کد مطلب: ۸۱۶۰۱۱

در يازدهمين سالروز تاسيس انجمن واردکنندگان برنج اتفاق افتاد:

واردکنندگان برنج متعهد به تأمین امنیت غذایی شدند

واردکنندگان برنج متعهد به تأمین امنیت غذایی شدند

مراسم يازدهمين سالروز تأسيس انجمن واردکنندگان برنج این هفته برگزار شد. با توجه به شرایط نامطلوب تولید برنج، در این مراسم واردکنندگان متعهد به تأمین امنیت غذایی کشور شدند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت برنج ایرانی در سال ۱۴۰۰ به یکباره با حدود ۳۰۰ درصد افزایش از ۳۵ هزار تومان به بیش از ۱۵۰ هزار تومان رسید و کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت در سال گذشته اتفاقی نبود که مصرف‌کنندگان را راضی کند و این نارضایتی با کاهش شدید تقاضا برای برنج ایرانی در بازار خود را نشان داد تا برخی کارشناسان بحث بحران امنیت غذایی را پیش بکشند.

بازار برنج ایران گرچه در سال گذشته شرایط آرامی را پشت سر گذاشت، اما انتظار مصرف‌کنندگانی را که با توجه به خبرهای خوش رشد تولید و واردات، چشم‌انتظار کاهش قیمت‌ها بودند، برآورده نکرد. با این حال در مراسمی که روز یکشنبه به مناسبت یازدهمین سالگرد تأسیس انجمن واردکنندگان برنج انجام شد، واردکنندگان متعهد به تأمین امنیت غذایی کشور شدند.

در این مراسم، مجتبى شيرقاضى، دبير انجمن، ابراز اميدوارى كرد که برگزارى چنين رويدادهايى موجب تقويت تعاملات فعالان حوزه اقتصاد و مسئولان و همچنين سياست‌گذاران مرتبط در دستگاه‌هاى اجرايى، به‌ویژه در حوزه كنترل بازار و تامين كالاهاى تاثيرگذار شود.

تلاش برای تأمین امنیت غذایی

كريم اخوان، رئیس انجمن واردکنندگان برنج، با تشريح گزارشى از فعالیت‌هاى صورت‌گرفته گفت: در حوزه تعاملات مشترك پس از آنكه برخى از مسئولان همكارى و تعامل لازم را نداشتند، حالا همكارى خوبی میان انجمن و وزارت کشاورزی ايجاد شده و ما در همين راستا پيگير مشکلات اعضا، به‌ویژه در زمينه تخصیص ارز هستیم.

بر اساس اعلام وی، امضاى تفاهم‌نامه با سازمان غذا و دارو و جلسات متعدد با گمرک در راستاى توجه به خواسته‌هاى اعضا همچنين كنترل بازار صورت گرفته است. با توجه به اينكه انجمن واردكنندگان برنج تنها تشکل ثبت‌شده در حوزه صنعت برنج كشور در اتاق بازرگانى ايران است و در راستاى تامين امنيت غذايى، كسرى برنج مورد نياز كشور، ساماندهى واردات و تنظيم بازار دومين كالاى اساسى كشور تلاش مى‌كند،

تامین امنیت غذایی اولویت اول انجمن واردکنندگان برنج

سالار ساکت، نایب رئیس هیات مدیره انجمن، نيز در ادامه اين مراسم با اشاره به مشکلات پیش‌آمده در هشت ماه اخیر برای اعضاى این انجمن گفت: محدودیت‌های شدید ماه‌هاى گذشته آن هم بدون روال باعث سردرگمی شده بود، اما ما استراتژی‌های کلان را مشخص و طبق آن حرکت کردیم. تامین امنیت غذایی اولویت اول انجمن است.

وی ادامه داد: البته ما هميشه کنار تولید بودیم و هیچ‌گاه مقابل آن نایستادیم. واردكنندگان کسری تولید را در بازار تامين مى‌كنند و در سال جارى ميزان توليد برنج حدود ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته كاهش خواهد يافت. بر اين اساس كار ما سخت‌تر مى‌شود. تجار امکان خروج درصدی كالاى خودشان را ندارند و در تعامل با فروشنده هندى و پاكستانى دچار مشكل شده‌اند.

بر اساس اعلام او نباید فراموش كنيم كه بخش قابل توجهى از دهك‌هاى اقتصادى پايين جامعه خريدار برنج خارجى هستند. باید در خصوص اين موضوع فکری کرد و برنامه منظمى از سوى دستگاه‌هاى مسئول اعلام شود تا امنیت غذایی دهک‌هاى پایین جامعه به خطر نيفتد.

احتمال افزایش قیمت برنج در صورت ممنوعیت واردات

ساكت اضافه كرد: اگر ممنوعیت واردات وضع شود، احتمالاً باید منتظر افزایش قیمت برنج باشیم. این ممنوعیت‌ها هیچ‌گاه نتوانسته منافع مصرف‌کننده را تامين كند.

وی ادامه داد: سیاست دیگر جلوگیری از انحصار است. مصرف‌کننده‌ای که می‌خواهد تنوع داشته باشد و کیفیت‌ها را بسنجد بايد بتواند به كالاى مورد نظر خودش دسترسى پيدا كند. بعضى از سیاست‌ها موجب می‌شود از ظرفیت‌های تمام بخش‌ها استفاده نشود.

مشكلات فعاليت صنفى و تشكلى در اقتصاد

حسین سلاح‌ورزی، نایب رئیس اول اتاق بازرگانی ایران، سخنران بعدى اين مراسم بود كه با تشريح مشکلات فضای کسب و کار همچنين فعاليت تشكلى و صنفى گفت: فعالیت تشکلی بعد از کار در معادن سخت‌ترین کار است؛ به‌ویژه برای کسب‌وکارهایی که در فضای واردات كار می‌کنند.

وی تشریح کرد: من که در حوزه تشکلی بودم این‌طور برداشت کردم که تشکل‌ها از دو طرف تحت فشار هستند؛ یکی از سوى اعضا و ذی‌نفعان داخلی که توقع دارند از انجمن و ديگرى از جانب سیاست‌گذار و حاکمیت که توقع دارند تشکل و اعضا کارها را به درستی انجام دهند. این انجمن در تمام این سالها به طور جدی مشکلات را پیگیری کرده و من شاهد بودم كه فعاليت موفقى در حوزه تامين برنج مورد نياز بازار داشته‌اند.

برای مطالعه بیشتر صفحه تولید و تجارت را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سید مصطفی

    سلام اگه نیاز بود که واردات انجام بشه پس چرا تو کارخونه برنج ایرانی تمام نمیشه احتمالا از سطح دانش و آگاهی امسال شماهاست خوش به حال کشاورزان خارجی که برنجشون با درایت مسئولین ما بفروش رفت و ….