کد مطلب: ۵۰۲۱۲۲

تجارت‌نیوز از تاثیر FATF بر تجارت خارجی گزارش می‎دهد

گشایش‌های اقتصادی پس از عضویت در FATF

گشایش‌های اقتصادی پس از عضویت در FATF

سید حسین سلیمی، عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک ایران و سوئیس، معتقد است برای بازگشت به رشد اقتصادی مثبت لازم است FATF را بپذیریم چرا که در حال حاضر 15 درصد هزینه حمل و انتقالات داریم که موجب شده در نهایت ما 15 درصد کالای کمتری بخریم و پول صادرات غیر نفتی را نیز نتوانیم به راحتی به کشور برگردانیم.

به گزارش تجارت‌نیوز، از ابتدای آذرماه با موافقت مقام معظم رهبری با درخواست دولت برای تمدید مهلت بررسی لوایح «اف ای تی اف»، دوباره بررسی آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام از سر گرفته شده است.

دفعه پیش درسال 1396 دولت لوایح چهارگانه «اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم» «اصلاح قوانین مبارزه با پول‌شویی» «الحاق به کنوانسیون پالرمو» همچنین «الحاق به کنوانسیون بین‌المللی منع تأمین مالی تروریسم» را به مجلس ارائه کرد.

پس از چند بار رفت‌وبرگشت میان مجلس و شورای نگهبان درنهایت دو لایحه با عنوان «مبارزه با تأمین مالی تروریسم» و «مبارزه با پول‌شویی» مورد تأیید قرار گرفت، اما این سرنوشت برای دو لایحه دیگر به این شکل رقم نخورد و به دلیل اختلافات میان مجلس و شورای نگهبان بررسی موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام سپرده شد.

در حال حاضر نیز بخش خصوصی و فعالان اقتصادی که از مدت‌ها پیش منتظر تصویب FATF بودند، باور دارند که تصویب دو لایحه دیگر موجب می‌شود که مواضع اروپا برای حمایت از ایران و بازگشت امریکا به برجام تقویت شود. در همین زمینه به تازگی 96 درصد از اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در سی و نهمین نشست هیات نمایندگانش، موافقت خود را با تصویب این لایحه اعلام کرد.

تبعات حضور در لیست سیاه

در این میان حضور ایران در لیست سیاه FATF گرفتاری‌های زیادی برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده است. پدرام سلطانی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و اتریش، که اعتقاد دارد تبعات نپذیرفتن FATF به‌اندازه‌ای است که زندگی تمام کسانی را که گذرنامه ایرانی دارند، به شدت دشوار کرده است.

چرا که حضور ایران در لیست سیاه FATF موجب می‌شود مؤسسات پولی و مالی دنیا به‌هیچ‌وجه حاضر نشوند که تراکنش‌های مالی با ظن ارتباط با ایران را انجام دهند.

سید حسین سلیمی، عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک ایران و سوئیس، نیز در این باره تجارت‌نیوز می‌گوید: عضو نبودن طبیعتا مشکلاتی را ایجاد می‌کند از جمله این که انتقال پول از طریق سوئیفت_ سسیتم بانکی بین‌المللی که برای انتقال پول خرید مورد استفاده قرار می‌گیرد_ برایمان میسر نیست.

آن طور که او می‌گوید یکی از بزرگترین معضلاتی که ورود به لیست سیاه برای ما ایجاد کرده، این است که ما مجبوریم نقل و انتقال پول برای خرید را از طریق کانال‌هایی مثل صرافی و سایر راه‌ها که بسیار هزینه‌بر هستند، دنبال کنیم در حالی که هزینه انتقال از طریق سوئیفت بانک بسیار ناچیز است.

سلیمی ادامه می‌می‌دهد: حتی در برخی موارد 15 درصد هزینه‌ای را که قرار است منتقل کنیم،صرف حمل و انتقال می‌شود. این موجب می‌شود ما 15 درصد کالای کمتری بخریم.

به گفته او تحریم‌های سازمان ملل باید از سوی بانک‌ها اجرا شود بنابراین هر زمان که ما وارد لیست سیاه می‌شویم تنها مواردی که می‌توانیم برای آن پول جابه جا کنیم، غذا و دارو است. البته به دلیل این که عضو FATF نیستیم این کار را نیز سوئیفت و بانک‌های بین‌المللی به سختی انجام می‌دهند و در نهایت هم با تاخیر انجام می‌شود.

او تاکید می‌کند: ما می‌توانیم از محل پولهایی که در کشورهای خارجی طلب داریم، برای خریدهای غیر تحریمی استفاده کنیم اما به علت FATF انجام این کار برایمان میسر نیست . اگر ما از لیست تحریم‌ها هم بیرون بیاییم ولی هنوز در لیست سیاه FATF باشیم نقل و انتقال پول برای خرید بسیار سخت و پرهزینه خواهد بود. بازگرداندن پول صادرات غیر نفتی هم در صورت عضو نبودن در FATF سخت است.

به گفته او بودن در لیست سیاه موجب شده کشورهایی که قرار است به ما مواد اولیه بدهند تا اسم ما را می‌شنوند کنار می‌کشند. اگر در لیست سیاه نباشیم مشکل ما محدود به تحریم می‌شود اما تا وقتی در لیست سیاه هستیم هیچ کشوری حاضر نیست به خاطر نقل و انتقالات پولی با ما مبادله کند.

سلیمی در نهایت نیز یادآور می‌شود که رشد اقتصادی ما زمانی هشت درصد بود و بخشی از این که اکنون این نرخ کاهش پیدا کرده مربوط به حضور ایران در لیست سیاه FATF است. برای بازگشت به رشد مثبت اقتصادی لازم است عضو FATF شویم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تا حالا چقدر هزینه نپذیرفتن اینهارو دادیم?

  • ناشناس

    از کجا معلومه بعد از قبول از لیست سیاه خارج بشید،یا حتی زیر همه چی نزنند

  • محسن

    مگه کشوری مثل پاکستان که همه کارها رو انجام داد از لیست سیاه دراوردن
    مدافعین برجام و اف ای تی اف همه دروغگو هستن و اف ای تی اف بدبختی ما رو چند برابر میکنه

  • ناشناس

    تنها کشورهایی که عضو fatf نیستن ایران و‌ کره شمالی هستن.همیشه خاص بودیم

  • ناشناس

    سخنگوی سازمان موساد گفت برای فشار بیشتر به ایران، لازم است که ایران عضو اف ای تی اف شود تا بتوانیم راه های گریز از تحریم ها را شناسایی و ببندیم.

  • ناشناس

    ایران اگر هم fatf تایید کنه چون دیگه راهی نداره مجبوره وگرنه باز هم مثل قبل مقاومت میکرد

  • حسن

    نمیدونم چرا تحریمو به برجام ربط میدن این نشانگر فقر سیاسی این افراد هس ،،دکتر ظریف بابت همه زحماتت متشکریم ،

  • ناشناس

    غرور کاذب ،، چند دستگی،نتیجش میشه بدبختی مردم عادی ،بعضیها حتی کلمه ی اف ای تی افو نمیتونن به درستی ادا کنن نظر میدن ،بزارید ما هم مثل بقیه دنیا به سلح و مراوده و بیشرفت اقتصادی برسیم،

  • فریدون

    سلام به نظربنده عضو شدن نفع بیشری دارد

  • ناشناس

    فعلا که این لوایح تصویب رسمی از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام نشده است و قطعا تصویب نمی شود. FATF یک کلاه بزرگ تر از برجام هست تمام کشور های اروپایی که این تعهد نامه را تصویب کردن اصلا به آن عمل نمی‌کنند که ما عمل کنیم بحث FATF را تا ابد کنار بگذارید و به خصوصی سازی در صنعت که باعث تعطیل کار خانه جات صنعتی بزرگ ایرانی شده بپردازید. شما نباید که فکر و تمرکز تان را برای تصویب FATF سرتا پا ضرر بگذارید.مجمع و مجلس باید خصوصی سازی را اصلاح کنند و سیاست های کلی را روح این سیاست ها قرار بدهند