خبر مهم:

کد مطلب: ۴۱۰۵۷۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اثرگذاری بنزین بر بورس چقدر دوام دارد؟ / رشد پالایشی‌ها، هیجان کاذب است / نمادهای متاثر از افزایش احتمالی قیمت گازوئیل

اثرگذاری بنزین بر بورس چقدر دوام دارد؟ / رشد پالایشی‌ها، هیجان کاذب است / نمادهای متاثر از افزایش احتمالی قیمت گازوئیل

شرکت‌های پالایشی پیش از این هم در صورت‌های مالی خود، افزایش قیمت بنزین متناسب با افزایش قیمت ارز، نوسانات قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی را دیده بودند. به همین دلیل می‌توان گفت که توجه بازار در این دقایق به سهم‌های پالایشی، یک هیجان کاذب و زودگذر باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار سهام در اولین روز هفته کار خود را در محدوده مثبت آغاز کرد، اما روند صعودی خود را از دست داد و رفته رفته به محدوده منفی معاملاتی نزدیک می‌شود. همچنین بورس در اولین روز کاری و در واکنش به گران شدن بنزین، به شرکت‌های پالایشی توجه بیشتری نشان داده است.

در این راستا برترین گروه‌ صنعت بازار، پالایشی‌ها هستند و نمادهای شتران، شپنا و شبندر، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل گذاشته‌اند. شاخص کل هم وزن نیز که در دقایق ابتدایی بازار تا 205 واحد رشد را تجربه کرده بود، در این دقایق وارد محدوده منفی شده است.

همچنین گفتنی است که حقوقی‌های بازار، بر خلاف جریان عمده سهامداران، بیشترین فروشنده سهم‎‌های پالایشی هستند.

در همین خصوص، محمد گرجی‌آرا، کارشناس و تحلیل‌گر بازار سرمایه و مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری بهگزین در تحلیل و بررسی تاثیرات افزایش قیمت بنزین بر گروه‌های حاضر در بازار سرمایه به تجارت‌نیوز می‌گوید: «تحلیل بازار از افزایش قیمت بنزین در این شرایط، نزدیک بینانه است. چرا که پالایشی‌ها با قیمت فوب خلیج فارس کار می‌کردند و در شفاف‌سازی‌های خود نیز ذکر شد که افزایش قیمت بنزین هیچ اثری در جریان درآمدی آنها ندارد.»

وی تصریح کرد: « شرکت‌های پالایشی پیش از این هم در صورت‌های مالی خود، افزایش قیمت بنزین متناسب با افزایش قیمت ارز، نوسانات قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی را دیده بودند. به همین دلیل می‌توان گفت که توجه بازار در این دقایق به سهم‌های پالایشی، یک هیجان کاذب و زودگذر باشد.»

وی در خصوص بررسی عرضه سهم‌های پالایشی از سوی حقوقی‌ها در این دقایق، عنوان کرد: «طبیعتا حقوقی‌ها هم با توجه به وضعیت عملکردی شرکت‌ها، وقتی تقاضا مازاد باشد، در یکسری نمادها فروشنده هستند. اما در مجموع به نظر می‌رسد که این هیجان تا پایان بازار تخلیه شود.»

وی در خصوص سایر گروه‌های متاثر از افزایش قیمت بنزین، عنوان کرد: «در حقیقت، افزایش قیمت بنزین بیشترین تاثیر را در جو روانی جامعه خواهد گذاشت، اما در بازار سرمایه با توجه به اینکه اکثر صنایع کامودیتی محور هستند و یا با شرکت‌ها کار می‌کنند، حمل خودرویی به شدت محدود هست، مگر بخشی از شرکت‌های پخش که هزینه‌های آنها از این بابت افزایش پیدا خواهد کرد.»

وی در ادامه تصریح کرد: «البته گفتنی است که در این شرکت‌ها نیز حجم اثر بسیار محدود است، چرا که بیشترین حجم حمل و نقلی کشور بر پایه سوخت گازوئیل قرار دارد. درحال حاضر قیمت این سوخت افزایش پیدا نکرده، اما این احتمال بسیار قوی وجود دارد که در ماه‌های آینده شاهد افزایش نرخ گازوئیل هم باشیم.»

وی در خصوص تاثیر افزایش نرخ گازوئیل بر بازار سرمایه عنوان کرد: «در این شرایط اکثر سهم‌های بازار تحت تاثیر این افزایش قیمت قرار خواهند گرفت. به طور مثال گروه سیمانی به شدت متاثر خواهد شد، چرا که هزینه‌های حمل و نقل به شدت افزایش پیدا خواهد کرد. در طرف دیگر، صادرات زمینی محصولات فولادی هم تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت و بهای تمام شده آن افزایش پیدا خواهد کرد. یا شرکت‌های پیمانکاری و دیگر شرکت‌هایی که با مساله حمل و نقل طرف هستند، از افزایش احتمالی نرخ گازوئیل تاثیر می‌گیرند.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.