خبر مهم:

کد مطلب: ۲۰۰۰۹۰

تاخیر در انتخابات پارلمانی افغانستان

تاخیر در انتخابات پارلمانی افغانستان

مقام‌های کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گویند انتخابات پارلمانی و شوراهای شهرستانی این کشور بار دیگر به تعویق خواهد افتاد.

اکنون بیش از دو سال از تاریخ قانونی برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور گذشته و قرار است سال آینده با تاخیر سه ساله این انتخابات برگزار شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سید حفیظ هاشمی، یکی از اعضای کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان امروز یکشنبه به خبرنگاران گفت: «به دلیل دو سه‌ماه زمانی که تلف شد انتخابات مطابق تقویم انتخاباتی قبلی برگزار نخواهد شد.»

اعضای کمیسیون مستقل انتخابات پس از برطرف شدن رئیس پیشین آن، برای مدتی تکمیل نبود. کار کمیسیون در این مدت به دلیل این کمبود مختل شده بود.

انتخابات پارلمانی این کشور قرار برود در تاریخ ۱۶ تیر سال ۱۳۹۷ برگزار شود.

این عضو کمیسیون مستقل انتخابات از مدت زمان تاخیر برگزاری انتخابات چیزی نگفت و افزود: اکنون مطالعات فنی جریان دارد تا تقویمی غیرقابل تغییر و نهایی به زودی اعلام شود.

اگرچه شماری از کارشناسان پیش از این نیز با توجه به آمادگی‌ها برای برگزاری انتخابات، به تعویق افتادن دوباره این روند را پیش‌بینی کرده بودند.

مسایل امنیتی و بودجه‌ای برگزاری انتخابات دو نگرانی مهمی است که اعضای کمیسیون انتخابات بارها از آن یاد کردند.

برای برگزاری انتخابات پارلمانی افغانستان به‌گونه تخمینی به ۲۱۰ میلیون دلار نیاز است که تاکنون تامین نشده است.

هاشمی می‌گوید برگزاری انتخابات تنها بر عهده این نهاد نیست و به همکاری ارگان‌های دیگر چون نهادهای امنیتی برای تامین امنیت، ارگان‌های محل برای تعیین حوزه‌های انتخاباتی و ریاست احصائیه ثبت احوال نفوس افغانستان برای مشخص شدن سرنوشت شناسنامه‌های الکترونیکی نیازمند است.

انتخابات پارلمانی افغانستان

براساس ماده ۸۳ قانون اساسی، «مدت کار اعضای پارلمان در اول ماه تیر سال پنجم کاریشان بعد از اعلان نتایج انتخابات پایان می‌یابد و انتخابات پارلمانی باید ۳۰ تا شصت روز قبل از پایان دوره کار مجلس نمایندگان برگزار شود.»

به این ترتیب باید انتخابات پارلمانی افغانستان در ماه اردیبهشت یا خرداد ۱۳۹۴ برگزار می‌شد، ولی دولت در زمان تعیین شده قادر به برگزاری انتخابات نشد.

ریاست‌جمهوری افغانستان مدت کار پارلمان برحال این کشور را تا اعلام نتایج انتخابات دور بعدی تمدید کرده است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.