵۳۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اقتصاد ایران با احیای برجام به کدام سو می‌رود؟

اقتصاد ایران با احیای برجام به کدام سو می‌رود؟

اینکه اگر برجام احیا شود، اقتصاد ایران به کدام سو می‌رود؟ سوال بسیار مهمی است که به گام‌های پسابرجامی بستگی دارد. رفع تحریم و احیای برجام، در حالی توقعات را برای اشتغالزایی و بهتر شدن محیط کسب و کار بالا می‌برد که کارشناسان بر یک نکته مهم و اساسی تاکید دارند؛ آن هم این است که برجام تنها نقطه آغازین یک روند رو به رشد و توسعه اقتصادی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این روزها همه جا صحبت از احیای برجام است. چرا که اهل فن می‌گویند پیام اصلی سفر سلطان عمان به ایران، توافق بر سر پرونده‌ هسته‌ای است. در شرایطی که توپ در زمین بازی ایران قرار دارد، صحبت‌ها درباره‌ی دوران پسابرجام نیز بالا گرفته است. خیلی‌ها درباره آینده بازارها و سمت و سوی اقتصاد ایران صحبت می‌کنند؛ عده‌ای از اثرات هیجانی می‌گویند و عده‌ای دیگر علاج اقتصاد را مشروط به باقی موارد می‌دانند.

در این بین، تشبیه یک فرد در یک نشریه جالب توجه است. او می‌گوید فرض کنید یک بیمار را که از بیماری صعب‌العلاج رنج می‌برد به یکی از بیمارستان‌های درجه یک منتقل کنیم. با وجود شرایط خوب بیمارستان و ارائه خدمات باکیفیت، اما نمی‌توان انتظار داشت که تغییری در وضعیت بیمار ایجاد شود. اقتصاد ایران نیز بیمار است و مادامی که نارسایی‌های ساختاری وجود دارند، نمی‌توان انتظار بهبود کامل شرایط را داشت. مشکلاتی که حالا دیگر راه تنفس اقتصاد ایران را بسته‌اند و در حال خفه کردن تدریجی آن هستند؛ چه بسا که در تعدادی از بخش‌ها هم این خفگی اتفاق افتاده است.

برجام؛ کلمه پر تکرار این روزها

تحریم، برجام و پسابرجام از کلمات پر تکرار این روزها هستند. رئیس جمهوری اوکراین از اعمال تحریم‌های 50 ساله می‌گوید و در مقابل سفر سلطان عمان به تهران، ایران و غرب را در آستانه یک توافق بر سر پرونده هسته‌ای قرار داده است. پس از سفر سلطان عمان به ایران و سفر فرزین به واشنگتن، قرار است در روزهای آینده گروسی، مدیرکل آژانس انرژی اتمی به ایران بیاید. اتفاقات حول محور توافق به اینجا ختم نمی‌شود.

خبرهایی نیز از آزادسازی پول‌های ایران در کره جنوبی به گوش رسیده که به نوعی سرنوشت آن با مذاکرات هسته‌ای گره خورده است. ظاهرا قرار است به جای دلار به ایران وون داده شود و کالاهای ضروری به‌ویژه کالاهای بهداشتی معادل وون تهاتر شود. هرچند حسین تنهایی- رئیس اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی- درباره انتشار اخباری مبنی بر رایزنی کره جنوبی با آمریکا برای آزادسازی هفت میلیارد دلار منابع بلوکه شده ایران در این کشور می‌گوید: هنوز هیچ خبری در این باره به ما ارائه نشده و فعلا در حد حرف است.

وی در ضمن تاکید می‌کند که تا زمانی که موضوع قطعی نشود و تهاتری صورت نگیرد، قابل اطلاع‌رسانی نیست.

بازار تغییر جهت داد

همین اخبار موجب تغییر و تحولات در سطح بازار شده است. امروز نرخ دلار وارد کانال 50 هزار تومانی شد. کارشناسان امیدوارند روند کاهشی قیمت‌ها ادامه داشته باشد، این یعنی کاهش قیمت در دیگر بازارها. البته اطلاعاتی که به دست تجارت‌نیوز رسیده حاکی از این مطلب است که ایران موظف است در یک زمان مشخص موضع خود را برای پیوستن به برجام اعلام کند. هر زمان این اتفاق بیفتد بازار هم از حالت خلسه خارج خواهد شد.

کارشناسان پیشتر در هنگام مذاکرات احیای برجام در وین که اردیبهشت ماه سال گذشته اتفاق افتاد، درباره سرنوشت بازارها گمانه‌زنی کرده بودند. آنها بر این باور بودند که اگر توافق اتفاق بیفتد، شرایط هر یک از بازارها متفاوت خواهد بود. بازارهای ایران تحت تاثیر عوامل مختلفی مثل کسری بودجه، شرایط تورم‌زا و افزایش انتظارات تورمی، رفتارهای التهاب‌آفرین سیاستمداران و تنش‌های جهانی و غیره قرار دارند و از آنها تغدیه می‌کنند و بنابراین نباید برجام را در صورتی که هیچ کدام از اینها به حالت نرمال نزدیک نشده‌اند، به مانند معجزه‌ای برای اقتصاد ایران قلمداد کرد.

سمت و سوی اقتصاد ایران در پسابرجام

اینکه اگر برجام احیا شود، اقتصاد ایران به کدام سو می‌رود؟ سوال بسیار مهمی است که به گام‌های پسابرجامی بستگی دارد. رفع تحریم و احیای برجام، در حالی توقعات را برای اشتغالزایی و بهتر شدن محیط کسب و کار بالا می‌برد که کارشناسان بر یک نکته مهم و اساسی تاکید دارند؛ آن هم این است که برجام تنها نقطه آغازین یک روند رو به رشد و توسعه اقتصادی است. گام‌های بعدی بسیار تعیین‌کننده خواهد بود که یکی از آنها تعامل با جهان است.

اما اگر بستر لازم فراهم شود، نیروی کار تحصیل‌کرده و ارزان و البته انرژی ارزان دو مزیت برای اقتصاد ایران به شمار می‌روند که با جذب سرمایه‌گذاری خارجی می‌توان راه را برای ایجاد اشتغال پایدار هموار کرد. اگر برجام احیا شود، محدودیت‌های فضای تجاری برداشته می‌شود و این یعنی زمینه‌سازی برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی.

هرچند آنچه در این سال‌ها بر اقتصاد ایران گذشته و آن را پیش‌بینی ناپذیر و ناامن ساخته، فرار سرمایه را جایگزین جذب سرمایه کرده است؛ طوری که برخی آمارها از فرار 10 میلیارد دلار سرمایه در سال خبر می‌دهند. اگر برجام احیا نشود و اگر بسترهای اقتصادی در یک بازه زمانی طولانی‌تر فراهم نشود، معلوم نخواهد بود جذب سرمایه 100 میلیارد یورویی در سال که رئیس سازمان برنامه و بودجه از آن دم می‌زند، قرار است چگونه اتفاق بیفتد؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • م

    هیچی درست شدنی نیس… مردم دیگ گول هیچیو نمیخورن همش حرف همش دروغ … بابا خفه شید فقط

  • ناشناس

    اون کسی که به گوش اقا بزرگه گفت بگوامریکا شیطان بزرگه یک فرانسوی بود
    آیا عموها فرانسه چین روسیه خواهند گذاشت ما به دشمنان نزدیک بشیم یا دوباره باز میان مغلطه می‌کنند. وتهدید میکنند

  • ناشناس

    تمامی بدبختی ما از مدیران نالایق ونادان .طماع و خودبین است که مشکلات کشور برایشان ارزش نداشته وفقط فکر بستن بار وفرار به انور ابها که به خیال انها بهشت است مییاشد ‌.از زمان قجر هم چنین یوده .والا تحریم نیمی از گرفتاری است .گفتند یارانه های کالا ها مشکله برداشتند .بعد لرز ۴۲۰۰ تومانی ان را هم برداشتند .حالا دیگه چیه نفس اقتصاد رو گرفته این یارانه اندک رو هم بردارند .مشکب فقط ناتوانی فکری واشتباه مدیریتی است

  • Mohammad

    ان شاالله که توافق صورت پذیرد و اتفاقات خوبی برای مردم کشورم صورت پذیرد

  • ناشناس

    شما چرا میگین رایزنی کره جنوبی با آمریکا چرا این همه دشمنی با آمریکا دارین چرا واقعیت نمیگین به مردم چرا نمیگین رایزنی آمریکا با کره جنوبی اگه آمریکا اجازه نده مگر این پولا آزاد میشه

  • ناشناس

    اگر برجام انقد خوبه پس چرا همه چی رو انداختن گردن روحانی

  • حمید

    برچام هیچ فایدهای برای اقتصاد ایران دارد برجام اتش بزنید وسیله شده برای دلالی

  • مجید محاوی

    سیستم فاسد هرچی بهش بدی سیر نمیشه …

  • مهدی

    فیلم جدیده دولت برای انتخابات

  • ناشناس

    وقتی مذاکرات به نتیجه برسه و تحریم ها رفع بشه ، خود به خود قیمت دلار و طلا و سکه تا سی درصد یا بیشتر هم پایین میاد و روی بعضی از کالاهای داتی تاثیر میزاره .
    حداقلش اینه که حباب ها میترکه و قیمت ها تا یه مدت میاد پایین . بقیه اش دیگه به عرضه مسئولین بستگی داره .