کد مطلب: ۴۱۴۳۶۶

تاثیر نوسان دلار بر بورس چگونه بود؟ / خرید سنگین در ۲ نماد بورسی

تاثیر نوسان دلار بر بورس چگونه بود؟ / خرید سنگین در 2 نماد بورسی

دیروز معامله‌گران حقیقی بورس تهران مالکیت سهام را برای دهمین روز متوالی به نام خود تغییر دادند. روز گذشته با وجود غلبه هیجان و شکل‌گیری موج عرضه از سوی فعالان خرد، حدود ۱۰ میلیارد تومان از کل سهام بورسی از پرتفوی سهامداران حقوقی به سبد سهامداران حقیقی منتقل شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دیروز معامله‌گران حقیقی بورس تهران مالکیت سهام را برای دهمین روز متوالی به نام خود تغییر دادند. روز گذشته با وجود غلبه هیجان و شکل‌گیری موج عرضه از سوی فعالان خرد، حدود ۱۰ میلیارد تومان از کل سهام بورسی از پرتفوی سهامداران حقوقی به سبد سهامداران حقیقی منتقل شد تا به این ترتیب، برآیند ۱۰ روز حضور فعال و موثر سهامداران خرد در سمت خرید، به تغییر مالکیت ۷۶۰ میلیارد تومانی سهام به نام این گروه از فعالان بازار ختم شود.

بخش عمده تحرکات متقاضیان حقیقی طی روز گذشته در غول‌های گروه فلزات رقم خورد. سهامداران حقیقی دیروز ۳۱ میلیارد تومان از کل سهام فلزات را به مالکیت خود درآوردند. پتروشیمی‌ها و ساختمانی‌ها جزو اولویت‌های بعدی این طیف از سهامداران در یازدهمین رشد متوالی شاخص کل بود.

در مجموع، سهامداران حقیقی طی روز گذشته در خرید سهام ۱۶ صنعت بورسی دست بالا را داشتند. ثبت خریدهای سنگین در دو نماد ملی مس ایران و فولادمبارکه اصفهان بیشترین نقش را در پایداری جریان تغییر مالکیت به سمت حقیقی‌ها داشت. این اتفاق درحالی افتاد که سهام گروه‌های خودرو و بانک در کانون خروج سهامداران حقیقی قرار گرفتند.

رشد کالایی‌ها بر مدار دلار

با شروع روند رو به رشد نرخ دلار در بازار آزاد و عبور از سقف‌ چندماهه طی روزهای گذشته، شاهد تقویت تقاضا در بازارها بودیم که برای استناد بیشتر می‌توان بر تقویت تقاضا و رشد خزنده قیمت‌ها در بورس کالا تمرکز کرد.

رشد قیمت محصولات فولادی، پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی تحت‌تاثیر برتری تقاضا بر عرضه در بورس کالا میل خریداران و انتظارات تورمی آنها را نشان می‌دهد که منشا این تحولات نیز در تحولات بنزینی و رشد نرخ دلار است. حال این موضوع می‌تواند در آینده با وارد شدن متغیرهای بیشتر به تعدیل چشم‌انداز فعلی بینجامد اما چیزی که درحال‌حاضر شاهد آن هستیم افزایش محسوس خریداران محصولات کالایی در صنایع مختلف در بورس کالاست.

روز گذشته و در ادامه این روند، ورق فولادی که عموما در قیمت‌های پایه مورد دادوستد قرار می‌گرفت و کمترین واکنش‌ها را به تحولات اخیر نشان داده بود، جهش میانگین قیمت پایانی نسبت به قیمت پایه را تجربه کرد. ورق گرم B فولادمبارکه با تحویل ۳۰ بهمن ۹۸ رشد قیمت ۲۸ درصدی را نسبت به قیمت پایه به ثبت رساند.

علاوه بر این، قیمت فروش این محصول به‌صورت نقدی با تحویل سه‌شنبه هفته‌جاری نیز یک روند عجیب داشت و با قیمت بالاتری از قیمت سلف دو ماه آینده به فروش رسید که از نوعی هیجان و رقابت بر سر خرید هرچه سریع‌تر خبر می‌دهد و از سوی دیگر نشان از سبقت قیمت نقدی از قیمت آتی (backwardation) خبر می‌دهد که بیانگر انتظارات افزایشی قیمت در آینده‌است.

ذکر این نکته ضروری‌ است که قیمت‌ این محصول فولادی در روز گذشته که به محدوده ۵ هزار تومان نزدیک شد، با قیمت فروش این محصول در ماه‌های نخست سال فاصله دارد که بیشتر تحت‌تاثیر ریزش قیمت‌های منطقه‌ای فولاد در ماه‌های گذشته‌است.

نوسان‌های معنادار در بورس

یکی از اتفاق‌های جالب‌توجه و خاص در معاملات روز گذشته بورس، نوسان‌های زیاد قیمت در سهم‌ها و نمادهای گوناگون بود. هیجان منفی شکل گرفته در میانه‌های بازار که به عرضه صف‌های خرید و ریزش‌های سنگین در برخی نمادها انجامید، نوسان از محدوده سقف روزانه به کف قیمتی را نشان می‌دهد. از سوی دیگر در برخی از سهم‌ها روند معکوس از صف فروش به صف خرید را شاهد بودیم.

در میان بیش از ۳۲۰ نماد معامله شده بورسی در روز گذشته، ۲۸ نماد سقف و کف قیمت روزانه را لمس کردند. حضور ۱۰ نماد دارویی در میان این ۲۸ نماد و ثبت ارزش معاملات ۳۲۸ میلیارد تومانی در این صنعت حاکی از داغ بودن تنور دادوستدهای نمادهای دارویی و بیشترین میزان تقابل خریداران و فروشندگان با رویکردهای متفاوت در این صنعت است. اگر بازه نوسان روزانه قیمت را ۵ درصد و بالاتر درنظر بگیریم، ۲۲۳ نماد بورسی (۶۸ درصد از نمادهای فعال) در این محدوده تغییرات قیمت قرار می‌گیرند که نشان‌دهنده میزان تلاطم بورس در معاملات روز گذشته است.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.