کد مطلب: ۵۱۰۳۹۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سیگنال گمرک به بازار ارز / چرا دلار دوباره گران شد؟

سیگنال گمرک به بازار ارز / چرا دلار دوباره گران شد؟

آخرین آمار اعلام شده از سوی رئیس گمرک ایران نشان می‌دهد در ۱۰ ماهه امسال شاهد تراز منفی تجاری به میزان ۲ میلیارد و ۵۷۶ میلیون دلار بوده‌ایم. حالا باید دید تداوم این شرایط تجاری و اخبار ناشی از آن چه تاثیری بر وضعیت بازار ارز در هفته‌های آینده خواهد داشت؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، نرخ ارز امروز بعد از چند هفته دوباره مرز ۲۴ هزارتومانی را رد کرد. در شرایط این روزهای بازار ارز که فعالان اقتصادی چشم‌انتظار اعلام موضع بایدن نسبت به ایران هستند و به نظر می‌رسد که نرخ فعلی ارز روی مرز باریکی حرکت می‌کند، رئیس گمرک اعلام کرده که تراز تجاری در دی‌ماه ۹۹ منفی شده و کسری تجاری ۱۰ ماهه همچنان پابرجاست.

در ماه نخست زمستان، واردات نسبت به ماه قبل افزایش داشته اما صادرات با کاهش رو به رو بوده است همچنین ارزش صادرات و واردات در ۱۰ ماه منتهی به دی ۹۸ بیش از ۱۰ ماهه امسال بوده است.

البته تراز تجاری در ماه نهم امسال پس از دو ماه، به مدار منفی بازگشته بود و این روند منفی در ماه دهم نیز ادامه یافته است. کسری تجاری در دی‌ماه ۸۷۶ میلیون دلار بوده است. آخرین آمار اعلام شده از سوی رئیس گمرک ایران نشان می‌دهد در ۱۰ ماهه امسال شاهد تراز منفی تجاری به میزان ۲ میلیارد و ۵۷۶ میلیون دلار بوده‌ایم.

حالا به نظر می‌رسد علاوه بر سایر اخباری که هر روز از گوشه و کنار دنیا قیمت ارز را متاثر می‌کنند، باید موضوع کاهش صادرات غیرنفتی و در واقع کاهش ورود ارز به کشور را هم مورد توجه قرار داد.

سهراب اشرفی، تحلیلگر بازار ارز، در این باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: معامله گران ارز با توجه به اخباری که می‌رسد و اتفاقاتی که رخ می‌دهد تصمیم می‌گیرند که در بازار چطور رفتار کنند، چرا که اخبار دورنمایی از واقعیت را به آن‌ها می‌دهد.

به گفته او، این که تراز تجاری منفی است موجب می‌شود در ماه‌های آینده مقدار کمتری دلار وارد بازار شود و قیمت آن افزایش پیدا کند پس فعالان در معاملات فعلی خود این چشم‌انداز را مدنظر می‌گیرند.

اشرفی توضیح می‌دهد بازار ما در حال حاضر یک بازار معمولی نیست که مثل بقیه کشورها فقط شاخص‌های اقتصادی روی ارزش پول ملی اثر بگذارد، درباره ما وضعیت به گونه‌ای است که اگر حتی تراز تجاری مثبت باشد، به علت مشکلاتی مثل نقل و انتقالاات پول و … باز هم ممکن است به مشکل عرضه بربخوریم. با این حساب نمی‌توانیم دقیقا مطابق با فرمول‌های علم اقتصاد تاثیر تراز تجاری منفی فعلی را در بازار ارزمان محاسبه کنیم و منتظر آن باشیم.

این کارشناس با بیان این که شرایط ما بسیار ویژه و بیشتر حساس به اخبار است، درباره علت افزایش قیمت امروز دلار می‌گوید: در روزهای گذشته وضعیت دلار بهتر بود اما امروز در ساعاتی به بالای ۲۴ هزارتومان هم رسید. علت آن صرفا اخباری بود که در بازار پیچید هر چند ممکن است این اخبار شایعه باشد اما بهرحال اثرگذار است. امروز تهدید مقام اسرائیلی و اعلام توقیف کشتی ایرانی در آمریکا، به بازار حساس کنونی سیگنالی داد و بازار هم بلافاصله واکنش نشان داد.

آنطور که اشرفی می‌گوید در ماه‌های آینده آنچه مهم‌تر از تاثیر تراز تجاری است یکی روشن شدن تکلیف FATF و دیگری نرخ تسعیر ارز در بودجه است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دلار به دلیل حمایت از بورس گرانتر شد

  • ناشناس

    دست خودشونه الکی جو ندین

    • ناشناس

      ن دیگه افسارش خیلی وقته از دستشون خارج شده طوریکه دیگه روغن جامد هم بخوای بخری باید بری دهها برابر پولشو بدی و روی قرعه کشی ثبت نام کنی اگه بخت باهات یار یود سال آینده روغنتو تحویل بگیری تازه خودشمزحتما باید ببری بخوریش نباید بفزوشی…

  • بدبخت

    دولت نمیخواد دلار بیاد پاین