کد مطلب: ۵۸۵۴۴۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سیگنال انتخاب رئیس جدید بانک مرکزی به بورس چیست؟

سیگنال انتخاب رئیس جدید بانک مرکزی به بورس چیست؟

بر اساس اعلام وزارت اقتصاد، علی صالح‌آبادی امروز به عنوان رئیس‌کل جدید بانک مرکزی انتخاب شد. فعالان بازار امیدوارند، صالح آبادی که سابقه ۱۰ سال ریاست سازمان بورس را دارد، بتواند بورس را در مدار صعود قرار دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس اعلام وزارت اقتصاد، علی صالح‌آبادی امروز به عنوان رئیس‌ کل جدید بانک مرکزی انتخاب شد. فعالان بازار امیدوارند، صالح آبادی که سابقه ۱۰ سال ریاست سازمان بورس را دارد، بتواند بورس را در مدار صعود قرار دهد.

خبر انتخاب صالح‌آبادی به عنوان رئیس جدید بانک مرکزی بعد از بسته شدن بازار رسانه‌ای شد و صالح‌ابادی در حالی رئیس بانک مرکزی شد که شاخص کل در آستانه ۱/۵ میلیونی شدن قرار دارد.

اما نظر کارشناسان در رابطه با انتخاب صالح‌آبادی به عنوان رئیس بانک مرکزی و تاثیر این انتخاب بر بازار سهام چیست؟

حمید اسدی، حقوقدان بازار سرمایه: به نظرم آقای صالح‌آبادی یکی از بهترین مدیران سازمان بورس بود و این انتخاب منافع زیادی برای بازار دارد. صالح‌آبادی بازار پول و بازار سرمایه می‌شناسد و این موضوع برای بازار بسیار مهم است. نکته دیگر این است که نگاه صالح‌آبادی حمایت از بازار سرمایه است و در صورت تعامل مدیران سازمان همکاری بین بانک‌مرکزی و سازمان بورس می‌تواند به بهبود وضعیت بازار کمک کند.

باقر خادمی، کارشناس بازار سرمایه: این انتصاب در مجموع سیگنالی مثبت برای بازار سرمایه دارد. به نظرم با توجه به سابقه مدیریتی ایشان در سازمان بورس از این به بعد در تصمیمات بانک مرکزی بورس هم مد نظر قرار می‌گیرد. مثلا سال گذشته آقای همتی در زمان ریزش بازار نرخ بهره بین بانکی را افزایش داد و همین موضوع باعث ریزش بیشتر بازار شد و این یعنی آقای همتی درک درستی از بازار سرمایه نداشت.

مهدی رضایتی، کارشناس بازار سرمایه: در یک دهه گذشته سیاست‌های پولی به بازار سرمایه توجهی نداشتند و این انتصاب از این بابت می‌تواند مثبت باشد که توجه به بازار سرمایه قبل از اعمال سیاست‌های پولی بیشتر می‌شود. نرخ بهره و نرخ ارز بر روند بازار سهام تاثیر زیادی دارند که اگر این دو مورد مد نظر قرار گیرد کمک زیادی به بازار سرمایه می‌شوئد. فعالان این انتظار را دارند که سیاست‌های پولی به نفع بازار سرمایه باشد و این می‌تواند سیگنال مثبتی برای بازار باشد. اما باید محدودیت‌های بودجه را مد نظر قرار دارد و به نظرم با توجه به شرایط اقتصادی دست صالح‌آبادی زیاد باز نیست. البته این انتصاب از نظر روانی برای بازار خوب است و اعتماد به سرمایه‌گذاری را بیشتر می‌کند.

ایما رئیسی، کارشناس بازارهای مالی: دوران طلایی و بلوغ بورس جدای از رشد چند برابری سهام دوران ریاست صالح‌آبادی در سزمان بورس بود. تاسیس بورس‌های چهارگانه و همچنین شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، ایجاد کمیته فقهی، راه‌اندازی بیش از ۱۰ نوع نهاد مالی جدید، انواع ابزارهای جدید مالی شامل انواع صکوک (صکوک اجاره، مرابحه، استصناع، منفعت)، اسناد خزانه اسلامی، قراردادهای آتی سهام و آتی کالا و…، از مهم‌ترین اقدامات صالح‌آبادی بود.
با توجه به عملکرد مثبت صالح‌آبادی در سازمان بورس و همچنین بعد از آن عملکرد مدیریتی در بانک توسعه صادرات سهامداران این انتصاب را به فال نیک می‌گیرند و به نظرم این یک سیگنال مثبت برای بازار سرمایه به شمار می‌رود.

آخرین اخبار بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    نجات بورس به دست افراد نیست.۱۰۰۰بار همه کارشناسا گفتن تمام نوابغ اقتصاد دنیارو هم بیارین ایران تا سایه سنگین سیاست بر سر اقتصاده هیچ گشایشی در کار نخواهد بود.فقط رفع تنش با دنیا نجات دهنده بورسه.والسلام.

  • ناشناس

    خدا بگم بازارگردان وسپهر رو ازش نگذره
    با قیمت بالا به مردم انداختن
    بر باعث بانیش لعنت

  • ناشناس

    خیر نبینه کسی که سهام اولیه وسپهر رو با این قیمت بالا تایید کرد
    ک الان 30درصد زیر قیمت عرضه هست

  • حسن زاده

    بهترین روش ورود سرمایه مردم به بخش مفید اقتصاد و حمایت از تولید ورود سرمایه های مازاد و نقدینگی به بورس است تا مردم مشارکت واقعی داشته باشند و هم مردم از سرمایگذاری سود کنند و هم شرکت های نیازمند نقدینگی و هم تمام مردم ؛ خدا کنه این رئیس راه اشتباه همتی را نرود

    • ناشناس

      همچین میگی انگار بورس و بانک یکی شدند در تمام دنیا بورس و بانکها در تقابل کامل هستند اینجا را نمیدونم لابد بورس و بانک دوست جون جونی بودند یا شدند؟!

  • ناشناس

    سلام . چون بازار سرمایه را خوب می شناسد وبرای حفظ ارزش پول ملی باید به بازار سرمایه توجه کند و تامین سرمایه در گردش واحد های تولیدی را از طریق بورس انجام دهدوفشار از شبکه بانکی را بردارد و استقراض از بانک مرکزی صورت نگیرد . بزرگترین هدف بانک مرکزی در شرایط فعلی ارتقای ارزش پول ملی است و با هدایت منابع خرد و کلان وجوه در بازار سرمایه تولید کالا و خدمات افزایش می یابد و تورم هم کنترل و روند کاهشی خواهد داشت . وبا توجه به اینکه در بانک توسعه صادرات با صادرکنندگان در ارتباط بوده کالا و خدمات مازاد بر مصرف داخلی را با سیاست های صادرات کالا و ورود ارز به داخل بازار ارزی هم به ثبات خواهد رسید.امیدواریم با انتخاب آقای صالح ابادی وضعیت اقتصادی بخصوص بازار بورس رو به بهبودی باشد.

    • ناشناس

      بهترین راه بالا بردن ارزش پول ملی کنترل نقدینگی و تبدیل بورس به سیاهچال پول و فرستادن پولها به طرف اونه تا تورم هم کنترل بشه
      البته بانک همچنین کاری هم نمیکنه تا سپرده گذاری هست و انتشار اوراق بدهی احتیاجی به اینکار هم نیست بخصوص که دیگه مردم بورس ترس و ریسک گریز شدند و اطمینانی به بورس ندارند

  • ناشناس

    احسنت انتخاب خوبی بود هم برای اقتصاد و هم برای بورس کشور

    • ناشناس

      اگر مثلا مدیر خوبی باشه برای بانک خوبه که رقیب اصلی بورسه

  • ناشناس

    کاش بزرگترین و ارزشمندترین نماد بورس نماد زرشک بود …در آینده نزدیک حتما هست.

  • ناشناس

    کاملا داستان مشخصه که دولت قراره تو این۸سال چکار کنه ار انتخاب صالح آبادی مشخصه که دولت رو بورس حساب باز کرده وبرنامه ای برای بورس داره

  • ناشناس

    هیچ فرقی به حال بورس نمیکنه بیچاره مردمی که سرمایشون سوخت ورفت

  • ناشناس

    بورس که بالا می رود خوشحال می شوید پایین می آید بانک مرکزی دویست درصد سود بردید از جیب مردم بی عدالتی بس است