کد مطلب: ۳۷۳۲۱۶

گفتگوی تجارت‌نیوز با کامران ندری، یک کارشناس اقتصادی:

تاثیرات اقتصادی سخنان روحانی درباره برجام / واکنش ایران چه تبعات احتمالی دارد؟

تاثیرات اقتصادی سخنان روحانی درباره برجام / واکنش ایران چه تبعات احتمالی دارد؟

یک کارشناس اقتصادی در واکنش به اظهارات امروز رئیس‌جمهور، با اشاره به این که ادامه این‌گونه تنش‌ها تاثیر منفی روی اقتصاد کشور و خصوصا بازار ارز می‌گذارد، گفت: اگر دولت دلار 4200 تومانی را بدون بسته حمایتی حذف کند، منجر به شوک تورمی می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حسن روحانی، رییس‌جمهور امروز در جلسه هیات دولت درباره بیانیه مهم شورای عالی امنیت ملی خطاب به کشورهای عضو برجام سخنرانی کرد.

بیانیه شورای عالی امنیت ملی خطاب به کشورهای عضو برجام منتشر شد.

در این بیانیه ذکر شده که از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در برجام را متوقف می‌کند و به کشورهای باقی‌مانده در توافق 60 روز برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و مالی فرصت داد.

کامران ندری، کارشناس اقتصادی در رابطه با بیانیه جدید شورای عالی امنیت ملی به این موضوع اشاره کرد که مشکل اصلی این است که پس از انتشار این خبرها انتظارات تورمی تشدید می‌شود، یعنی آثار روانی منفی دارد.

کامران

کامران ندری به تاثیر بیانیه شورای عالی امنیت ملی بر اقتصاد کشور می‌پردازد.

وی در ادامه عنوان کرد: در شرایطی که کشور ابزار لازم برای مدیریت انتظارات تورمی را ندارد، باید انتشار اخبار منفی کم شود.

وی در رابطه با تاثیر این بیانیه روی کشور گفت: ادامه این‌گونه تنش‌ها و اقدامات تقابلی بیشتر تاثیر منفی روی اقتصاد کشور می‌گذارد و بیشترین تاثیر را روی بازار ارز دارد.

حذف بدون برنامه حمایتی دلار 4200 تومانی، شوک تورمی ایجاد می‌کند

پویا ناظران، اقتصاددان پیش از سخنان امروز رییس‌جمهور برای تقویت موضع اقتصادی کشور، سه سیاست را توصیه کرد: اول، حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی. دوم، یارانه پنهان در قیمت انرژی به یارانه نقدی تبدیل شود. سوم، موانع گمرکی حذف شود، تا بخش خصوصی «دانکرک»وار صادرات و واردات کشور را افزایش دهد.

کامران ندری حذف دلار 4200 تومانی تا حدی کمک کننده به دولت دانست و در ادامه افزود: حذف به تنهایی دلار 4200 تومانی شوک تورمی ایجاد می‌کند، دولت باید در کنار حذف دلار 4200 تومانی برنامه حمایتی داشته باشد تا بتواند جلوی آثار منفی آن را بگیرد. یعنی اگر دولت برنامه‌ای برای پرداخت یارانه به‌طور مستقیم نداشته باشد، کار سخت می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.