کد مطلب: ۲۹۶۸۳۳

پژوهش‌های محققان دانشگاه تهران نشان داد

تاثیر سوء نگهدارنده‌های صنعتی اکسایشی بر تحریک عوارض دیابت

تاثیر سوء نگهدارنده‌های صنعتی اکسایشی بر تحریک عوارض دیابت

محققان دانشگاه تهران تاثیر سوء سوربات پتاسیم بر ناهنجاری ساختاری پروتئین‌ها و تحریک عوارض دیابت را اثبات کردند.

محققان مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران ثابت کردند علاوه بر گلوکز که باعث بیماری دیابت می‌شود، نگهدارنده‌های صنعتی اکسایشی مانند سوربات پتاسیم نیز می‌تواند ماشه فرایند تشکیل دیابت و بیماری‌های وابسته به آن را کشیده و جریان ایجاد این بیماری‌ها را تسریع کنند.

سوربات پتاسیم یک مولکول شیمیایی کوچک و ماده‌ای گندزدا است. این ترکیب در واقع نمک پتاسیمی حاصل از اسید سوربیک است که به‌صورت گسترده و با تاثیر بسیار زیاد، در طیفی وسیع از صنایع (مانند صنایع مواد غذایی، داروسازی، بهداشتی و آرایشی) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این ترکیب را در محصولات کارخانه‌هایی نظیر مواد غذایی و نوشیدنی، داروها، لوازم آرایشی و لوازم بهداشتی به‌ویژه خمیر دندان می‌توان مشاهده کرد.

سوربات پتاسیم به‌راحتی از طریق مخاط داخل دهان، جذب و وارد جریان خون می‌شود و می‌تواند با پروتئین‌های موجود در خون واکنش دهد. در اثر این واکنش، سوربات پتاسیم موجب واکنش‌هایی شبیه واکنش قندی می‌شود و بیماری دیابت نوع ۲ و عوارض آن را تشدید می‌کند.

به همین علت، پرهیز از مصرف مواد غذایی صنعتی، آرایشی و بهداشتیِ دارای ترکیبات سوربات پتاسیم به‌ویژه خمیردندان‌های حاوی این ترکیبات به‌شدت توصیه می‌شود.

محققان دانشگاه تهران ترکیبات گیاهی ضد باکتریایی مانند عصاره گیاه پرسیکا (مسواک) با نام علمی سالوادورا پرسیکا را پیشنهاد می‌کنند.

این گیاه متعلق به خانواد سالوادوراسه با قابلیت رشد در مناطق خشک و گاهی شور است که از آفریفا تا جنوب شرقی آسیا و به‌ویژه ایران گسترش دارد. عصاره برگ، ساقه و ریشه این گیاه خاصیت ضد میکروبیِ به مراتب بالاتری از ترکیبات آنتی‌بیوتیک شناخته‌شده فعلی دارد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، این تحقیق حاصل تلاش فرشته تقوی، دانشجوی دکترای بیوفیزیک، دبیر کرسی یونسکو در تحقیقات بین‌رشته ای در دیابت، مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران است.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.