کد مطلب: ۴۹۹۳۸۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بررسی تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر بورس / کدام گروه‌ها متاثر می‌شوند؟

بررسی تاثیر حذف ارز 4200 تومانی بر بورس / کدام گروه‌ها متاثر می‌شوند؟

از سال 97 تا کنون واردات برخی از کالاهای اساسی و دارو با ارز 4200 تومانی انجام شده است. اما حالا زمزمه حذف این ارز در لایحه بودجه 1400 شنیده می‌شود. حذف این ارز بر بورس اثر می‌گذارد؟

امیرتقی خان تجریشی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید به نظر می‌رسد حذف ارز 4200 تومانی از لایحه بودجه سال آینده تأثیر زیادی بر کلیت بازار سرمایه نمی‌گذارد و تنها بر بخش‌ها و صنایعی از بازار تأثیرگذار است که این نرخ در مورد آنها اعمال می‌شده است.

تجریشی در خصوص این تصمیم می‌گوید: حذف این آیتم و لحاظ کردن عددهایی در حدود 11 هزار تومان می‌تواند بر قیمت کالاهای اساسی که تا این زمان از این نرخ استفاده می‌کردند تأثیر بگذارد اما طی فرآیندی که از سال گذشته در خصوص حذف ارز 4200 روی برخی کالاها آغاز شده است، بازار خود را با این موضوع تنظیم کرده است و عملا منتظر تغییرات بنیادی در پارامترها نیست.

به گفته این مقام بورسی این رویداد بیشترین تأثیر را روی گروه دارویی، لاستیک، غذایی، کشاورزی و دامپروری و قندی‌ها داشته که به تدریج در مسیر افزایش نرخ فروش و حذف ارز 4200 تومان قرار داشته‌اند

او تاکید می‌کند ممکن است با حذف رسمی ارز 4200 تومانی اندکی قیمت این کالاها افزایش پیدا کند و همین مساله سبب می‌شود که از لحاظ روانی گروه‌های مذکور در کوتاه‌مدت با اقبال بیشتری مواجه شوند تا زمانی‌که فاصله آن از ارز نیمایی و اثرات واقعی این نرخ در صورت‌های مالی و عملکرد آنها منعکس شود.

باید به این نکته توجه داشت که بررسی لایحه بودجه هنوز در مجلس صورت نپذیرفته و ممکن است تصمیم حذف ارز 4200 در بودجه 1400 به تصویب مجلس نرسد و یا با تغییراتی در مبلغ و یا نحوه تخصیص همراه شود که سرمایه‌گذاران باید این موضوع را در تصمیم‌گیری خود مد‌نظر قرار دهند.

آخرین اخبار درباره بازار سهام را در صفحه بورس دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • دولت بی تدبیر و نا امیدی

    تا اصل پولمون رو نگیریم آروم نمی گیگیریم
    معاملات امروز باید لغو بشه

  • دلفان

    تمام بورس با هم رشد میکنه،همشم با هم میریزه.هیچ چیزم تاثیر نداره.سهم خوب و بدم نداریم.

    • علی قدسی

      کاملادرست میگی!

  • سعیددد

    عجب کارشناسایی تا دیروز که میگفتن شاخص زیریک وچهارصدنمیره وامروز میگن شاخص زیریک ودویست نمیره…باباراستشو بگین حقوقیها هاوبازارگردان هادوهفته است درقیمت بالافروختن حالامیخان مدتی قیمتهاروبیارن پایین ترتادوباره خریدکنن برای نوسانگیری

  • مسعود

    تا این افراد آموزش ندیده و هیجانی که حتی نمیدونن وقتی ۴۰ درصد تو ضرر هستن دیگه ارزش نداره تو صف فروش قرار بگیرند ولی باز این کارو میکنند دیگه چه انتظاری میشه داشت؟ حقمونه همه ضرر کنیم و باعث سود حقوقی بشیم

  • ناشناس

    مجازات کجا بود؟
    مجازات هم باشه احتمالا سهامدارات خرد و میکنند که چرا نذاشتین منفی تر بشه بعد بفروشین.
    واقعا که.

  • ناشناس

    طا شاخس پس نگیریم اروم نمیگیگیریم

  • ناشناس

    توجه توجه توجه
    می چیطووو شده همه فرار کردن عموو؟

  • ناشناس

    من‌که‌روی‌همه‌ی‌سهمام‌ضرر‌کردم‌چه‌خا‌کی‌بریزم‌تو‌سرم‌توروخدا‌پول‌ما‌بیچاره‌هارو‌بهمون‌بر‌گردونین

    • ناشناس

      همه تو ضرر هستیم. فقط باید این نکات رو تو ذهن داشته باشیم. فروشنده سهام در این قیمت‌ها نباشیم. در قیمت‌های مناسب میانگین کم کنیم و صبور باشیم تا قیمت‌ها برگردد. قطعا با قیمت‌های فعلی سود شرکت‌ها در سال آینده بسیار بیشتر خواهد بود و در چنان شرایطی سهام مختلف در قیمت‌های بالاتر ارزنده خواهد بود. البته اگر گزارشات شرکت‌ها رو مطالعه بفرمایید، متوجه می‌شوید که همین امثال هم نسبت به سال‌های قبل، مقدار سود شرکت‌ها زیاد شده است، ولی متاسفانه به دلیل عدم نظارت، شرکت‌ها هزینه‌تراشی اضافه‌ی زیادی کرده‌اند.

  • مسعود

    ضمنا اونا که هی میان کارشناسیه الکی میکنن ازسقوط و شاخص عدد پایین حرف میزنن و یا توی فضای مجازی دست به تخریب بورس میزنن بخدا دلال سکه ارز و دلار ومسکن و خودرو هستن.اونا میخان اگه بتونن بساط بورسوو در هم بپیچن وبه کاسبیه خودشون رونق بدن وقتی دلارو وغیره رو ببرن بالا خودتون میدونید تورم در جامعه با ما چکار خواهد کرد.یا حتی اگه نتونن بساطه بازار بورسو بهم بزنن حداقلش اینه که باترساندن سهامداران عزیز حقیقی تا جایی میتونن باتبر منفی به ریشه قبمت سهام بزنن و اونوقت در پایین ترین قیمت بالاترین حجم خرید رو داشته باشن و اینقد نگه دارن تاروزی با دو یاچند برابر قیمت به خود شما ویا دیگر دوستانی که تازه ورودبه بازار میکنن بفروشن.پس کمی تحقیق کنید تفکر کنید.شما قطعا نیامدی که ضرر کنی پس باور کن اکثر نمادها الان قیمتشون شاید یک سوم قیمت واقعی بلکه بیشتر هم پایین آمده و ارزنده هستن.اگه میتونین هرچقد که وسعتونه بخرید.نمیتونید حداقل همونکه دارین رو محکم و دو دستی بچسبید
    تا مدتی بعد هم از ضرر انشالله خارج و هم به سود معقول و قابل قبول دست خواهید یافت.
    پولی رو وارد بورس بیارین که حداکثربرای یکی دوسال اصلا کارش نداشته باشین.
    گول منفی شدنها و اخبار کذب رو نخورین
    تحقیق کنین و سهام بنیاد دار بگیرید
    نترسید و ترک عادت صف نشینی خصوصا از نوع فروش در ضرر و منفی کنید،
    ترس برادر مرگه
    دوستدار شما مسعود

  • ناشناس

    بیچاره فقط مردم