کد مطلب: ۶۹۸۵۸۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رکود جهانی؛ فرصت طلایی صنایع ایران/ مسکن ملی منجی صنعت فولاد می‌شود؟

رکود جهانی؛ فرصت طلایی صنایع ایران/ مسکن ملی منجی صنعت فولاد می‌شود؟

تولید و مصرف محصولات صنعتی، ازجمله فولاد در جهان با رکود مواجه است. موضوعی که می‌تواند زنجیره تولید صنایع وابسته را مختل کند. اما آیا اجرای پروژه مسکن ملی، شرایط متفاوتی را برای ایران در حوزه تولید فولاد و دیگر محصولات رقم می‌زند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، افزایش قیمت گاز در اروپا امکان ادامه حیات را از صنایع گرفته است. چنانکه بسیاری از شرکت‌های ابرقدرت صنعتی جهان فعلاً قادر به ادامه فعالیت نیستند و در رکودی عمیق فرو رفته‌اند. دسترسی به انرژی باعث شده تا رکود جهانی فرصتی طلایی برای صنایع ایران باشد. به‌ویژه دولت در صورت اجرای پروژه مسکن ملی می‌تواند تولید فولاد و دیگر محصولات صنعتی را رونق ببخشد. حتی شاید بتواند تأمین بخشی از انرژی و فولاد اروپا را در دست بگیرد.

اخیراً آرسلورمیتال، دومین شرکت چندملیتی تولید فولاد در جهان اعلام کرد که کوره بلند شماره ۳ خود در آلمان را خاموش خواهد کرد. ظرفیت تولید این کوره ۱٫۲میلیون تن چدن مذاب است. این ابرغول فلزات در جهان پیشتر کوره خود در اسپانیا را نیز خاموش کرد. مدیران این شرکت اعلام کرده‌اند که توان رقابت‌پذیری خود را از دست داده‌اند. این می‌تواند سرنوشت بسیاری از صنایع در اروپا باشد.

اما تنها اروپا نیست که با افت تولید فولاد مواجه می‌شود. چین نیز کاهش تولید فولاد را تجربه می‌کند. پس از آنکه کرونا صنایع چین را با افول مواجه کرد، چینی‌ها در انتظار نوعی رونق در صنعت فولاد بودند. اما بحران صنعت ساخت‌وساز چین این مسیر را بست. صنعتی که به تنهایی یک‌چهارم فولاد جهان را می‌بلعید.

رونق فولاد ایران در رکود فولاد در جهان

اکنون چین با کاهش تولید و کمبود انرژی مواجه است. بنابراین این رکود تا مدتی باقی می‌ماند. موسسه جهانی مودی این زمان را حداقل ۱۲ ماه پیش‌بینی می‌کند. اما ایران می‌تواند شرایط متفاوتی از جهان داشته باشند.

در واقع ایران فاکتورهای لازم برای احیای یک چرخه کامل تولید فولاد را دارد. نیاز به مواد معدنی یا انرژی‌هایی ندارد که در کشورهای دیگر تولید می‌شوند.

همچنین پی‌شتر دولت تصمیم به ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در چهار سال گرفت. اجرای این تصمیم می‌تواند تاثیر مستقیم بر تولید فولاد داشته باشد. بنابراین درست در زمانی که جهان با رکود تولید فولاد و توقف زنجیره‌های تولید مواجه است، ایران می‌تواند یک چرخه تولید فولاد با مشتری را شکل دهد. باید توجه کنیم که کمبود فلزات از نگاه موسسه مودی به این علت در جهان رخ می‌دهد که زنجیره‌های تولید نیاز به زمان طولانی دارند تا به حالت اولیه خود بازگردند.

ایران مزیت نسبی در تولید فولاد دارد

حمیدرضا رستگار، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران به تجارت‌نیوز گفت: مزیت نسبی ایران به کشورهای دیگر در تولید فولاد این است که هیچ وابستگی در این خصوص ندارد. بسیاری از کشورهای تولیدکننده فولاد یا در معدن و یا در انرژی وابسته هستند. اما ایران منابع انرژی و معدنی مکفی دارد. بنابراین چرخه تامین در ایران دچار مشکل نمی‌شود.

او بیان کرد: همین مزیت به ایران اجازه می‌دهد که توان رقابت با کشورهایی در عرصه فولاد را پیدا کند که نامی در این صنعت دارند. البته این موقعیت در این برهه خاص وجود دارد. اگر ما در این برهه خاص در راستای توسعه تولید و تجارت فولاد کار کنیم، می‌توانیم بازارهای کنونی را حفظ کنیم و به جایگاه اصلی ایران در فولاد برسیم.

وی تشریح کرد: وقتی تولید فولاد در جهان کاهش پیدا می‌کند، توازن بین عرضه و تقاضا از بین می‌رود. در واقع تقاضای بیشتر به نفع کشورها تولیدکننده فولاد به وجود می‌آید. اگرچه این تغییرات تهدیدی برای قیمت‌ فولاد است، اما برای ایران یک فرصت به حساب می‌آید؛ زیرا ما انرژی و معدن به اندازه کافی داریم.

رستگار افزود: تولید مسکن می‌تواند کمک بزرگی به بخش فولاد کشور کند. نه تنها فولاد بلکه صنایع دیگر ما نیز می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و رشد داشته باشند. رونق ساخت و ساز می‌تواند پشتوانه محکمی برای فولاد باشد.

برای مطالعه بیشتر خبر روی‌گردانی چین از خرید سنگ آهن ایران را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.